رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش اسپوتنیک از روند دلار زدایی/ «سلاح آمریکایی» کنار گذاشته می‌شود؟

9:37 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۰۶
گزارش اسپوتنیک از روند دلار زدایی/ «سلاح آمریکایی» کنار گذاشته می‌شود؟
دلارزدایی در حال تبدیل شدن به یک روند بوده و این ارز غالب جهانی به سرعت در حال از دست دادن قدرت خود است.

خبرگزاری میزان - تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها ترجیح می‌دهند ارز‌های مورد استفاده در تبادلاتشان را متنوع کنند، از تنها استفاده از دلار «سلاح آمریکایی» کناره‌گیری کنند، یا به طور کلی آن را به نفع یوان، واحد پول چین، که شریک تجاری برتر بیش از ۱۴۰ کشور است، کنار بگذارند.

به گزارش «اسپوتنیک»، یک رسانه چینی هشدار داده است که اگر پکن دلار آمریکا را در تسویه حساب‌های تجاری خود کنار بگذارد، آمریکا با عواقب بدی روبرو خواهد شد. 

این گزارش با تأکید بر این که نظم تجاری جدید در حال ظهور است، روند جهانی دلارزدایی را برجسته کرد. 

از آنجایی که چین به جایگاه یکی از بزرگترین کشور‌های تجاری جهان رسیده، اگر واشنگتن تصمیم بگیرد که از چین جدا شود، این امر ممکن است یک اثر دومینویی ایجاد کند، به طوری که کشور‌های بیشتری ترجیح دهند با چین از یوان به عنوان ارز مبادله‌ای استفاده کنند. 

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در اواخر آوریل در موسسه «بروکینگز» با اشاره به اقتصاد چین گفت: ما طرفدار ریسک زدایی و تنوع هستیم، نه به دنبال جدایی.

با این حال، این گزارش تأکید می‌کند که واردات کالا‌های مصرفی توسط آمریکا در سه ماه اول سال جاری ۲۰.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. 

این رسانه چینی هشدار داد که اگر روند کاهشی ادامه یابد، به نوبه خود روند دلارزدایی جهانی را تسریع خواهد کرد. 

در همین حال، داده‌های ذکر شده در این گزارش نشان می‌دهد که سهم یوان در پرداخت‌های فرامرزی چین در ماه مارس به ۴۸ درصد رسید. 

دلارزدایی در حال تبدیل شدن به یک روند

در واقع، دلارزدایی در حال تبدیل شدن به یک روند است و این ارز غالب جهانی به سرعت در حال از دست دادن قدرت خود است. 

مسکو یوان را به عنوان ارز ذخیره پذیرفته است، در حالی که متعهد شده از ابزار پرداخت چینی «بین روسیه و کشور‌های آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین» استفاده کند.

چین و برزیل هم اخیراً توافقی را برای انجام معاملات تجاری و مالی به طور مستقیم، مبادله یوان با ریال، منعقد کردند. 

تعداد فزاینده‌ای از کشورها، به ویژه در بخش جنوبی جهان، به دلایل مختلفی راه خود را از دلار آمریکا جدا می‌کنند. یک از این دلایل سیاست تحریم‌های تهاجمی آمریکا برای هدف قرار دادن کشور‌هایی است که برای این منظور مشخص می‌کند.

دلایل تمایل کشورها به دلارزدایی

تحریم‌های روسیه، از جمله مسدود کردن ذخایر بانک مرکزی این کشور، قطع ارتباطات این کشور با سوئیفت، همراه با محدودیت‌های اعمال‌شده بر صنایع چین، زنگ خطری برای بسیاری از کشور‌های در حال توسعه بوده و تقاضا برای دلار در معاملات بین‌المللی کاهش یافته است. 

از عوامل دیگر می‌توان به افزایش بدهی فدرال آمریکا، نوسانات دلار، مجموعه‌ای از ورشکستگی بانک‌های آمریکا و اخیراً، اختلاف بر سر سقف بدهی این کشور نام برد.

همه این‌ها اعتماد به دلار را از بین برده است. افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا وام به دلار را در مقیاس جهانی گران کرده است.

«کریستالینا جورجیوا»، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ژانویه ۲۰۲۲ هشدار داد که افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اقتصاد جهانی و به‌ویژه کشور‌هایی با سطوح بالاتر بدهی دلاری تأثیر معکوس داشته باشد. 

امسال، جورجیوا اذعان کرد که تغییر مسیر از دلار آمریکا ادامه دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *