امیرعبداللهیان: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی ایران است

17:37 - 27 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۱۶۰
امیرعبداللهیان: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی ایران است
وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، درباره موضوع حقابه هیرمند و سایر مسائل فیمابین گفتگو کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در تماس تلفنی با «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، درباره موضوع حقابه هیرمند و دیگر مسائل فیمابین به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر پایبندی هیئت حاکمه افغانستان بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار کرد: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد که طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.

امیرعبداللهیان همچنین بر اجرای دقیق و کامل بند‌های پیش‌بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای کشورمان بسیار مهم خواند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تلاش دشمنان برای تخریب مناسبات دو کشور، برخی تنش‌های مرزی را عاملی منفی خواند و بر مسئولیت افغانستان بر عدم تکرار آن تاکید کرد و افزود: تعهد به امنیت مرز مشترک، خط قرمز ماست.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد.

وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرز‌ها با همسایگان نیز تاکید کرد‌؛ طرفین در خصوص پروژه برق، راه آهن و تجارت مرزی تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در پایان بار دیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *