کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال‌– جنوب؛ مسیر جایگزین برای مقابله با تحریم‌های غرب

10:45 - 27 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۰۴۲
کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال‌– جنوب؛ مسیر جایگزین برای مقابله با تحریم‌های غرب
هدف از اجرای پروژه‌های درون کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب، خودکفایی بیشتر کشور و همچنین کمک به جهت دهی اقتصادی خود به سمت روسیه، چین و همچنین به سمت هند و دیگر کشور‌ها است.

خبرگزاری میزان - ایران به پیشبرد پروژه‌های زیرساختی مختلف ادامه می‌دهد؛ هدف از این پروژه‌ها، خودکفایی بیشتر کشور و همچنین کمک به جهت دهی اقتصاد خود به سمت روسیه، چین و همچنین به سمت هند و دیگر کشور‌ها است. 

از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) چه می‌دانیم؟

به گزارش «جورزالم پست»، ایران می‌خواهد طول و تعداد خطوط راه آهن و خطوط لوله خود را افزایش دهد؛ این عمدتا مربوط به مسیر شمال- جنوب از کریدور‌های اقتصادی و همچنین برای پیوند ایران با دیگر کشور‌های منطقه مهم است؛ این مسیر تجاری، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) نامیده می‌شود. 

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که ایران یکی از کشور‌های پیشرو در ساخت خط لوله نفت است؛ این مطالعه می‌گوید که ایران در کنار هند و نیجر، موفق شده است که پروژه‌های خط لوله چشمگیری را کنار هم بگذارد.

در این مقاله آمده است: بررسی سالانه داده‌های سال ۲۰۲۳ در ردیاب زیرساخت نفتی جهانی نشان می‌دهد که این مناطق با هم در حال ساخت ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام با هزینه سرمایه‌ای ۱۴.۴ میلیارد دلار هستند؛ همچنین ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر اضافی در این مناطق با هزینه تخمینی ۵۹.۸ میلیارد دلار پیشنهاد شده است. 

در سطح جهانی ۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در دست ساخت و ۲۱ هزار و ۹۰۰ کیلومتر دیگر خط لوله پیشنهادی وجود دارد؛ برآورد می‌شود که این خطوط لوله در حال توسعه ۱۳۱.۹ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای داشته باشد. 

دیگر پروژه‌های ریلی ایران چیست؟

به گزارش «جروزالم پست»، مقاله دیگری به توسعه راه آهن از رشت در شمال ایران می‌پردازد؛ این مقاله اشاره می‌کند که روسیه در این پروژه مشارکت دارد؛ پروژه مذکور همچنین به پروژه کریدور شمال- جنوب ایران مرتبط است. 

با تکمیل این پروژه ریلی که بخشی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال به جنوب (INSTC) است، خلیج فارس از طریق ریل به دریای خزر متصل می‌شود؛ این خط ریلی ۳۷ کیلومتری از میان شالیزار‌ها و مسیر‌های گل آلود می‌گذرد؛ پروژه حمل و نقل بعدی که قرار است بعد از آن افتتاح شود، آزادراه منجیل - رودبار است. 

این یک خط آهن خواهد بود که به جمهوری آذربایجان می‌رود؛ این خط راه آهن قرار است یکی از پیوند‌های نهایی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب (INSTC) باشد که هزاران کیلومتر طول دارد و از مسیر‌های ریلی، کشتیرانی و دیگر مسیر‌ها تشکیل شده است. 

ظاهرا این خط ریلی یک کریدور را از طریق جمهوری آذربایجان متصل می‌کند که تا جنوب و تا خلیج فارس نیز امتداد دارد. 

«ایندیا نریتیو» هم در این رابطه نوشت: مسکو به دنبال تحریم‌های آمریکا که در سال گذشته اعمال شد، شروع به کشف مسیر‌های تجاری جایگزین کرده است و INSTC گزینه جذابی را ارائه می‌دهد. 

این امر می‌تواند به افزایش تجارت بین هند و ایران منجر شود و مسکو و دهلی نو را در اجرای پروژه‌های بلندمدت اوراسیا در بحبوحه اقدام‌های سریع چین که مراودات اقتصادی با تهران را تقویت می‌کند، نزدیک‌تر کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *