نقش آمریکا در بحران انسانی سوریه

15:55 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۸۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش آمریکا در بحران انسانی سوریه
بحرانی که اکنون مردم سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا حدود زیادی به اقدامات آمریکا و تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور مرتبط است.

خبرگزاری میزان - بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال گامی مهم برای کشور‌های عربی به منظور تقویت وحدت و ثبات منطقه‌ای خود است.

به گزارش «چاینا دیلی»، جامعه جهانی بر این باور است که این نقطه عطفی دیگر در روند آشتی خاورمیانه درپی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان است؛ این امر برای ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه، تسریع توسعه و احیای جهان عرب و خدمت به منافع بلندمدت کشور‌های منطقه مفید است.

واکنش متفاوت آمریکا و تمدید تحریم‌ها

اما در حالی که بیشتر مردم جهان آن را خبر خوبی می‌دانند، واکنش متفاوتی را از سوی آمریکا برانگیخته است؛ این کشور هفته گذشته ضمن تاکید بر مخالفت خود با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.

برخی در واشنگتن مدعی شده‌اند که بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب «یک اشتباه راهبردی جدی» است و آمریکا نباید روابط خود را با سوریه عادی کند و باید از متحدان خود بخواهد که از این روش پیروی کنند؛ این اقدامات استاندارد‌های دوگانه آمریکا را در مورد حقوق بشر آشکار می‌کند.

آمریکا مسئول بحران انسانی در سوریه

بحران سوریه ۱۲ سال به طول انجامید و یک بحران انسانی را ایجاد کرد؛ بر اساس ارقام منتشر شده از سوی سازمان ملل، این بحران حداقل جان ۳۵۰ هزار نفر را گرفته، بیش از ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده و ۱۴ میلیون غیرنظامی را در نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه قرار داده است.

بر اساس اعلام برنامه جهانی غذا، ۹۰ درصد از جمعیت سوریه در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند و دو سوم جمعیت این کشور برای امرار معاش خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

آمریکا مسئولیت غیر قابل جبرانی در این وضعیت در سوریه دارد؛ این کشور مدت‌هاست که تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی را علیه سوریه اعمال کرده که فاجعه انسانی در این کشور را تشدید کرده است.

تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا توانایی سوریه را برای مقابله با بلایا به شدت تضعیف کرده است؛ در ماه فوریه، زمین لرزه‌ای قدرتمند شمال غرب سوریه را لرزاند و تعداد زیادی تلفات بر جای گذاشت؛ تنها تحت فشار افکار عمومی بین‎المللی و پس از گذشت ۷۲ ساعت «دوره امدادرسانی طلایی»، آمریکا به طور موقت برخی از تحریم‌ها علیه سوریه را لغو کرد.

بازگشت به اتحادیه عرب و مانع‌تراشی واشنگتن

اکنون، با پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب و موافقت کشور‌های عربی برای کمک به این کشور برای خروج از بحران، آمریکا بر تمدید تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه سوریه اصرار دارد.

این موضوع به طور کامل نشان می‌دهد که آمریکا هژمونی خود را بالاتر از حقوق بشر می‌بیند و آن را بر هر موضوعی اولویت می‌دهد.

بر اساس اطلاعیه اخیر کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت رژیم تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کند.

این به اعمال تدابیر محدودکننده مختلفی از سوی واشنگتن علیه دمشق از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ اشاره دارد؛ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: یک سال دیگر وضعیت اضطراری ملی اعلام شده با توجه به اقدامات دولت سوریه را ادامه می‌دهیم.

آمریکا باید فورا از ایجاد بلایای انسانی در سوریه دست بردارد

آمریکا که تمایلی به متحد شدن کشور‌های عربی با یکدیگر ندارد، آشکارا با جهان مخالف است؛ این امر نتیجه رویه همیشگی‌اش در جستجوی منافع از طریق ایجاد جدایی در خاورمیانه است و بار دیگر استاندارد‌های دوگانه ریاکارانه آن را برملا می‌کند.

با این حال، این پیام دلگرم کننده برای مردم سوریه و خاورمیانه، آمریکا را آزار داده است؛ برخی از سیاستمداران آمریکایی از این موضوع به شدت انتقاد می‌کنند.

این دومین بار است که آمریکا آشکارا روند آشتی در خاورمیانه را پس از ابراز «ناامیدی» نسبت به احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران، متوقف می‌کند.

جدای از مداخله نظامی در سوریه، نیرو‌های آمریکایی همچنان مناطق عمده تولید نفت در این کشور را اشغال کرده و ۸۰ درصد از تولید نفت سوریه را به سرقت می‌برند که حتی اقتصاد و معیشت سوریه را بدتر کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *