برندگان و بازندگان جنگ افروزی کشورهای غربی در اوکراین

14:53 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برندگان و بازندگان جنگ افروزی کشورهای غربی در اوکراین
با گذشت یک سال از آغاز جنگ اوکراین مشخص شد که بازندگان جنگ اوکراین مردم این کشور و برندگان آن کشورهایی هستند که سبب به راه افتادن آن شدند.

خبرگزاری میزان – برخلاف دلایل ادعایی غربی‌ها شامل کشورهای اروپایی، ناتو و آمریکا درباره جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، گذشت زمان دلایل اصلی این رویداد را آشکار کرد.

در حالی که روایت یک طرفه غرب از جنگ اوکراین تاکنون روایت غالب از این رویداد مرگبار بوده است، نگاهی به روند جنگ اوکراین می‌تواند غبارهای برخاسته از ادعا‌ها و تاخت و تاز‌های لفظی اروپا و ناتو درباره دلایل این جنگ را فرونشانده و تصویری واقع بینانه‌تر و روشن‌تر از دلایل آغاز و تداوم این جنگ را به هر ناظری ارائه کند.

نتیجه بررسی روند جنگ اوکراین با در نظر داشتن همه واقعیت‌های موجود در این رابطه، جنگ افروزی اروپا با همکاری آمریکا و ناتو برای تضعیف روسیه و البته کسب منافع اقتصادی است.

اوکراین؛ قربانی جنگ افروزی و سودجویی اروپایی‌ها و آمریکا

گذشت زمان به خوبی آشکار کرده که آن چه کشور‌های اروپایی و آمریکا از آن با عنوان کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین یاد می‌کنند، تلاش برای دستیابی به اهدافیست که تنها از طریق جنگ افروزی در شکل نیابتی حاصل می‌شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون کشور‌های غربی اعم از اروپایی‌ها و آمریکا انواع مختلفی از سیستم‌های تسلیحاتی شامل موشک‌های ضد هوایی، سامانه موشک‌های پرتاب چندگانه، تانک‌ها، توپخانه خودکششی و توپ‌های ضد هوایی را در اختیار کییف قرار داده و مدعی شدند که در حمایت از اوکراین یکپارچه عمل می‌کنند.

آن‌ها در برخی موارد حتی اقدام به تخصیص بسته‌های کمکی نظامی برای اوکراین کردند تا ادعای خود مبنی بر کمک به این کشور را به اسناد و شواهد مستحکم تری مبتنی کنند.

توجه به چند نکته درباره جنگ اوکراین می‌تواند به خوبی تناقض میان اهداف اعلامی و واقعی کشور‌های غربی حامی کییف را آشکار کند.

تردیدی در این واقعیت نیست که ارائه تسلیحات بیشتر به منظور تداوم جنگ و درگیری است؛ یعنی کشور‌های غربی با همکاری ناتو، بلوک نظامی غرب آگاهانه در مسیر تداوم جنگ اوکراین گام بر می‌دارد و توجهی به افزایش تلفات و تخریب این کشور ندارد.

اساسا همان گونه که میک والاس، نماینده ایرلندی پارلمان اروپا گفت، چگونه می‌توان تا زمانی که ناتو وجود دارد، صلح و ثبات را دید.

دلایل پشت پرده این رویکرد کشور‌های غربی را به صورت خلاصه می‌توان در موارد زیر دید:

-نیاز اروپا به ساختار امنیتی متفاوت که روسیه نیز باید بخشی از آن باشد؛ اروپا برای دست یافتن به این هدف تلاش کرد از طریق وارد کردن روسیه به جنگ اوکراین، این کشور را تضعیف و در نهایت وارد ساختار امنیتی جدید خود کند.

-منافع اقتصادی در میانه مشکلات اقتصادی ناشی از بحران‌های افزایش هزینه های زندگی و آسیب‌های اقتصادی متعاقب شیوع کرونا؛ کشورهای اروپایی پس از مشاهده رکورد ناشی از همه گیری کرونا تلاش داشتند که از جنگ روزی در اوکراین منافع اقتصادی را کسب کنند.

- فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای صنعت تسلیحات؛ جنگ اوکراین برای صنعت تسلیحاتی کشور‌های اروپایی و آمریکا که در سال‌های اخیر برای کسب سود به هر درگیری و منازعه مسلحانه در سراسر جهان وارد شده و باهم رقابت می‌کردند، فرصت‌های فوق العاده‌ای را فراهم می‌کرد.

آن‌ها با استفاده از شرایط به وجود آمده هم می‌توانستند سود‌های کلانی را به جیب بزنند، هم از عرصه نبرد اوکراین به عنوان آزمایشگاهی برای تست تسلیحات جدید و آزمایش نشده خود استفاده کنند.

جدال بر سر سود

جنگ اوکراین در کوتاه مدت از طریق برقراری هژمونی آمریکا بر قاره سبز و مشاهده موفقیت‌های اولیه در نبرد به وحدت آنان منجر شد، اما طولی نکشید که سران اتحادیه اروپا از اینکه آمریکا از جنگ نیابتی اوکراین با فروش سلاح و صادرات گاز طبیعی گران قیمت درآمد بیشتری کسب کردند، خشمگین شدند؛ این در حالی بود که صنایع اروپایی به دلیل قیمت بالای انرژی و تعرفه‌های آمریکا، ضرر می‌دیدند.

کشور‌های اروپایی و آمریکا در حالی با شعار‌های مبنی بر وحدت و انسجام جرقه جنگ اوکراین را به آتشی خانمان سوز تبدیل کردند که حدودا یک سال پس از آغاز این جنگ، یکدیگر را به کسب سود بیشتر از این جنگ متهم می‌کردند.

نکته جالب توجه در این جدال میان اروپایی‌ها و آمریکا صراحت لحن آن‌ها درباره کسب سود از جنگ اوکراین بود؛ یکی از مقام‌های ارشد اروپایی در این باره گفته بود: واقعیت این است که اگر شما با هوشیاری به ماجرا نگاه کنید، کشوری که بیشترین سود را از این جنگ می‌برد، آمریکاست، زیرا آن‌ها گاز بیشتر و با قیمت بالاتری و سلاح‌های بسیار بیشتری می‌فروشند.

اروپا مدعیست که جنگ اوکراین سبب وارد شدن خسارت دراز مدت به اقتصاد کشور‌های قاره سبز شده و همزمان آمریکا سیاست‌های تجاری خود در قبال اروپا را سختگیرانه‌تر کرده است.

کشور‌های اروپایی در حالی با هیجان در مسیر بی مانع اعمال تحریم‌های آمریکا حرکت کرده و روسیه را مورد تحریم‌های گسترده قرار دادند که تحریم‌های مذکور به شکلی بی سابقه و گسترده کشور‌های تحریم کننده را هدف قرار داد و به اقتصاد آن‌ها به صورت مضاعف آسیب زد.

برندگان و بازندگان جنگ اوکراین

در حالی که حدود یک سال و سه ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد که برندگان و بازندگان این جنگ کاملا مشخص شده اند.

برندگان جنگی که کشور‌های اروپایی با همکاری ناتو و آمریکا در اوکراین به راه انداختند، شرکت‌های بزرگ انرژی و سازندگان تسلیحات هستند و بازندگان آن مردم اوکراین که جان و مال خود را بر اثر جنگ از دست داده و می‌دهند.

سازندگان تسلیحات را می‌توان بزرگ‌ترین برندگان جنگ اوکراین دانست؛ بیشترین تسلیحاتی که تاکنون به اوکراین ارسال شده، از انبار‌های آمریکایی و کشور‌های ناتو بوده است؛ هنوز آمار دقیق فروش و سود شرکت‌های تسلیحاتی منتشر نشده است.

اروپا را نیز از برخی جهات می‌توان در زمره بازندگان جنگ اوکراین قرار داد، زیرا این جنگ شکاف‌های موجود در ناتو را تعمیق کرده، اختلاف‌های سیاسی میان آمریکا و اتحادیه اروپا را تشدید کرده و اقتصاد قاره سبز را با آسیب‌هایی مواجه کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *