جنگ اوکراین و شرکت‌های تسلیحاتی غرب؛ از لابی‌گران در آمریکا تا سودهای کلان در آلمان

15:44 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ اوکراین و شرکت‌های تسلیحاتی غرب؛ از لابی‌گران در آمریکا تا سودهای کلان در آلمان
جنگ اوکراین برای شرکت‌های تسلیحاتی آلمان نیز مانند دیگر کشورهای غربی سود سرشاری را به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – یکی از گروه‌هایی که بیشترین سود را از جنگ اوکراین می‌برد سازندگان سلاح در کشور‌های غربی هستند.

گزارش‌ها و داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی و آمریکایی از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون سود‌های سرشاری را از فروش سلاح کسب کرده‌اند.

شرکت‌های تسلیحاتی آلمان نیز از این موضوع مستثنی نبوده و سود‌های بسیاری را از جنگ اوکراین به دست آورده‌اند.

مروری بر فعالیت یک شرکت تسلیحاتی آلمانی

به گزارش «وال استریت ژورنال»، جنگ در اوکراین، سازنده مهمات «راین متال» را به یک بازیگر کلیدی در تجارت جهانی تسلیحات تبدیل کرده و این سازنده آلمانی کم سابقه را به یکی از مهمترین تامین کنندگان تسلیحات اروپا تبدیل کرده است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال گذشته، سهام راین متال ۱۵۰ درصد افزایش یافته و این شرکت درآمد و سفارشات بی‌سابقه‌ای را گزارش کرده است.

با ماهیت سنگین توپخانه‌ای جنگ اوکراین که به تقاضای قوی در آینده برای گلوله‌های آن اشاره دارد، این شرکت همچنین مذاکراتی را با مقامات آلمانی و اوکراینی درباره ساخت کارخانه تولید تانک در اوکراین آغاز کرده است.

راین متال، که قطعات خودرو را نیز تولید می‌کند، اعلام کرد که میزان سفارشات آن به رکورد ۲۶.۶ میلیارد یورو، معادل حدود ۲۸.۳ میلیارد دلار رسیده است که شامل ۳ میلیارد یورو سفارش‌های جدید برای مهمات و سلاح در سال گذشته است.

تشدید ساخت تسلیحات در کشور‌های اروپایی

صنعت تسلیحات اروپای شرقی و مرکزی در حال تولید اسلحه، مهمات و سایر تجهیزات نظامی با سرعتی است که از زمان جنگ سرد تاکنون دیده نشده است.

این اقدام با هدف حمایت همه‌جانبه از اوکراین در برابر روسیه صورت می‌‎گیرد و سازندگان سلاح در اروپا را به سود‌های کلانی رسانده است.

ردیابی‎‌های یک موسسه اروپایی نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس تا اوایل اکتبر گذشته بیشترین کمک نظامی را به اوکراین متعهد شدند.

اما به گفته مقامات دولتی و نمایندگان شرکت‌ها، این جنگ فرصت‌های جدیدی را برای صنعت تسلیحات در بسیاری از کشور‌های اروپایی ایجاد کرده است.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ در اوکراین به نظر می‌رسد که کارخانجات تسلیحات اروپایی یکی از برندگان اصلی این جنگ بوده‌اند و این امر تنها با گذشت چند ماه از آغاز جنگ آشکار شد.

شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی مانند «لاکهید مارتین» و «ریتون» شروع به ارسال تسلیحاتی مانند موشک‌های «جاولین» و انواع دیگر تسلیحات به اوکراین کردند.

دقیقا یک ماه قبل از آغاز جنگ اوکراین، مدیرعامل ریتون، به سرمایه گذاران گفت: من کاملاً انتظار دارم که شاهد سودی از این جنگ باشیم.

وی مدعی شد: ما برای ساخت این سیستم‌ها و ساخت این سلاح‌ها عذرخواهی نمی‌کنیم؛ واقعیت این است که آن‌ها در «بازدارندگی و مقابله با تهدیدی» که امروز اوکراینی‌ها می‌بینند، فوق العاده موثر هستند. 

این شرکت‌های تسلیحاتی به طور آشکارا توسط آمریکا حمایت می‌شوند.

شرکت‌های نظامی-صنعتی آمریکا

شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی پیش از این نیز مقدار زیادی پول از دولت این کشور دریافت می‌کردند؛ رقمی معادل حدود ۷۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ - قبل از شروع جنگ در اوکراین.

بر اساس اعداد جمع آوری شده توسط پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون، برای حفظ جریان پول، این سازندگان تسلیحات در ۲۰ سال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار برای لابی هزینه کرده‌اند؛ در واقع، تعداد لابی‌گران نظامی در طول پنج سال گذشته از تعداد اعضای کنگره آمریکا بیشتر شده است.

انگلیس

بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل، در انگلیس نیز همین امر صادق است، جایی که یک نهاد در ده سال گذشته بزرگترین لابی‌گر در این کشور بوده است؛ در واقع، این نهاد تنها در دو سال گذشته ۳۰ جلسه با وزرای دولت انگلیس برگزار کرده است.

به گفته تحلیلگران، برای این شرکت‌ها، جنگ در اوکراین درست در زمان مناسب رخ داده است؛ دن گرزیر، کارشناس ارشد سیاست دفاعی در این باره می‌گوید: در ماه آگوست، زمانی که جنگ افغانستان به پایان رسید، برخی از مدیران اجرایی قراردادی‌های دفاعی از این واقعیت که جنگ به پایان رسید و آن‌ها انتظار ضربه به خط تولید نهایی خود را داشتند ابراز تاسف کردند، اما زمانی که [جنگ اوکراین]شروع شد، این افراد مشتاقانه آن را پیش‌بینی می‌کردند و درباره سود‌های کلانت سخن می‌گفتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *