محدودیت‌های دولت فرانسه برای دانش‌آموزان مسلمان

12:03 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۱۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محدودیت‌های دولت فرانسه برای دانش‌آموزان مسلمان
محدودیت‌های دولت فرانسه بر دانش‌آموزان در مدارس این کشور همچنان روند افزایشی دارد.

خبرگزاری میزان – نگاهی به موضع‌گیری‌های دولت فرانسه در قبال مسلمانان این کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این موضع‌گیری‌ها همراه با محدودیت‌هایی فزاینده‌ همراه بوده است.

این محدودیت‌ها بخش‌ها مختلف جمعیت مسلمان و به خصوص زنان و دانش‌آموزان را هدف قرار می‌دهد.

پیگرد‌های گسترده

به عنوان مثال در ماه‌های اخیر و پس از عید فطر، پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه در شهر‌های مختلف از مدیران مدارس خواسته بودند تا مشخص کنند که چه تعداد دانش آموز در تعطیلات عید فطر در مدارس غایب بوده‎اند.

ادعای مقابله با تجزیه طلبی

به گزارش «hrwf.eu»، «تجزیه طلبی»، یعنی زندگی بر اساس ارزش‌های مذهبی متفاوت از ایدئولوژی سکولار، در فرانسه جرم انگاری شده است، اما این به چه معناست؟ در وضعیت کنونی فرانسه و آنچه علیه مسلمانان از سوی دولت فرانسه صورت می‌گیرد، این امر به معنای آن است که اگر فردی مسلمان در یک مدرسه فرانسوی است و در عید فطر در کلاس درس غایب است، احتمالا یک «جدایی‌طلب» به شمار می‌رود؛ بنابراین تعجب آور نیست که پلیس فرانسه، با ادعای اینکه سرویس‌های اطلاعاتی و وزارت کشور فرانسه از پلیس خواسته‌اند این کار را انجام دهد، به مدیران مدارس نامه نوشته و از آن‌ها خواسته بود «در مورد غیبت از مدرسه در طول ماه رمضان و به ویژه در عید فطر» گزارش دهند.

برخی از مدیران، معتقد بودند که هدف یک شوخی عملی قرار گرفته‌اند، اما با این حال، آن‌ها با پلیس تماس گرفتند و متوجه شدند که این درخواست بسیار جدی است. 

آن‌ها همچنین دریافتند که در پلیس فرانسه یک بخش «پلیس-امنیتی-مدرسه» وجود دارد که دستورات خود را از «سرویس‌های اطلاعاتی» دریافت می‌کند؛ از آن‌ها خواسته شد که در اسرع وقت پاسخ دهند. بعدا تأیید شد که این درخواست یک درخواست محلی نبوده و در سطح سراسری و ملی صورت گرفته است.

واکنش نهاد‌های فرانسوی و اتحادیه‌ها

با این حال برخی از مدیران از پاسخ دادن به این درخواست پلیس خودداری کردند. آن‌ها در عوض با رسانه‌ها و اتحادیه‌های کارگری خود تماس گرفتند. 

در تولوز، روزنامه محلی «La Dépêche du Midi» این «نمایه مذهبی» را محکوم کرد؛ اتحادیه‌های کارگری با توجه به تبعیض آمیز بودن و غیرقانونی بودن این درخواست، به مدیران مدارس دستور دادند که پاسخی به درخواست پلیس ندهند.

سازمان غیردولتی ضد نژادپرستی SOS Racisme این ابتکار را «بسیار تکان دهنده» توصیف کرد، زیرا این عمل مسلمانان را مسئله‌ای امنیتی می‌داند. 

اتحادیه مساجد فرانسه «خواهان تحقیقات کامل» در مورد این اقدام پلیس فرانسه است.

 

اقدامات ضد حجاب در مدارس

اخیرا ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد دختران دانش آموز که مسلمان هستند از ورود با پوشش حجاب به مدارس منع شده‌اند و در هنگام ورود به مدرسه مجبور به برداشتن حجاب خود هستند.

این اقدام با واکنش گسترده از سوی نهاد‌های مسلمان فرانسه مواجه شده است و این نهاد‌ها به شدت آن را محکوم کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *