استاندارد‌های دوگانه غرب و استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری

11:48 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۰۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استاندارد‌های دوگانه غرب و استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری
کشور‌های غربی در حالی ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند که اقدامات آن‌ها پوچ بودن این ادعا‌ها را نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان – شورای اروپا به تازگی بسته تحریمی علیه ایران را به تصویب رساند و نام ۵ فرد و ۲ نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

کلیدواژه این دور از تحریم‌ها نیز مانند گذشته بار دیگر ادعای نقض حقوق بشر بود و اروپا اتهاماتی را درباره ایران در این زمینه مطرح کرد.

آلمان که در ماه‌های اخیر ادعا‌هایی مداخله جویانه را در برابر ایران افزایش داده نیز باز هم به این روند خود ادامه داد و «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه این کشور، اظهاراتی بی اساس را در خصوص وضعیت حقوق بشری ایران مطرح کرد.

واکنش ایران 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی به این اتهام زنی‌ها پاسخ داد و نوشت: بسیار بعید است وزیر خارجه آلمان از ذهنیت مردم ایران نسبت به گاز‌ها و مواد شیمیایی و ارتباط آن با دولت آلمان مطلع نباشد.

کنعانی، یادآور شد: وزیر خارجه آلمان که دولت متبوعش مسئول تجهیز رژیم صدام به جنگ افزار شیمیایی و شهادت و مسمومیت هزاران شهروند ایرانی است، چگونه به خود حق می‌دهد از حقوق بشر مردم ایران صحبت کند!

استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری

اما مطرح کردن این اتهامات از سوی غربی‌ها و به خصوص کشور‌هایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه موضوع جدیدی نیست و این کشور‌ها همواره علیه کشور‌هایی مانند ایران که در برابر زیاده‌خواهی‌های آن‌ها ایستاده‌‎اند از این مفاهیم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار استفاده می‌کنند.

با این وجود، حتی نگاهی اجمالی به وضعیت داخلی این کشور‌ها و اقدامات آن‌ها از دیدگاه حقوق بشر، این حقیقت را آشکار می‌کند که تهاجم علیه دیگر کشور‌ها از سوی غرب با متوسل شدن به مفاهیمی مانند حقوق بشر، ایجاد دموکراسی و آزادی بیان تنها یک ابزار در جهت رسیدن به اهداف و پیشبرد منافع خود آنهاست و در عمل به آنچه که خود ادعا می‌کنند کمترین تعهد و پایبندی را ندارند.

نفاق اتحادیه اروپا و نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی

اخیرا یکی از سیاستمداران بلژیکی از «نفاق» اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: شما از حقوق بشر صحبت می‌کنید، اما اجازه دادید اسرائیل بدون مجازات فلسطینیان را به قتل برساند.

این مقام بلژیکی، گفت: اتحادیه اروپا هیچ اقدامی در برابر نقض‌های حقوق بشری اسرائیل انجام نمی‌دهد، حتی بدتر از آن، (اتحادیه اروپا) روابط با اسرائیل را توسعه می‌دهد؛ شما از حقوق بشر صحبت می‌کنید، اما اجازه دادید اسرائیل بدون مجازات فلسطینیان را بکشد و این ریاکاری من را نیز بیزار و متنفر می‌کند.

اروپا و موضوع مهاجرت

یک از موضوعاتی که ریاکاری و استاندارد‌های دوگانه اتحادیه اروپا در قبال مفهوم حقوق بشر آشکار می‌کند، موضع‌گیری آن‌ها در برابر پناهجویان است.

در سال‌های اخیر هزاران نفر در مسیر‌های رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند و در موارد متعددی کارشناسان و نهاد‌های حقوق بشری اتفاق نظر دارند که این یک شکست برای اتحادیه اروپا نبوده بلکه راهبردی نظام‌مند با هدف کاهش ورود پناهجویان به اروپاست.

شواهد و مستندات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات اروپایی در موارد بسیاری از ارائه کمک به پناهجویانی که در حال مرگ هستند خودداری می‌کنند و حتی اقدامات نهاد‌های حقوق بشری که هدف آن‌ها کمک رسانی به پناهجویان است را جرم انگاری می‌کنند.

عملکرد پلیس در کشور‌هایی اروپایی

کشور‌های اروپایی و به خصوص آلمان، انگلیس و فرانسه همواره عملکرد پلیس و روند اجرای قانون را در کشور‌های دیگر به چالش می‌کشند و انتقاداتی را در این زمینه مطرح می‌کنند.

اما نتایج بررسی عملکرد پلیس این کشور‌ها تنها در چند ماه اخیر قابل تامل است؛ پلیس فرانسه از زمان جنبش جلیقه زرد‌ها تا به امروز با موج گسترده‌ای از اعتراضات مواجه بوده و تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهد که پلیس و نیرو‌های امنیتی فرانسه در مواجهه با معترضان از خشونت‌بارترین اقدامات استفاده می‌کنند به نحوی که بسیاری از افراد در پی این خشونت‌ها مجروح و حتی دچار نقص عضو و از دست دادن بینایی خود شده‌اند.

در آلمان نتایج بررسی‌ها نظرسنجی‌های مختلف وجود خشونت نظام‌مند در ساختار پلیس را تایید می‌کند و در جدیدترین مورد، اعتراضات اخیر در برلین علیه جنایات رژیم صهیونیستی با خشونت و ضرب و شتم از سوی پلیس مواجه شد.

عملکرد پلیس انگلیس در برابر شهروندان از ابعاد بسیاری قابل بررسی است که یکی از بحرانی‌‎ترین موارد آن وجود آزار و سوء استفاده جنسی گسترده است؛ در ماه‌های اخیر یکی از افسران سابق پلیس انگلیس به ده‌ها مورد آزار و تجاوز جنسی در طول دوران خدمت خود اعتراف کرد.

لایحه «نظم عمومی انگلیس» که دولت این کشور به نخست وزیری ریشی سوناک به دنبال تصویب آن است نمونه دیگری از این اقدامات متناقض است.

جنایات استعماری در کشور‌های دیگر 

کشور‌های اروپایی سابقه طولانی در استعمارگری و جنایات استعماری را در دیگر کشور‌ها از جمله در قاره آفریقا دارند؛ حضور چند ده ساله فرانسه در آفریقا از جمله در مستعمراتی مانند الجزایر و جنایات فاجعه بار و کشتار صد‌ها هزار نفر از مردم این کشور‌ها شواهد گویایی در این زمینه است.

حضور نظامی در دیگر کشور‌ها و جنایات جنگی 

حضور نظامیان کشور‌های غربی مانند انگلیس در کشور‌های دیگر سرشار از موارد متعدد جنایات جنگی است که بسیاری از این جنایات همچنان پنهان مانده‌اند.

اشغالگری در افغانستان و جنایات جنگی و موارد متعدد نقض حقوق بشر که نظامیان کشور‌های غربی از جمله انگلیس در این کشور مرتکب شده‌اند بر کسی پوشیده نیست.

وضعیت زنان در کشور‌های غربی

یکی از کلیدواژه‌هایی که کشور‌های غربی در کارزار‌های خود علیه کشور‌های دیگر به آن متوسل می‌شوند، «دفاع از حقوق زنان» است، اما نتایج بررسی‌های متعدد وضعیت بحرانی زنان در این کشور‌ها را آشکار می‌کند.

اکنون کشور‌هایی مانند فرانسه نرخ بالایی از خشونت خانگی و قتل زنان را تجربه می‌کنند و قتل زنان در این کشور به سطوح بحرانی رسیده است.

آلمان «تامین کننده کلیدی» سلاح برای رژیم صدام

تاکنون اسناد و مدارک بسیاری منتشر شده که نشان می‌دهد شرکت‌های آلمانی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات شیمیایی و کشتار جمعی برای رژیم صدام بوده‌اند.

به عنوان مثال یک روزنامه آلمانی، این کشور را به عنوان کشوری معرفی می‌کند که شرکت‌های آن بیشترین کمک را به رژیم صدام برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی انجام دادند.

سال‌ها پیش سندی افشا و به سازمان ملل ارائه شد؛ این سند شامل فهرستی از کشور‌های غربی بود که به رژیم صدام در دستیابی به تسیلحات کشتار جمعی کمک کرده بودند و بیش از نیمی از این شرکت‌ها (۸۰ مورد) آلمانی بودند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *