سود هنگفت شرکت‌های آلمانی از خشونت‌های تسلیحاتی سراسر جهان

9:34 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سود هنگفت شرکت‌های آلمانی از خشونت‌های تسلیحاتی سراسر جهان
صنعت تسلیحات در آلمان را باید یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید خشونت‌های تسلیحاتی در جهان دانست.

خبرگزاری میزان – بحران اوکراین سبب شد تا کشور‌های غربی با گرفتن موضع و ژست همدلانه و حمایتی از کییف، این کشور را به آزمایشگاه تست سلاح‌های خود تبدیل کنند.

جنگ اوکراین سبب سر به فلک کشیدن سود تولیدکنندگان غربی اسلحه شد؛ ریتون، لاکهید مارتین، نوثروپ گرومن و جنرال داینامیک آمریکا، Elbit Systems رژیم صهیونیستی، لئوناردو ایتالیا و تالس فرانسه از شرکت‌هایی بودند که در پی بروز بحران اوکراین شاهد افزایش قیمت سهام و سود خود بودند.

در حالی که تجارت جهانی تسلیحات در سال‌های گذشته در روندی کاهشی قرار گرفته، کشور‌های اروپایی روز به روز بر حجم صادرات تسلیحات خود می‌افزایند؛ این کشور‌ها به ویژه اعضای بلوک نظامی ناتو با سرعت و حجم بالاتری به واردات تسلیحات پرداختند.

بر اساس گزارش‌ها در سال ۲۰۲۲ آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان بود و کشور‌های اروپایی مهم‌ترین دنبال کنندگان آن بودند.

فرانسه رتبه سوم و آلمان رتبه پنجم بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش تسلیحات در برابر فساد بسیار آسیب پذیر است؛ این امر از واقعیت‌های دیگری ناشی می‌شود و آن هم سود هنگفت این بخش، فناوری پیچیده و دشواری نفوذ به آن است.

آلمان؛ یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان جهانی تسلیحات

به گزارش «planet-wissen»، در حالی که آلمان در نگاه اول برای بسیاری، کشوری عمیقا صلح آمیز به نظر می‌رسد، واقعیت‌ها به ویژه در زمینه سهم این کشور از صادرات تسلیحات چیز دیگری را نشان می‌دهند.

ممنوعیت تولید و صدور تسلیحات آلمان در پی کنفرانس پوتسدام در پایان جنگ جهانی دوم برای مدت کوتاهی دوام داشت و شرکت‌های تسلیحاتی در آلمان از اواسط دهه ۱۹۵۰ با تایید دولت‌های فدرال مربوطه به کشور‌های سراسر جهان اسلحه می‌فروشند و سود هنگفتی را به جیب می‌زنند.

نیاز کشور‌های اروپای غربی به متحد قوی در جریان جنگ سرد سبب شد که تولید و صادرات تسلیحات آلمانی مجددا به صورت تلویحی مجاز شود.

ظهور آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان تسلیحات

امروزه تمامی شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی مالکیت خصوصی دارند، برخی از شرکت‌ها متعلق به شرکت‌های بزرگ و برخی دیگر متعلق به خانواده‌های آلمانی هستند؛ وجه مشترک همه آن‌ها این است که در سطح بین المللی عمل می‌کنند.

در رتبه بندی بزرگ‌ترین کشور‌های صادرکننده تسلیحات موسسه تحقیقات صلح استکهلم SIPRI، آلمان از سال ۲۰۰۴ به طور مداوم یکی از رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است؛ در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نیز این مورد تکرار شد: شش درصد از سلاح‌ها و اجزای تسلیحاتی صادر شده در سراسر جهان از تولید آلمان بود.

در حالی که تسلیحات آلمانی عمدتا به کشور‌های ناتو و متحدان آن مانند ژاپن یا سوئیس صادر می‌شدند، در سال‌های اخیر کشور‌های ثالث بیشتری در میان خریداران تسلیحات آلمانی بوده اند؛ در سال ۲۰۲۰، مصر، قطر، سنگاپور، کره جنوبی و برزیل در میان ۱۰ خریدار برتر تسلیحات آلمانی بودند.

تناقض میان صنعت تسلیحاتی و ادعا‌های حقوق بشری آلمان

این که دولت آلمان پشت پرده ادعا‌های حقوق بشری خود هنگام حمایت از شرکت‌های تسلیحاتی جهت صدور تسلیحات به کشور‌های ناقض حقوق بشر یا دیکتاتوری‌هایی با مردمان فقیر به چه می‌اندیشد، فقط می‌توان حدس زد.

صادرات تسلیحات آلمان از سوی دولت این کشور و بر اساس منافع سیاست خارجی و امنیتی انجام می‌شود و تجارت اسلحه غالبا بخشی از حفظ روابط خارجی به عنوان مثال در رابطه کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

باید پذیرفت که شرکت‌های تسلیحاتی این کشور در هنگام صدور تسلیحات به هیچ اصل و مقررات بشری پایبند نیستند.

به عنوان نمونه می‌توان گفت که اصول سیاسی ادعایی آلمان، با تحویل تسلیحات به کشور‌هایی که حقوق بشر را نقض و تروریسم را ترویج می‌کنند، حذف شده است و شورای امنیت فدرال آلمان هر بار چنین معاملاتی را تایید کرده است.

موضوع جالب این که، شورای امنیت فدرال که به صورت محرمانه در این موارد تشکیل جلسه می‌دهد، شامل صدراعظم، وزارت خارجه، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت دارایی، وزارت امور اقتصادی، وزارت دفاع و وزارت توسعه است.

جنگ اوکراین؛ هدیه سیاست اروپا برای صنعت تسلیحاتی آلمان

به گزارش «zdf»، در حالی که آمار‌ها نشان می‌دهند آلمان در دو سال گذشته بیش از هر زمان دیگری در میانه ادعا‌های متعدد مبنی بر محدود کردن صادرات تسلیحات، اسلحه صادر کرد، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ادعا کرد که برای حمایت بهتر از اوکراین باید صنعت تسلیحات داخلی این کشور تقویت شود.

به گزارش «telepolis»، سهام تولیدکنندگان اسلحه در آلمان بلافاصله پس از آغاز جنگ اوکراین، به شدت افزایش یافت؛ به عنوان مثال، سود شرکت تسلیحاتی آلمانی راین متال در مدت کوتاهی ۹۳ درصد رشد کرد و حتی تحلیلگران انتظار دارند که سود خالص این شرکت تا ۲۰۲۴ دو برابر خواهد شد.

پشت این جریان، لابی گری‌های بزرگ شکل گرفتند؛ سود تسلیحاتی به حدی وسوسه برانگیز بود که سازندگان تسلیحات به سیاست و سیاستمداران به شرکت‌های تسلیحاتی روی آوردند.

البته سود شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی از جنگ اوکراین محدود به کسب مبالغ هنگفت نیست؛ آن‌ها فرصت نادری برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی خود در میدان واقعی جنگ به دست آورده اند، فرصتی فوق العاده برای تست تسلیحات.

سود صنعت تسلیحات آلمان از خشونت‌های تسلیحاتی در جهان

شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی از هر گونه خشونت تسلیحاتی در هر اندازه‌ای در هر نقطه از جهان سود می‌برند.

در حالی که توجه کارشناسان و ناظران به فروش تسلیحات جنگی آلمان به کشور‌های مختلف جلب شده، باید توجه کرد که سلاح‌های گرم آلمانی نقش مهمی در تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا دارند.

به گزارش «aufschrei»، سهم آلمان از استفاده ۳۵ درصدی عاملان تیراندازی‌ها در چهار دهه گذشته در آمریکا قابل توجه بوده است.

نکته مهم این که، صادرات سلاح گرم شرکت‌های آلمانی به آمریکا مورد حمایت وزارت اقتصاد فدرال آلمان است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *