امیرعبداللهیان: تلاش برای جمع بندی متن اولیه مذاکرات لغو تحریم‌ها در حال انجام است/ هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

14:05 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۵۲۱
امیرعبداللهیان: تلاش برای جمع بندی متن اولیه مذاکرات لغو تحریم‌ها در حال انجام است/ هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم
وزیر امور خارجه گفت که اطلاع رسانی درباره روند مذاکرات برجامی به دلیل حفظ آرامش مردم صورت نمی‌گیرد.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت که شعار نه شرقی نه غربی، دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود و امروز حساسیت مردم به این شعار را امروز می‌بینیم.

وی افزود: هرگاه دستگاه سیاست خارجی نگاهی را به آمریکا یا روسیه بگیرد که مردم احساس کنند با شعار امام فاصله دارد، موجی از انتقاد‌ها به سیاست خارجی بلند می‌شود.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر اظهار کرد: امروز ۵ میلیون و یک صد ایرانی به طور رسمی مقیم خارج از کشور هستند و البته این تعداد ممکن است مقداری بیشتر باشد.

وزیر امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: برجام خوب یا بد دارای نقاط ضعف یا قوت امروز یک سند بین المللی است که مقابل ماست و مسیر ما برای لغو تحریم‌هاست؛ هفته‌هاست به طور غیرمستقیم پیام‌ها برای لغو‌ تحریم‌ها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشور‌ها نیز تلاش‌ها برای جمع بندی متن اولیه در حال انجام است.

وی همچنین تصریح کرد: ما برای حفظ آرامش مردم دائما اطلاع رسانی نمی‌کنیم؛ پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و امیدواریم به نقاط خوبی برسیم.

امیرعبداللهیان درباره تحولات افغانستان گفت: ما می‌خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و انتظارات متقابل نیز از حاکمان کنونی افغانستان داریم؛ ما از این که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم؛ ما هیئت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه آن؛ از عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و عدم امکان تحصیل زنان و دختران ناخرسندیم.

وی تاکید کرد: درگیری‌های پراکنده در مرز افغانستان در ماه‌های گذشته نگران کننده است؛ راهی جز تعامل میان دو کشور وجود ندارد و ما نمی‌خواهیم حادثه تلخ مزار شریف تکرار شود.

وزیر امور خارجه درباره موضوع حقابه گفت: در موضوع حقابه ایران از هیرمند گفت‌وگو‌هایی با مقام‌های افغانستانی داشته‌ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد؛ به مقام‌های افغانستانی گفته‌ایم که مشکل حقابه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *