آلمان؛ پیشگام در استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری

17:30 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آلمان؛ پیشگام در استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری
آلمان یکی از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر در سطح جهان و همزمان یکی از اصلی‌ترین مدعیان پیشگامی در حقوق بشر است.

خبرگزاری میزان – طی سال‌های اخیر کشور‌های اروپایی وارد رقابت بی پایانی برای سردمداری ادعای پیشگامی حقوق بشر شده اند و در این مسیر ضمن چشمپوشی از تاریخ سیاه استعماری، جنایت‌های جنگی و قتل عام‌های خود، نقض‌های جدید حقوق بشری در کشورهایشان را عادی و حتی منطبق با قوانین داخلی خود جلوه می‌دهند.

آن‌ها همزمان تلاش می‌کنند با استفاده ابزاری از مفاهیم، سازو کار‌ها و سازمان‌های حقوق بشری دیگر کشور‌های جهان را به نقض حقوق بشر متهم کنند.

بررسی گزارش‌های رسانه‌ای در این باره، نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها آلمان را پیشگام استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری می‌دانند.

موارد مهم نقض حقوق بشر در کارنامه آلمان را می‌توان به صورت فهرست زیر خلاصه کرد:

- جنایت‌های استعماری در کشور‌های آفریقایی
- جنایت‌های جنگی طی دو جنگ جهانی اول و دوم
- فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی
- فروش تسلیحات شیمیایی
- اعمال تحریم‌های غیرانسانی و مرگبار

در کنار موارد مذکور باید توجه داشت که در آلمان؛

حملات نفرت محور در سیر صعودی قرار دارد و بیگانه هراسی مهم‌ترین جلوه آن است؛ آزادی بیان و تجمع‌ها پی در پی محدودتر می‌شود؛ پناهجویان و مهاجران با نرخ بالاتری شاهد نقض حقوق خود از جمله جداسازی اجباری کودکان مهاجر از خانواده‌های خود هستند؛ خشونت پلیس در مسیر کنترل ناپذیری حرکت می‌کند؛ خشونت علیه زنان در مسیر رشد فزاینده قربانی می‌گیرد؛ افشاگری در مورد رسوایی جنسی در کلیسا‌های کاتولیک پی در پی رخ می‌دهند؛ نرخ جرم و جنایت مانند چاقوکشی فزاینده است؛ افراد در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های پلیس جان خود را از دست می‌دهند؛ بی خانمانی به مرز هشدار رسیده است؛

استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری آلمان

داشتن چنین کارنامه تاریخی در کنار گزارش‌های متعدد از نقض روزمره و مهارناپذیر حقوق بشر در آلمان سبب شده تا موضوع دوگانگی استاندارد‌های این کشور در زمینه حقوق بشر به موضوع بحث و انتقاد از آن تبدیل شود.

اکنون آلمان از سوی کشور‌ها و سازمان‌های مختلف به دلیل داشتن استاندارد‌های دوگانه و اروپا محور در زمینه حقوق بشر شناخته می‌شود.

به عنوان مثال، سازمان عفو بین الملل در ماه مارس سال جاری آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی را به داشتن استاندارد‌های دوگانه محکوم کرد.

در بیانیه اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین الملل آمده است که استاندارد‌های دوگانه غرب از جمله آلمان در زمینه حقوق بشر و پاسخ‌های ناکافی آنان به نقض حقوق بشر سبب شده تا متحدان ناقض حقوق بشری آن‌ها بتوانند از سوابق حقوق بشری خود طفره رفته و از مجازات مصون بمانند.

وی همچنین ضمن تقدیر از رویکرد کشور‌های اروپایی در قبال پناهجویان اوکراینی از آنان به ویژه آلمان به دلیل داشتن استاندارد‌های دوگانه در قبال پناهجویان دیگر کشور‌ها انتقاد کرد.

کارشناسان در این باره ضمن اشاره به رویکرد شدیدا انتقادی آلمان از قطر در موضوع نقض حقوق بشر در جام جهانی، درخواست همزمان برای مشارکت در زمینه انرژی با این کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین نمود‌های استاندارد‌های دوگانه این کشور توصیف کردند.

به گفته وزیر خارجه قطر، آلمان در تلاش بود از طریق طرح اتهام‌های مذکور از قطر در زمینه انرژی امتیاز بگیرد؛ وگرنه آن چه با در نظر داشتن رویکرد‌ها و موضع گیری‌های حقوق بشری آلمان مشخص است، برلین دغدغه حقوق بشری ندارد.

کارشناسان حقوق بشری هم در آن زمان پرسش قابل تاملی را مطرح کردند؛ آیا قطر از متحدان منطقه‌ای آلمان که برلین چشم خود را به نقض گسترده حقوق بشر در آن‌ها بسته، کشور ناقض تری محسوب می‌شود؟

نمونه دیگر از استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری آلمان را در رویکرد‌های این کشور در قبال ایران می‌توان دید؛ آلمان به عنوان یکی از کشور‌های موثر در اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران و به عنوان فروشنده اصلی تسلیحات شیمیایی به صدام در جریان جنگ علیه ایران، از ناقضان اصلی حقوق بشری مردم ایران محسوب می‌شود.

تاوان سودجویی و منفعت طلبی‌های آلمان فقط در دو مورد اخیرا را شهروندان بی گناه و غیرنظامی ایرانی پرداختند؛ آن‌ها از دسترسی به دارو و کالا‌های پزشکی به دلیل تحریم‌ها محروم شدند؛ در جریان حملات شیمیایی صدام به ایران جان خود را از دست دادند.

نکته قابل تامل این که، آلمان سازمان عفو بین الملل را به دلیل انتقاد از جنایت‌های بشری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به دوگانگی استاندارد متهم می‌کند.

آلمان بدون نگاه به گذشته خونینی که خود برای مردم مناطق مختلف جهان رقم زده، در امور داخلی و فعالیت‌های کشور‌های مختلف مداخله کرده و مواضع خصمانه و مغرضانه اتخاذ می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *