بحران اوکراین با میانجی‌گری چین پایان می‌یابد؟

7:30 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۹۶۸
بحران اوکراین با میانجی‌گری چین پایان می‌یابد؟
پایان جنگ اوکراین از طریق مذاکره ممکن است کمی طول بکشد اما توقف جنگ در اوکراین در قالب یک آتش بس پایدار می‌تواند به نفع چین باشد.

خبرگزاری میزان - پس از بیش از یک سال عدم ارتباط مستقیم، «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، در ۲۶ آوریل گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

پکن به دنبال کاهش تنش میان روسیه و اوکراین

بر اساس گزارش‌ها، دو طرف در مورد روابط چین و اوکراین و بحران اوکراین تبادل نظر کردند، اما در سطح جهانی این تماس به عنوان تلاشی از سوی پکن برای وارد شدن به عنوان طرفی «صلح‌جو» تلقی شد.

به گزارش «کانورسیشن»، در همین حال، «زلنسکی» در پیامی توییتری، نوشت که با «شی» تماس تلفنی طولانی و معنی‌داری داشته و بعداً توضیح داد که توجه ویژه به راه‌های همکاری احتمالی برای برقراری صلح عادلانه و پایدار برای اوکراین معطوف شده است. 

ملموس‌ترین نتیجه این تماس تایید از سوی «شی جین پینگ» است که چین یک نماینده ویژه در امور اوراسیا در اوکراین منصوب خواهد کرد تا ارتباطات عمیقی با همه طرف‌ها در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین داشته باشد.

این نشان می‌دهد که چین در موضوع تلاش‌های میانجی‌گری خود جدی‌تر شده و باور دارد این زمانی مناسب برای این کار است، به ویژه زمانی که افزایش تنش‌ها در اتحاد غرب و تردید‌ها در مورد موفقیت ضدحمله برنامه ریزی شده اوکراین دیده می‌شود. 

این اقدام چین نشانه دیگری از تغییر نظم بین‌المللی است که پکن برای آن مشتاق و به طور فزاینده‌ای قادر به شکل دادن آن است. 

آینده روابط چین و اروپا

مقامات ارشد اتحادیه اروپا، از «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا گرفته تا «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا و «جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، به طور مشابه شکی باقی نگذاشته‌اند که موضع چین در قبال جنگ اوکراین، آینده روابط اتحادیه اروپا و چین را شکل خواهد داد. 

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا و چین از نظر اقتصادی چقدر برای یکدیگر مهم هستند، هر دو طرف به یک رابطه پایدار و سازنده علاقه‌مند هستند. 

روابط چین و اتحادیه اروپا البته بخشی از تصویر بزرگتر از روابط چین و غرب است. 

پیامدهای گفت‎وگوی «شی» و «زلنسکی»

مکالمه تلفنی «شی» و «زلنسکی» در قالب یک حرکت دقیق و محاسبه شده از حرکاتی است که ممکن است به تدریج شاهد مدیریت مؤثرتر جنگ در اوکراین باشد که در ابتدا از تشدید بیشتر درگیری جلوگیری می‌کند و در نهایت راه را برای حل و فصل هموار می‌کند. در حالی که این موضوع همه مسائل مورد مناقشه در روابط چین و غرب را حل نمی‌کند، اما یک موضوع خاص مشکل ساز را از فهرست نگرانی‌های فوری حذف می‌کند.

اگر ابتکار چین در بروکسل و واشنگتن از شک و تردید برخوردار شود و در کی‌یف و مسکو به آن توجه شود، به پکن فرصت بزرگی برای شروع شکل‌دهی نظم امنیتی جدید اوراسیا را می‌دهد. 

پایان دادن به جنگ در اوکراین از طریق مذاکره ممکن است کمی طول بکشد و به چیزی بیش از میانجیگری پکن نیاز داشته باشد، اما حتی پایان دادن به جنگ در اوکراین در قالب یک آتش بس پایدار می‌تواند به نفع چین باشد. 

برای مثال، چنین نتیجه‌ای این احتمال را بیشتر می‌کند که قرارداد دریای سیاه، که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات خود را صادر کند، دوباره تمدید شده و بحران جهانی غذا را کاهش دهد. این امر باعث تثبیت نفوذ و مدیریت چین در جهان در حال توسعه می‌شود و موقعیت آن را به عنوان یک مهره مهم در نظم دوقطبی جدید تثبیت می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *