رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استانداردهای دوگانه غرب؛ ریشه مشکلات در جهان

15:30 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استانداردهای دوگانه غرب؛ ریشه مشکلات در جهان
استاندارد‌های دوگانه کشور‌های غربی ریشه بسیاری از بحران‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان، زمانی که در سخنرانی اخیر خود در برلین، از «بی‌میلی برخی از کشور‌های با نفوذ» در انتقاد از جنگ اوکراین سخن گفت، در اصل واقعیتی را در مورد استاندارد‌های دوگانه غرب ارائه داد.

به گزارش «چاینا دیلی»، به نظر می‌رسد او معتقد است که اصول بین‌المللی به طور یکسان اعمال نمی‌شود.

اشاره صدر اعظم آلمان به واقعیتی موجود درباره غرب

صدراعظم آلمان، گفت: وقتی با مقامات آن کشور‌ها صحبت می‌کنم، بسیاری به من اطمینان می‌دهند که آن‌ها اصول اساسی نظم بین‌المللی را زیر سوال نمی‌برند؛ چیزی که آن‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اجرای نابرابر این اصول است؛ آنچه آن‌ها انتظار دارند نمایندگی در شرایط مساوی و پایان دادن به استاندارد‌های دوگانه غربی است.

استاندارد‌های دوگانه غرب برای رسیدن به برنامه‌های خود

با توجه به اینکه نمونه‌هایی از کشور‌های غربی که در موضوعاتی مانند تجارت آزاد، حقوق بشر و دموکراسی برای پیشبرد برنامه‌های خود به استاندارد‌های دوگانه متوسل می‌شوند، آشکار است؛ این عمل به منبع اصلی بی‌ثباتی جهانی و اصطکاک در جبهه‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.

به عنوان مثال آمریکا را در نظر بگیرید؛ در حالی که این کشور دائما کشورهای دیگر را به دلیل به چالش کشیدن نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هدف انتقادات خود قرار می‌دهد، این کشور قوانین بین‌المللی مانند سازمان تجارت جهانی را که بر سیستم تجارت چندجانبه حاکم است، با اعمال تعرفه‌ها و تحریم‌های یکجانبه بر سایر کشور‌ها به شدت نقض کرده است.

پناهجویان اوکراینی و غیر اوکراینی

«آروا دیمون»، خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان»، با مقایسه نحوه برخورد اروپا با پناهجویان اوکراینی نسبت به پناهجویان غیر اوکراینی که از درگیری‌ها در «جنوب جهانی» گریخته‌اند، گفت: ما به طرز دردناکی می‌بینیم که از پناهجویان به طور انتخابی استقبال می‌شود، و جنایتکاران جنگی به طور انتخابی مجازات می‌شوند. این تنها غربی‌ها نیستند بلکه رسانه‌هایی هستند که مغرضانه عمل می‌کنند؛ این دنیای غرب است.

چنین تعصبی که اغلب ناشی از غرور و ریاکاری غرب است، اعتماد موجود در میان ملت‌ها را نیز از بین برده است تا آن‌ها را قادر سازد برای مقابله با چالش‌های واقعی که بشریت با آن مواجه است، مانند تغییرات آب و هوایی، همکاری کنند.

اگرچه بسیاری از کشور‌های اروپایی به دنبال احیای پروژه‌های زغال سنگ برای اولویت دادن به امنیت انرژی هستند، آن‌ها انگشت اتهام را به سوی کشور‌های آفریقایی که کمترین مسئول گرمایش جهانی هستند، نشانه رفته‌اند، زیرا به اندازه کافی برای انجام تعهدات آب و هوایی خود عمل نمی‌کنند.

این در حالی است که این قاره میزان کامل بودجه و فناوری‌های وعده داده شده را از کشور‌های توسعه یافته برای تغییر از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک دریافت نکرده است.

زمان آن گذشته که غرب می‌توانست ادعای «خلاق والا» داشته باشد و امور را به بقیه دنیا بر اساس معیار‌های غربی دیکته کند که چه باید بکنند.

اگر کشور‌های غربی قبل از قضاوت دیگران نگاهی به خود بیندازند، این امر برای تمامی جهان یک موهبت خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *