رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توقف کمک‌های غذایی به هزاران فلسطینی در بحبوحه بحران انسانی

9:59 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توقف کمک‌های غذایی به هزاران فلسطینی در بحبوحه بحران انسانی
برنامه جهانی غذا در بحبوحه بحران انسانی در نوار غزه و کرانه باختری، کمک‌های خود را به ۲۰۰ هزار فلسطینی متوقف می‌کند.

خبرگزاری میزان - نماینده ارشد برنامه جهانی غذا در فلسطین اعلام کرد، به دلیل کمبود شدید بودجه، این سازمان (WFP) از ماه آینده کمک‌های غذایی به بیش از ۲۰۰ هزار فلسطینی را متوقف می‌کند.

کمک‌های برنامه جهانی غذا در غزه و کرانه باختری در حمایت از نیاز‌های اساسی جمعیت‌های آسیب پذیر در میانه خشونت رژیم صهیونیستی و اشغالگری جاری بسیار مهم است.

«سامر عبدالجابر»، مدیر کشوری برنامه جهانی غذا گفت: با توجه به کمبود شدید بودجه، برنامه جهانی غذا مجبور به انتخاب‌های دردناک برای افزایش منابع محدود است.

وی افزود: WFP باید از ژوئن شروع به تعلیق کمک به بیش از ۲۰۰ هزار نفر کند که ۶۰ درصد پرونده فعلی آن در فلسطین است.

درخواست برای رفع محاصره 

WFP همچنان خواستار پایان محاصره غزه و دسترسی بیشتر سازمان‌های بشردوستانه در کرانه باختری است. 

خانواده‌ها در غزه و کرانه باختری، جایی که ناامنی غذایی و فقر در بدترین سطح خود هستند، بیشترین آسیب را می‌بینند.

به گزارش «wionews»، کمک‌های سازمان ملل شامل سبد‌های غذایی و جیره‌های ماهانه است که به ذینفعان اجازه می‌دهد مواد غذایی را از بازار‌های محلی خریداری کنند؛ همچنین از اقتصاد محلی حمایت می‌کند.

بحران در غزه و کرانه باختری

بر اساس اطلاعات فلسطین و سازمان ملل، غزه ۲.۳ میلیون نفر را در خود جای داده که ۴۵ درصد آن‌ها بیکار و ۸۰ درصد به کمک‌های بشردوستانه و بین‌المللی متکی هستند.

به گفته عبدالجابر، برنامه جهانی غذا (WFP) از چگونگی تأثیر این انتخاب دشوار بر صد‌ها هزار نفری که برای برآوردن اساسی‌ترین نیاز‌های خود به کمک‌های غذایی متکی هستند، آگاه است.

تداوم محاصره از سوی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی سال‌هاست که محاصره غزه را ادامه داده است که جریان مردم و کالا‌ها را محدود می‌کند و دلیل آن ادعای «نگرانی‌های امنیتی» عنوان می‌شود.

عبدالجابر می‌گوید که تصمیم به تعلیق کمک برای نجات کسانی گرفته شد که بیشتر در معرض خطر ناتوانی در خرید وعده‌های غذایی خود هستند؛ سازمان ملل به کمک رسانی به ۱۴۰ هزار نفر در غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داد.

تا ماه آگوست، WFP موظف است در صورت عدم دریافت پول، ارائه غذا و کمک مالی را به طور کامل متوقف کند؛ ده‌ها فلسطینی در مقابل مقر WFP در شهر غزه تجمع کردند و در مخالفت با این اقدام شعار «نه به گرسنگی» سر دادند.

گرسنگی پنهان و وضعیت بد تغذیه‌ای در غزه و کرانه باختری

وضعیت بد تغذیه‌ای جمعیت فلسطین نگران کننده است، با توجه به شیوع بالای کمبود ریزمغذی‌ها در میان گروه‌هایی که تغذیه خوب برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، مانند کودکان زیر پنج سال و زنان باردار و پس از زایمان.

دلایل زیادی وجود دارد؛ در کرانه باختری و غزه، افزایش ناامنی غذایی منجر به دریافت ناکافی ریزمغذی‌ها می‌شود و خانواده‌های فقیر به‌ویژه دسترسی محدودی به غذا‌های غنی از ریزمغذی‌ها دارند.

عوامل دیگر، مانند موانع فیزیکی و محاصره که دسترسی به خدمات بهداشتی را محدود می‌کند، و همچنین دوره‌های طولانی ناامنی، مانع از تأثیرگذاری بسیاری از ابتکارات انجام شده برای رفع کمبود‌های ریزمغذی‌ها می‌شود.

شیوع دائمی کمبود ریزمغذی‌های ناشی از آن، اگر اقدامی انجام نشود، احتمالاً عواقب شدیدی برای سلامت انسان و توسعه اقتصادی خواهد داشت.

بر اساس نظرسنجی مشترک بانک جهانی و اداره مرکزی آمار فلسطین، بیش از ۵۰ درصد از فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی و ۷۰ درصد در نوار غزه از افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) رنج می‌برند.

این نظرسنجی نشان داد که فلسطینی‌های ساکن غزه از سطوح بالاتری از PTSD نسبت به ساکنان کرانه باختری رنج می‌برند و مردان علائم شدیدتری نسبت به زنان دارند، زیرا بیشتر در معرض حوادث آسیب‌زا هستند.

علاوه بر این مقامات برنامه جهانی غذا می‌گویند حدود ۷۰ درصد از جمعیت فلسطینی در غزه با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند و به کمک نیاز دارند؛ نرخ بیکاری حدود ۶۹ درصد است.

حملات مداوم رژیم صهیونیستی جامعه تجاری و زیرساخت‌ها را ویران کرده است، به این معنی که بازیابی بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *