افزایش مرگ پناهجویان در مدیترانه در سایه بی‌توجهی اروپا

13:58 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش مرگ پناهجویان در مدیترانه در سایه بی‌توجهی اروپا
بی‌توجهی اروپا به افزایش مرگ و میر پناهجویان با انتقادات گسترده‌ای از سوی نهاد‌های حقوق بشری مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - ایتالیا با بزرگترین موج مهاجران از سال ۲۰۱۷ مواجه است و در همین حال بیش از ۹۰۰ نفر از ماه ژانویه در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان‌های غیردولتی، اروپا و نهاد‌های آن را متهم می‌کنند که با بی‌‎تفاوتی زمینه افزایش مرگ پناهجویان را در مسیر‌های خطرناک دریایی فراهم می‌کنند.

پاسخ ایتالیا

بیش از ۴۵ هزار مهاجر تاکنون در سال جاری میلادی وارد مرزهای ایتالیا شده‌اند که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود؛ در پاسخ، ائتلاف راست میانه این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و مکررا خواستار همبستگی بیشتر در اتحادیه اروپا برای مقابله با این جریانات مهاجرتی شده است. 

«جورجیا ملونی»، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا، در اکتبر ۲۰۲۲ به قدرت رسید و متعهد شد که موضعی سخت در برابر مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کند و از اروپا برای همکاری با یکدیگر برای مقابله با موج مهاجرت درخواست کرد.

دولت او اکنون وضعیت اضطراری را برای مقابله با افزایش جریان مهاجران راه اندازی کرده است و هدف از این اقدام تسریع روند پذیرش و همچنین تسریع اخراج‌ها است.

وضعیت بحرانی مراکز پناهجویی

از نظر تئوری، این امر باید برخی از فشار‌هایی را که نقاط کانونی مانند «لامپدوزا» احساس می‌کنند، کاهش دهد، اما این مرکز به طور نظام‌مند در آستانه فروپاشی است.

مهاجرانی که به آنجا می‌رسند قرار است تنها چند روز در آنجا بمانند تا شناسایی شوند و به مراکز پذیرش فرستاده یا بازگردانده شوند، اما افرادی که وارد می‌شوند اغلب برای مدت طولانی تری می‌مانند.

این مرکز برای پذیرش ۴۰۰ مهاجر در نظر گرفته شده است، اما در برخی مواقع میزبان بیش از سه هزار نفر است.

به گفته سازمان‌های غیردولتی، سیستم پذیرش ایتالیا ضعیف مدیریت می‌شود و این افراد زیر سن قانونی هستند که با بیشترین خطرات مواجه هستند.

کاهش سن پناهجویان ورودی

«لیزا بیلوگرلیچ»، از صندوق نجات کودکان می‌گوید: سن افرادی که وارد می‌شوند به تدریج کاهش یافته است؛ از سال ۲۰۱۸ به بعد میزان اقامت در دسترس کاهش یافته است؛ سیستم پذیرش کودکان زیر سن قانونی در حال حاضر نیاز‌های آن‌ها را برآورده نمی‌کند و منابع آن کم شده است و علاوه بر این عملیات جست‎وجو و نجات کاهش یافته و جرم انگاری سازمان‌های غیردولتی که این عملیات را اجرا می‌کنند ادامه دارد.

مرگ پناهجویان ترجیح مقامات اروپایی

در فوریه گذشته، غرق شدن یک کشتی پناهجویان که در سواحل «کالابریا» درخواست کمک کرده و پاسخی دریافت نکرده بود، جان ۹۰ مهاجر را گرفت.

این رویداد دولت ایتالیا را بر آن داشت تا فرمان «کوترو» را تصویب کند که هدف آن «سرکوب قاچاقچیان» و همچنین تشدید بیشتر قوانین در مورد مهاجرت و پناهندگی است.

شهردار سابق «لامپدوزا»، فاش کرد: جنگ علیه سازمان‌های غیردولتی نجات در دریا، و کنار گذاشتن عملیات نجات در دریای مدیترانه با دولت ایتالیا به طور فزاینده‌ای آشکار شده است و به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که مقامات اروپایی به جای اینکه به پناهجویان کمک کنند ترجیح می‌‎دهند تا با تاخیر در امدادرسانی، آن‌ها بمیرند.

از زمان فاجعه «کوترو»، غرق شدن کشتی‌ها همچنان با سرعت نگران کننده‌ای رخ می‌دهد.

«تامینو بوم»، رئیس عملیات هوابرد در سازمان غیردولتی Sea-Watch، که تیم‎هایش بر فراز منطقه وسیعی پرواز می‌کنند، گفت: خروج بازیگران اروپایی و جرم انگاری سازمان‌های غیردولتی متعهد به مأموریت‌های جست‎وجو و نجات، خلاء بزرگی در عملیات نجات ایجاد کرد.

به گفته وی، هنوز هیچ عملیات جست‎وجو و نجات با بودجه دولتی در دریای مدیترانه مرکزی وجود ندارد؛ اغلب اوقات قایق‌هایی را که در مضیقه هستند می‌بینیم و پس از آن کسی نیست که آنها را نجات دهد و به افراد در معرض خطر کمک کند.

در ژانویه، رم اقدامات محدودکننده بیشتری را برای محدود کردن عملیات بشردوستانه صادر کرد؛ سازمان‌های غیردولتی که از اجرای این قانون پیروی نمی‌کنند، اکنون با تحریم‌های سنگینی روبرو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *