رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیطره باند‌های جنایتکار بر سیاست سوئد

10:10 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۳۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیطره باند‌های جنایتکار بر سیاست سوئد
باند‌های جنایتکار در سوئد به شکلی فزاینده در حال قدرت گرفتن هستند و این امر توجه سیاستمداران سوئدی را به خود جلب کرده است.

خبرگزاری میزان – تاکنون گزارش‌های متعددی از رشد فزاینده جنایت و گروه‌های جنایتکار در سوئد منتشر شده است؛ تا جایی که به سوئد، لقب پایتخت قتل و آدکشی اروپا را داده اند.

رشد فزاینده جنایت و قدرت گرفتن باند‌های جنایتکار در سوئد

سوئد مدت‌هاست که با افزایش خشونت‌های مسلحانه مرتبط با شبکه‌های جنایت سازمان‌یافته فعال در سراسر کشور، مواجه شده است و با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ مناطق حاشیه شهر‌های سوئد به ویژه حاشیه استکهلم، پایتخت این کشور به عنوان مکان‌های زندگی آسیب پذیرترین افراد به منابع تامین نیرو برای باند‌های جنایتکار تبدیل شده اند.

این خشونت‌ها تبدیل به خشونت‌های جنگی شده اند که عمدتا نوجوانان و جوانان از آسیب پذیرترین اقشار را به کام مرگ می‌کشانند؛ پشت صحنه این نبرد، دنیای زیرزمینی جنایتکاران، جوانان محروم و آسیب پذیر و سیلی از مواد مخدر و اسلحه است و هر جرقه‌ای در خیابان می‌تواند جنگ ساکنان آن دنیای زیرزمینی را در خیابان‌های سوئد به دنبال داشته باشد.

یک دانشیار جرم شناسی در دانشگاه مالمو گفت: در استکهلم هر دو یا سه روز یک بار تیراندازی رخ می‌دهد.

این کشور واقع شده در شمال اروپا شاهد افزایش سرسام آور خشونت باند‌های مرتبط با مواد مخدر در چند سال گذشته بوده است؛ براساس اعلام پلیس سوئد، به طور متوسط سالانه حدود ۱۰۰ حمله بمب گذاری در سوئد رخ می‌دهد و قاتل‌های زیادی در خیابان‌های سوئد حضور دارند.

سوئد با جمعیت ۱۰ میلیون نفری خود اکنون در کنار کرواسی بالاترین میزان قتل با اسلحه را در اروپا دارد؛ این کشور در سال گذشته رکورد ۳۹۱ تیراندازی و ۶۳ مرگ بر اثر تیراندازی را ثبت کرد.

سوئد از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز ۷۱ مورد تیراندازی و ۱۹ زخمی و ۷ کشته بر اثر این تیراندازی‌ها را ثبت کرد.

فرهنگ خشونت و اسلحه در سوئد محدود به مواد مخدر و پول و باند‌های جنایتکار نماند و اکنون تمام سوئد را آلوده کرده است؛ فرهنگ خشونت افراطی در سوئد سبب رقم خوردن صحنه‌های جرم و جنایت خیابانی روزمره در شهرها، حومه شهر‌ها و شهر‌های کوچک شده است.

براساس تخمین پلیس سوئد فقط در استکهلم، پایتخت این کشور ۳ هزار اسلحه گرم غیرقانونی وجود دارد که تقریبا سه برابر تعداد تصور شده در لندن به عنوان شهری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت است.

بخشی از دلیل افزایش خشونت با اسلحه در سوئد این است که افراد درگیر در تیراندازی به مجازات‌ها اهمیتی نمی‌دهند، زیرا میزان محکومیت‌ها اندک است؛ ضمن این که در بیش از دو سوم تیراندازی‌ها هیچ کس دستگیر نمی‌شود و تنها یک پنجم قتل‌های مسلحانه مربوط به باند‌های جنایتکار حل می‌شود.

نگاه سیاستمداران سودای قدرت به باند‌های جنایتکار

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سیاستمداران سوئدی از طریق برقراری ارتباط با باند‌های جنایتکار وارد رقابت برای کسب یا حفظ قدرت سیاسی می‌شوند.

به گزارش «آناتولی»، فدریکو مورنو، روزنامه‌نگار سوئدی سرشناس می‌گوید سیاستمداران برای به دست آوردن حفظ قدرت سیاسی به اعضای باند‌های جنایتکار روی می‌آورند.

به گفته وی، سوئد وارد مرحله‌ای شده که در آن واقعیت خشونت‌های مرتبط با باند‌های جنایتکار را تجربه می‌کند؛ وقتی باند‌های جنایتکار بر خیابان‌ها حکومت می‌کنند، به زودی صاحب قدرت سیاسی نیز خواهند شد.

نفوذ باند‌های جنایتکار به ساختار و بدنه سیاسی سوئد سبب شده تا مقام‌های سوئدی برای به دست آوردن قدرت یا حفظ آن ناچار به نزدیکی به آن‌ها شوند؛ تاکنون گزارش‌هایی مبنی بر نفوذ باند‌های جنایتکار به حزب سوسیال دموکرات سوئد و حزب راست میانه رو این کشور منتشر شده است.

گزارش‌های تحقیقی نشان می‌دهند که باند‌های جنایتکار از سال ۲۰۱۱ به سمت سیاست محلی پیشروی کرده و در این مسیر پیشرفت‌هایی کرده اند.

براساس اعلام پلیس، مجرمان سطح بالا، نفوذ زیادی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند و مجرمان سطح پایین‌تر به عنوان افراد خودی برای مقام‌ها و شرکت‌های خصوصی عمل می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های سوئد، مقام‌های گوتنبرگ به عنوان دومین شهر بزرگ سوئد هم تحت فشار باند‌ها هستند؛ تحقیقات سال ۲۰۲۱ نشان داد که شبکه‌های جنایی موفق شده اند سکوت مقام‌های شورای شهر گوتنبرگ را هنگام فروش علنی مواد مخدر یا نگهداری اسلحه و مواد مخدر در مراکز شورا را بخرند.

گمانه زنی‌ها درباره این رسوایی سبب شد تا دولت سوئد کمیته‌ای برای تحقیق در این باره تشکیل بدهد.

نخست وزیر سوئد نیز اعتراف کرده است که دولت برای مقابله با جنایت‌های باندی رو به رشد، مشکل دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *