تشدید عوامل روند دلار زدایی؛ آیا پایان انحصار دلار نزدیک است؟

11:26 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۴۹۳
تشدید عوامل روند دلار زدایی؛ آیا پایان انحصار دلار نزدیک است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل مختلفی در روند دلارزدایی نقش دارند.

خبرگزاری میزان – خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به بررسی دلایل بروز روند دلار زدایی، آینده این روند و موانع موجود در این مسیر پرداخته است.

در این گزارش آمده است که رقابت با چین، پیامد‌های جنگ اوکراین و کشمکش مجدد در واشنگتن بر سر سقف بدهی آمریکا، وضعیت دلار را به‌عنوان ارز غالب جهان بار دیگر با چالش جدی مواجه کرده است.

البته باید توجه داشت که دور کردن روسیه از سیستم‌های مالی جهانی از طریق اعمال تحریم‌ها در سال گذشته به گمانه زنی‌ها مبنی بر دور شدن متحدان روسیه از دلار دامن زد.

گزارش در ادامه آورده است که بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، سهم دلار از ذخایر رسمی FX (ذخایر ارزی خارجی) در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در ۲۰ سال گذشته یعنی ۵۸ درصد کاهش یافت.

مدیر عامل Eurizon SLJ Capital Limited در این باره گفت: آن چه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، سقوط بسیار شدید سهم دلار در شرایط واقعی بود؛ این موضوع باعث شد تا در کشور‌هایی مانند عربستان، چین، هند و ترکیه در مورد تنوع بخشیدن به ارز‌های دیگر تجدید نظر شود.

دلیل دیگری که گزارش درباره دلایل دلارزدایی آورده است، قفل شدن تجارت کالا از سوی دلار است؛ در واقع واشنگتن با استفاده از سلطه دلار بر بازار تجارت مانع از دسترسی کشور‌های تولیدکننده از روسیه گرفته تا ونزوئلا و ایران به بازار می‌شود.

اما تجارت در حال تغییر است؛ هند در حال خرید نفت روسیه به درهم امارات و روبل است؛ چین برای خرید نفت، زغال سنگ و فلزات روسیه به ارزش ۸۸ میلیارد دلار به یوان روی آورد؛ شرکت ملی نفت چین CNOOC و TotalEnergies فرانسه نخستین تجارت LNG خود بر اساس یوان را در ماه مارس تکمیل کردند.

در بخشی از این گزارش آمده است، باید توجه داشت که دلارزدایی به شبکه گسترده و پیچیده‌ای از صادرکنندگان، واردکنندگان، معامله گران ارز، صادرکنندگان بدهی و وام دهندگان نیاز دارد تا به طور مستقل تصمیم بگیرند که از ارز‌های دیگر استفاده کنند.

بر اساس داده‌های BIS، دلار در یک طرف تقریبا ۹۰ درصد از معاملات FX جهانی قرار دارد که نشان دهنده حدود ۶.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ است؛ ضمن این که حدود نیمی از کل بدهی‌های فراساحلی به دلار است و نیمی از کل تجارت جهانی به دلار صورت می‌گیرد.

استاد اقتصاد و علوم سیاسی برکلی، در این باره گفت: کارکرد‌های دلار همه یکدیگر را تقویت می‌کنند و فعلا سازوکاری وجود ندارد که بانک‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها را وادار به تغییر رفتار‌های خود در یک زمان کند.

گزارش همچنین تاکید دارد که در حالی که ممکن است در حال حاضر جانشینی برای دلار وجود نداشته باشد، اما جایگزین‌های قارچ گونه می‌توانند دنیایی چند قطبی ایجاد کنند.

مدیر عامل Toscafund هنگ کنگ گفت: این روندی است که در حال انجام است و دلار کمتر در سیستم جهانی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *