چرا انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی حقوق بشر اهمیت دارد؟

14:32 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چرا انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی حقوق بشر اهمیت دارد؟
انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ شورای حقوق بشر از وجوه و ابعاد مختلفی و نه تنها از بعد حقوق بشری حائز اهمیت است.

خبرگزاری میزان – «واتسلاو بالک»، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیرا با ارسال نامه‌ای به کشور‌های عضو اعلام کرد که مجمع اجتماعی این شورا در روز‌های دوم و سوم نوامبر در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود و «علی بحرینی»، سفیر و نماینده دائم ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو ریاست مجمع مذکور را برعهده خواهد داشت.

همان طور که انتظار می‌رفت، اعلام این خبر به واکنش‌های فرافکنانه و کارشکنانه مسبوق به سابقه مدعیان غربی حقوق بشر و در راس آن‌ها آمریکا منجر شد.

این کشور‌ها در حالی در مواضعی ادعایی انتخاب ایران را به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل نادرست خواندند که با وجود ادعا‌های عریض و طویل حقوق بشری خود از اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر در کشور‌های خود و در سراسر جهان هستند.

در عین حال، کشور‌های مذکور در برهه‌های زمانی مختلف به شیوه‌های متفاوت مانند تسلیح صدام در جنگ علیه ایران، اعمال تحریم‌های یک جانبه غیرانسانی علیه ایران و البته حمایت از گروهک‌های تروریستی که دستشان به خون مردم ایران آلوده است، حقوق بشری مردم ایران را نه تنها نادیده گرفتند، بلکه عامدانه و آگاهانه پایمال کردند.

سابقه حضور و مشارکت ایران در شورای حقوق بشر

ایران به عنوان کشوری با سابقه دیرینه در فرآیند‌های جهانی کمک به صلح و توسعه جهانی، از زمان تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ به عنوان جدیدترین رکن حقوق بشری سازمان ملل با این شورا ارتباط و تعامل نزدیکی داشته است.

اگرچه امروزه حقوق بشر به دلیل استفاده ابزاری کشور‌های غربی از آن از معنا و مفهوم اصیل خود تهی شده و به عاملی در روابط بین الملل تقلیل یافته است، اما ایران همواره تلاش کرده تا دیدگاه‌های خود را به مسئله حقوق بشر با تاکید بر نسبی گرایی فرهنگی و از طریق دیپلماسی فعال و پویا در جهت آگاه سازی افکار عمومی جهانی به خصوص افکار عمومی غرب از این تریبون به جهان اعلام کند.

جمهوری اسلامی ایران در این مسیر همواره توجه داشته که حقوق بشر و عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را برخلاف کشور‌های غربی که آن را به محل انتقام جویی و قهر از نتایج ناخوشایند تبدیل کرده اند، به محلی جهت کمک به روند صلح جهانی مبدل کند.

مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر چیست؟

مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اساس قطعنامه مصوب ۸ جولای ۲۰۰۲ (زمان فعالیت کمیسیون حقوق بشر) این شورا تشکیل شد.

بر اساس قطعنامه مذکور، شورای اجتماعی فضایی منحصر به فرد برای گفت‌وگوی تعاملی بین اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل و نهاد‌های ذینفع جهت اطمینان از مشارکت بیشتر این سازمان‌ها در مسیر مبارزه با فقر و محرومیت است.

قطعنامه مذکور همچنین رئیس شورای حقوق بشر را موظف به انتخاب رئیس مجمع اجتماعی بر اساس چرخش این سِمَت در میان کشور‌های مناطق مختلف جهان کرده است.

مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در واقع یکی از ساز و کار‌های شورای حقوق بشر است که هر سال یک موضوع خاص در حوزه حقوق بشر را از ابعاد مختلف بررسی می‌کند.

چرایی اهمیت انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر

باید توجه داشت که این نخستین نهاد سازمان ملل نیست که ایران توانسته است در آن نقش برجسته‌ای به دست بیاورد؛ ایران در سال ۲۰۲۱ نیز به عضویت کمیسیون مقام زنان در سازمان ملل درآمده بود؛ هرچند مدعیان دروغین حقوق بشر این مسئله را تاب نیاوردند و با کارشکنی‌های مکرر خود عضویت ایران در کمیسیون مذکور را لغو کردند.

نکته مهم در این موضوع که نباید در میانه هیاهوی غربی‌ها به حاشیه برود، این است که انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در پی عضویت ایران در کمیته پیشگیری از جرم سازمان ملل در هفته‌های اخیر، یک دستاورد دیپلماتیک است، زیرا کشور‌هایی به ایران در فرآیند انتخاب رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر رای دادند که پیشتر همواره با ایران در زمینه عضویت در سازمان بین المللی رقابت می‌کردند.

در واقع، انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر با رای کشور‌هایی مانند عربستان نه تنها نشان دهنده موفقیت ایران در زمینه همراه سازی و تعامل با کشور‌های مختلف جهان به ویژه کشور‌های منطقه است، بلکه نقطه عطفی در شکست سیاست ادعایی آمریکا مبنی بر منزوی ساختن ایران است.

ضمن اینکه، این موضوع به مثابه خط بطلانی بر ادعاهای کشورهای اروپایی و آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران است که عمدتا در گزارش‌های تهیه شده از سوی به اصطلاح گزارشگران منتصب آن‌ها مطرح می‌شود.

سابقه کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش در این زمینه

همان طور که پیشتر اشاره شد، عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سال گذشته و در پی کارزار‌ها و لابیگری‌های مکرر آمریکا در چارچوب سیاست خصمانه این کشور در قبال ایران لغو شد؛ رویه‌ای که این کشور در پی انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نیز در پیش گرفت.

نگاهی به الگوی رفتاری مدعیان غربی حقوق بشر در قبال ایران نشان می‌دهد که آن‌ها همواره قصد محدود کردن حضور و مشارکت ایران در ساختارها، سازو کار‌ها و نهاد‌های حقوق بشری بین المللی را دارند و در این رابطه از دست زدن به هیچ اقدام مقابله جویانه‌ای دریغ نمی‌کنند.

در همین رابطه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: با وجود فشار‌های سیاسی و فضاسازی‌های مستمر آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران و استفاده ابزاری آن‌ها از موضوع حقوق بشر، رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران حفظ تعامل و همکاری سازنده با ساختار حقوق بشری سازمان ملل است و اقدامات مخرب آمریکا و اظهاراتی نظیر آنچه در خصوص مجمع اجتماعی داشته است، ایران را از تلاش برای حرکت در مسیر کمک و مشارکت در ارتقاء جهانی حقوق بشر بازنمی‌دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *