ثبت ۱۹۹ تیراندازی جمعی با هزاران قربانی در آمریکا

10:11 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ثبت ۱۹۹ تیراندازی جمعی با هزاران قربانی در آمریکا
آمار و ارقام مربوط به تعداد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا هولناک است.

خبرگزاری میزان – تیراندازی‌های جمعی ماه‌های آغازین سال ۲۰۲۳ در آمریکا به دولت و مردم این کشور فرصتِ زمانی برای آسودگی و امنیت را نداد؛ در ۱۲۷ روز نخست سال جاری شمار تیراندازی‌های جمعی در این کشور به رقم ۱۹۹ رسید.

آمریکا حتی تعریفی خاص از تیراندازی جمعی ندارد

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۳ با موج تشدید شده تیراندازی‌های جمعی مواجه شده اند که آن‌ها را در مکان‌های مختلف مانند اماکن عمومی، پشت در‌های بسته یک خانه، به دلایلی مانند نارضایتی‌های شخصی، تیراندازی‌های تصادفی یا انگیزه‌های نژادی به وحشت انداخته و با مرگ مواجه می‌کند.

با وجود این، هنوز اجماعی بر سر تعریف تیراندازی جمعی در آمریکا وجود ندارد؛ گروه‌های مختلف بسته به شرایط از جمله تعداد قربانیان، شمار زخمی‌ها و این که آیا تیراندازی در یک مکان عمومی اتفاق می‌افتد یا خیر، آن را متفاوت تعریف می‌کنند.

«گان ویلونس آرشیو»، گروه تحقیقاتی که خشونت‌های مسلحانه را با استفاده از گزارش‌های پلیس، پوشش خبری و دیگر منابع عمومی آمریکا ردیابی می‌کند، تیراندازی دسته جمعی را به عنوان تیراندازی که در آن دستکم چهار نفر کشته یا زخمی شده اند، تعریف می‌کند.

«پروژه خشونت»، یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی که به کاهش خشونت در جامعه اختصاص دارد، از تعریف محدودتری که توسط سرویس تحقیقات کنگره ایجاد شده، پایبند است؛ بر اساس تعریف مذکور، تیراندازی جمعی به تیراندازی اطلاق می‌شود که مرگ چهار نفر یا بیشتر را در پی داشته باشد؛ این تعریف همچنین بر تیراندازی در اماکن عمومی متمرکز است و تیراندازی‌های خانگی و مواردی را که به فعالیت مجرمانه اساسی نسبت داده می‌شود، مستثنی می‌کند.

«سی ان ان» و دیگر رسانه‌های خبری تیراندازی دسته جمعی را تیراندازی با چهار یا بیشتر از چهار مجروح یا کشته تعریف کرده اند.

«گان ویلونس آرشیو» تا اوایل ماه مه سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۹۲ تیراندازی جمعی در آمریکا را شمارش کرده است؛ این گروه در مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۴۷ تیراندازی دسته جمعی را شمارش کرد.

از ۱۹۲ تیراندازی جمعی رخ داده در آمریکا تا اوایل ماه مه سال جاری میلادی، ۲۱ مورد شامل پنج یا بیشتر از پنج نفر قربانی بود.

بدترین تیراندازی‌های جمعی آمریکا تا اوایل ماه مه ۲۰۲۳

-در ششم مه یک مرد مسلح در یک مرکز خرید شلوغ در شهر دالاس ایالت تگزاس اقدام به تیراندازی کرد؛ بر اثر این تیراندازی ۹ نفر از جمله عامل تیراندازی کشته و هفت نفر زخمی شدند.

-در سوم مه یک مرد مسلح در اتاق انتظار یک مطب پزشکی در آتلانتا اقدام به تیراندازی کرد؛ بر اثر این تیراندازی یک نفر کشته و چهار نفر دیگر مجروح شدند؛ مظنون پس از تعقیب و گریز چند ساعته دستگیر شد.

-در اول مه یک مجرم جنسی ثبت شده شش نفر از جمله خود، همسر و سه فرزندش را در ایالت اوکلاهما به قتل رساند.

-در ۲۸ آوریل مردی که همسایگانش از او خواسته بودند در حیاط خانه اش در ایالت تگزاس تیراندازی تمرین نکند، به پنج نفر شلیک کرد؛ وی در نهایت دستگیر شد.

-در ۱۵ آوریل تیراندازی در یک جشن تولد در آلاباما به کشته شدن چهار و زخمی شدن ۳۲ نفر منجر شد؛ بر اساس اعلام مقام‌های آمریکایی پنج نفر در رابطه با این تیراندازی دستگیر شدند.

-در ۱۰ آوریل یک مرد ۲۵ ساله به پنج همکار خود در بانک شهر لوئیزویل ایالت می‌سی سی پی شلیک کرد و آنان را به قتل رساند؛ هشت نفر دیگر بر اثر این تیراندازی زخمی شدند و عامل تیراندازی با شلیک پلیس کشته شد.

-در ۲۷ مارس یک مهاجم مسلح سه کودک و سه بزرگسال را در یک مدرسه ابتدایی در نشویل ایالت تنسی هدف قرار داد و کشت؛ عامل تیراندازی که از دانش آموزان سابق این مدرسه بود به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

-در ۱۹ فوریه، ۱۱ نفر در دو صحنه جداگانه جنایت که به باور مقام‌های آمریکایی بهم مرتبط بودند، هدف قرار گرفتند؛ سه نفر در این رابطه دستگیر شدند.

- در ۱۷ فوریه یک مرد ۵۲ ساله در ایالت می‌سی‌سی‌پی شش نفر از جمله همسر سابق خود را کشت.

- در ۱۳ فوریه، مرد مسلح ۴۳ ساله در محوطه دانشگاه ایالتی میشیگان اقدام به تیراندازی کرد و سه دانشجو را کشته و پنج دانشجوی دیگر را زخمی کرد؛ وی بر اثر شلیک گلوله کشته شد.

- در  اول فوریه یک مرد مسلح به مردم حاضر در اتوبوس و داخل ایستگاه مترو در جنوب شرقی واشنگتن حمله کرد؛ وی پس از کشتن یک نفر و زخمی کردن سه نفر دیگر بازداشت شد.

- بر اثر تیراندازی بیست و هشتم ژانویه در لس آنجلس ایالت کالیفرنیا سه نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

- در ۲۳ ژانویه یک مرد مسلح هفت نفر را در دو مزرعه جداگانه در خلیج هاف مون ایالت کالیفرنیا به قتل رساند؛ بر اثر این تیراندازی یک نفر هم زخمی شد؛ یک مرد ۶۷ ساله که سابقا در یکی از مزارع کار می‌کرد، در این رابطه دستگیر شد.

-در ۲۱ ژانویه یک مرد مسلح ۷۲ ساله ۱۱ نفر عمدتا آسیایی تبار را در یک جشن در ایالت کالیفرنیا کشته و دستکم ۹ نفر را زخمی کرد؛ جسد مرد مسلح روز بعد پیدا شد.

-در ۱۶ ژانویه چهار نسل از یک خانواده در خانه‌ای در ایالت کالیفرنیا به ضرب گلوله کشته شدند؛ پلیس این تیراندازی را به کارتل‌های مواد مخدر مکزیک مرتبط دانست.

- در ۴ ژانویه هشت نفر از اعضای یک خانواده شامل پنج کودک ۴ تا ۱۷ ساله کشته شدند.

۱۹۹ تیراندازی جمعی در آمریکا در ۲۰۲۳

به گزارش «تایم»، تیراندازی اخیر در ایالت تگزاس آمریکا با ۹ کشته و هفت زخمی صد و نود و نهمین تیراندازی جمعی سال ۲۰۲۳ در آمریکا بود.

بر اساس گزارش «گان ویلونس آرشیو»، از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر خشونت‌های مسلحانه از دست دادند.

تیراندازی دسته جمعی روز شنبه در ایالت تگزاس، دومین تیراندازی در تگزاس در تنها دو هفته بود.

تیراندازی‌های دسته جمعی متعدد در سال ۲۰۲۳ جان ۲۷۳ نفر را گرفت و سبب زخمی شدن ۷۸۱ نفر دیگر شد.

آمریکا از سال ۲۰۲۰ سالانه دستکم ۶۰۰ تیراندازی جمعی را تجربه کرد

به گزارش «اسکای نیوز»، از سال ۲۰۲۰، آمریکا هر سال شاهد دستکم ۶۰۰ تیراندازی جمعی در سراسر این کشور بود.

بر اساس داده‌های «گان ویلونس آرشیو»، آمریکا از سال ۲۰۱۴ به‌طور میانگین سالانه بیش از ۳۹ هزار کشته بر اثر خشونت تسلیحاتی را ثبت کرد؛ تا اول مه سال جاری بیش از ۱۴ هزار نفر به ضرب گلوله در آمریکا کشته شدند که این رقم معادل ۱۱۵ قتل در روز است.

مرگبارترین تیراندازی دسته جمعی تا به امروز در آمریکا تیراندازی در لاس وگاس در سال ۲۰۱۷ است؛ زمانی که یک مرد ۶۴ ساله، به روی جمعیتی حاضر در یک جشنواره موسیقی تیراندازی کرد؛ بر اثر این تیراندازی ۶۰ نفر کشته شدند. جسد عامل تیراندازی در اتاق هتلش پیدا شد که بر اثر شلیک گلوله کشته شده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *