سوئد پناهگاه امن تروریست‎ها/حمایت از تروریسم بین‌المللی در دستور کار مقام‎های استکهلم

7:15 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۲۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد پناهگاه امن تروریست‎ها/حمایت از تروریسم بین‌المللی در دستور کار مقام‎های استکهلم
نگاهی به اقدامات سوئد در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور پناهگاهی امن برای عناصر و گروهک‌های تروریستی است.

خبرگزاری میزان – سوئد در سال‌های اخیر به طور همه جانبه از عناصر و گروهک‌های تروریستی مختلف حمایت کرده و در پشت بسیاری از اقدامات آن‌ها قرار داشته است.

اقدامات حمایتی سوئد از عناصر و گروهک‌های تروریستی طیف گسترده‌ای از اقدامات مانند پناه دادن به آن‌ها و تامین مالی و همچنین پناه دادن به سرکرده‌های گروه‌های تروریستی را شامل می‌شود.

حمایت سوئد از عناصر تروریستی در برابر ایران ابعاد گسترده‌ای داشته و در پرونده‌های مختلف این حمایت مشهود بوده است.

گروهک تروریستی حرکه النضال

علاوه بر عناصر تروریستی گروهک منافقین، برخی دیگر از دشمنان نشان‌دار مردم ایران نیز در سوئد روزگار می‌گذرانند و از داخل همین کشور برای انجام اقدامات تروریستی علیه مردم ایران برنامه‌ریزی می‌کنند؛ از جمله این تروریست‌ها «حبیب الاسیود» معروف به «چعب» سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال» بود که به دار مجازات آویخته شد.

این تروریست که با هوشیاری نیرو‌های حافظ امینت مردم ایران در یکی از کشور‌های همسایه دستگیر شد سال‌ها در سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت این کشور بهره‌‍مند بود.

گروهک حرکه النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونباری دیگری را علیه مردم ایران ازجمله بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی و سرقت مسلحانه انجام داده و مکرراً برای مردم ایران ایجاد رعب و وحشت کرده است که در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.
 
سوئدی‌ها علاوه بر پذیرایی گرم و حمایت همه‌جانبه از تروریست‌هایی که دستانشان تا مرفق به خون پاک شهروندان ایرانی آلوده است، برای عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی نیز مکانی امن هستند.

گروهک تروریستی منافقین تنها جنایتکارانی نیستند که سوئد به آن‌ها پناه داده و از آنان حمایت می‌کند؛ موضوع حمایت سوئد از جنایتکاران جنگی تاریخی دیرینه دارد و در پیچ‌های تاریخی متعددی رخ داده است.

در اواخر جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از تاریک‌ترین فصول تاریخ بشری از لحاظ وقوع جنایت‌های متعدد و هولناک، کشور‌های مدعی دموکراسی به گزینه مطلوب جنایتکاران جنگی تبدیل شدند که به دنبال راه فراری ایده آل از مجازات و پاسخگویی به جنایاتشان بودند.

بررسی‌های انجام شده، ثابت می‌کنند که سوئد مقصد نهایی جنایتکاران جنگی در مراحل پایانی جنگ و ابتدای روند پاسخگویی این دسته از جنایتکاران بود؛ اما این کشور در طول جنگ سرد نه به کشور‌های دیگر در تعقیب جنایتکاران جنگی پناهنده به خاک خود کمک کرد و نه خود اقدامی برای پیگرد قانونی آن‌ها انجام داد.

 منابع تامین مالی گروهک تروریستی حرکه النضال

ستاد حقوق بشر در اسفند ماه گذشته و در واکنش به بیانیه سوئد درخصوص تروریست «فرج الله چعب»، گزارشی را از اقدامات و عملیات‌های تروریستی این گروهک منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات به عمل آمده درخصوص منابع تامین مالی گروهک تروریستی حرکه النضال، نشان می‌دهد که این گروهک مورد حمایت برخی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی از جمله سیا و موساد بوده است. با این حال، عوامل اصلی این گروهک تروریستی در خارج از ایران بویژه در آمریکا، انگلیس، بلژیک، هلند، دانمارک و سوئد اقامت داشتند.

در این میان، حبیب اسیود سرکرده گروه تروریستی حرکه النضال نیز که پیش از دستگیری ساکن سوئد بود، با صراحت در دادگاه بر حضور آزادانه در این کشور و سایر کشور‌های غربی تاکید می‌کند. این در حالی است که این فرد از سال ۱۳۸۶ تا زمان دستگیری، توسط پلیس بین الملل «تحت پیگرد بین المللی- اعلان قرمز» قرار گرفته و کشور‌های محل اقامت و تردد نامبرده همچون آمریکا، هلند، بلژیک و سوئد موظّف به دستگیری و استرداد متهم به پلیس جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

به باور کارشناسان، سوابق ضعیف و عدم تمایل سوئد برای گنجاندن هنجار‌های بین‎المللی در قوانین داخلی، مهم‌ترین دلیل عدم تعقیب کیفری جنایتکاران جنگی در سوئد است؛ تمام تلاش‌ها برای لغو محدودیت پیگرد قانونی عاملان نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در سوئد تاکنون شکست خورده‌اند.

پس از افشاگری یک مرکز تحقیقاتی در مورد زنده بودن برخی از جنایتکاران جنگی گریخته از مجازات و زندگی آنان در سوئد در سال ۱۹۸۶ دولت این کشور مدعی شد که جنایت‌هایی را که ۲۵ سال از زمان وقوع آن‌ها گذشته باشد، مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌دهد، چه رسد به برگزاری محاکمه.

در عین حال سوئد بهشت امن تروریست‌های سراسر جهان است؛ در حالی‌که دولت سوئد مدعی است سیاست مهاجرپذیری اش منجر به ورود تروریست‌ها به خاکش شده، اهداف متعددی را از میزبان این گروه‌های خطرناک دنبال می‌کند؛ از استفاده از اطلاعات آن‌ها گرفته تا توجیه سیاست‌های ضد مهاجرتی خود.

حمایت از تروریسم بین‌المللی

رفتار سوئد در چند دهه گذشته نشان می‌دهد که این کشور به ظاهر صلح آمیز به طرز فریبنده‌ای تنش آفرینی و از تروریسم بین المللی حمایت می‌کند و اکنون در نقطه‌ای برگشت ناپذیر قرار دارد که نمی‌تواند حقیقت را کتمان کند.

سوئد کشوری است که در آن به راحتی می‌توان به قرآن کریم هتک حرمت کرد و نیرو‌های مجری قانون تنها به نام آزادی بیان ناظر هستند؛ دولت سوئد به جای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی، با کسانی که به این توهین‌های ضد اسلامی اعتراض می‌کنند، برخورد کرده است.

سوئد پناهگاه امن برای تروریست‌ها

در وبسایت وزارت دادگستری آمریکا بیانیه‌ای متعلق به سال ۱۹۷۵ وجود دارد که در آن از سوئد به عنوان «پناهگاه امن تروریست‌ها» یاد شده است.

این بیانیه می‎گوید که سوئد نمی‌تواند خود را در مقابل فعالیت‌های تروریستی مصون بداند، در واقع به نظر می‌رسد که پناهندگان تروریست را جذب می‌کند؛ فعالیت‌های پلیس سوئد و قانونگذاران سوئدی که برای کنترل تروریسم انجام شده است مورد بحث قرار گرفته است.

بر اساس این بیانیه، باز بودن و تحمل جامعه سوئد، و وجود بسیاری از پناهندگان سیاسی، سوئد را به مکانی جذاب برای تروریست‌ها تبدیل کرده است.

حمایت سرویس امنیتی سوئد از چعب

«اسیود» از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) سرکردگی گروهک تروریستی «حرکه النضال» را تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی کشور سوئد) و بعضی کشور‌های منطقه برعهده گرفت.

در نتیجه اقدامات تروریستی و خونبار این گروهک به سرکردگی «حبیب اسیود»، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.

او در مدتی که در کشور سوئد زندگی می‌کرد تحت حمایت چتر امنیتی سرویس جاسوسی این کشور (ساپو) قرار داشت.

«اسیود» در تحقیقات قانونی در مراحل رسیدگی به پرونده در توضیح ارتباطات خود با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، به ارتباط با شخصیت‌های برجسته در سرویس اطلاعاتی موساد و سازمان سیا اقرار کرده و از ارتباط نزدیک با آن‌ها پرده برداشته بود. 

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد تروریسم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *