رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تیراندازی‌های جمعی در آمریکا و ارتباط آن با پدیده خانواده کشی

9:00 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۹۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیراندازی‌های جمعی در آمریکا و ارتباط آن با پدیده خانواده کشی
خشونت تسلیحاتی در آمریکا در مسیر رشد روزافزون خود به پدیدار شدن بحران‌های مرتبط و هولناک جدیدی منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان – آمریکا در سال‌های اخیر با وقوع موج فزاینده‌ای از تراژدی‌های مربوط به خشونت تسلیحاتی مواجه شد که شامل ابعاد مختلف و گسترده‌ای بودند.

رشد مالکیت اسلحه در آمریکا در چند سال گذشته مهم‌ترین عامل افزایش تراژدی‌های ناشی از خشونت تسلیحاتی در این کشور هستند؛ این تراژدی‌ها شامل تیراندازی‌های جمعی، خودکشی با سلاح گرم و پدیده‌های جدیدی مانند خانواده کشی می‌شود.

براساس آخرین آمار مالکیت اسلحه در آمریکا در سال ۲۰۱۸، در این کشور ۳۹۰ میلیون اسلحه در گردش بود.

اگرچه تیراندازی‌های جمعی مهم‌ترین بحران مرتبط با موضوع خشونت تسلیحاتی در آمریکا معرفی می‌شوند، اما این بحران را می‌توان بحران برجسته شده در رسانه‌ها دانست؛ در هر یک از سه سال گذشته در آمریکا بیش از ۶۰۰ تیراندازی جمعی رخ داد که معادل تقریبا دو تیراندازی در روز است.

نگاهی به آمار خودکشی با سلاح در آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین و اضطراری‌ترین بخش خشونت تسلیحاتی در این کشور، خودکشی با سلاح گرم است که بیش از تیراندازی‌های جمعی قربانی می‌گیرد.

جنگ احزاب سیاسی بر سر قانون حمل سلاح

وقوع هر تیراندازی جمعی در آمریکا به سناریوی تکراری جدال سیاسی احزاب دموکرات و جمهوریخواه این کشور منجر می‌شود.

جدیدترین تیراندازی جمعی آمریکا که به تازگی در ایالت آلاباما رخ داد و دستکم چهار کشته برجای گذاشت، باعث شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهان تصویب قانون کنترل دقیق‌تر اسلحه توسط کنگره شود.

به گزارش «اسپوتنیک»، بایدن با انتشار بیانیه‌ای در پی بروز خشونت‌های مسلحانه آخر هفته، گفت: اسلحه اصلی‌ترین قاتل کودکان در آمریکا است ... این وضعیت وحشت آمیز است.

وی ضمن انتقاد از جمهوری خواهان به دلیل شرکت در کنوانسیون انجمن ملی تفنگ (NRA) در بحبوحه افزایش خشونت‌های اسلحه با حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: این در حیطه اختیارات کنگره است که به نگهداری ایمن اسلحه، نیاز به بررسی پیشینه برای فروش اسلحه، از بین بردن مصونیت تولیدکنندگان اسلحه از مسئولیت و ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی و مجلات با ظرفیت رسیدگی کند.

خانواده کشی، پدیده جانبی جدید خشونت تسلیحاتی

به گزارش «سی ان ان و کانورسیشن»، خانواده کشی به عنوان پدیده‌ای که از خشونت تسلیحاتی به وجود آمده، در سال‌های اخیر در آمریکا رشد داشته است؛ در این جنایت عموما افراد مسلح دست به قتل اعضای خانواده خود با سلاح گرم می‌زنند.

خشونت خانگی عامل مهمی در رقم خوردن این نوع جنایت است؛ در عین حال، شرایط شخصی عاملان این جنایت، مشکلات مالی آن‌ها و مشکلات در روابط عاطفی از دیگر دلایل رقم خوردن این جنایت هستند.

رشد خشونت‌های تسلیحاتی نفرت محور

خشونت‌های تسلیحاتی براساس انگیزه‌های نژادی نیز در آمریکا در حال رشد هستند.

به گزارش «دیلی میل»، «رالف رایان»، نوجوان ۱۶ ساله سیاه‎پوست پس از آن که به اشتباه زنگ خانه همسایه سفیدپوست را زد، با شلیک دو گلوله او به سرش مواجه شد.

درخواست کمک وی از همسایه‌ها هیچ فایده‌ای نداشت؛ پلیس نیز عامل تیراندازی را پس از بازجویی آزاد کرد.

کارشناسان، «رایان» را جدیدترین قربانی خشونت تسلیحاتی نفرت محور می‌دانند.

آخرین نمونه تیراندازی جمعی براساس انگیزه‌های نژادی در ماه می‌ سال ۲۰۲۲ در نیویورک آمریکا رخ داد که ۱۰ کشته برجای گذاشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *