بررسی استیضاح وزیر صمت/ فاطمی‌امین از وزارت صمت رفت

8:37 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۹۰۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
بررسی استیضاح وزیر صمت/ فاطمی‌امین از وزارت صمت رفت
نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم برگزار شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

 

فاطمی‌امین از وزارت صمت رفت
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۳۳

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند و بدین ترتیب صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت سیزدهم باید منتظر سرپرست یا وزیر جدید باشد.

مشکل وزیر صمت عدم درک مسئله است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۶

لطف اله سیاه کلی در جلسه علنی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولاً بدانید دولت آقای دکتر رئیسی به ویژه شخص ایشان، دولتی ولایی و با اخلاص است که با رأی مردم امور اجرایی کشور را به عهده گرفتند. بنده به عنوان وکیل مردم شهادت می‌دهم دولت در جهت حل مشکلات تمام تلاش خود را به کار بسته و بخش قابل توجهی از مسائل کشور را حل کرده و آینده کاملاً روشن است اما در مجلس وظیفه داریم به دولت کمک کنیم که کمک هم کرده‌ایم و در مواردی که دولت در مسیر نادرست قرار می‌گیرد به او گوشزد خواهیم کرد و اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده می‌کنیم تا مردم کشور و نظام متحمل خسارت نشوند.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ثانیاً بدانید دشمن تمام همت خود را صرف اثبات ناکارآمدی نظام کرده، این مجلس و این دولت باید حتماً در حل مشکلات موفق باشند و این توطئه دشمن را مانند سایر دسیسه‌های دشمن خنثی کنیم لذا اینجانب اعتقاد دارم با شیوه شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی مسیر را پیش ببریم تا مدیران بر اساس شایستگی و مناسب قدرت و امور بنشینند و نه بر اساس فامیلی و دوستی.

وی افزود: از مجلس می‌خواهم طرحی را برای این کار فراهم کند و کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروهک‌های بی‌‌نام و نشان خلاص کند. مهمترین وظیفه دولت سیاست‌گذاری و نظارت است و از تصدی‌گری باید دوری کند. چرا وزارت صمت علیرغم وعده‌های متعدد در سنوات گذشته مدیریت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار نکرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای وزیر بیان می‌کند خودروسازی مقرون به صرفه نیست و کسی در کشور حاضر نیست سهام دولت را خریداری کند به همین دلیل این کار انجام نشده است که در اینجا باید بیان کنم آقای وزیر اولاً این موضوع وعده شما بود، ثانیاً مثل همیشه مسیر را اشتباه رفتید، چرا باید سهام دولت واگذار شود. شما باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام را، چرا مسیر را اشتباه می‌روید، چرا به حرف دلسوزان گوش نمی‌کنید، چرا متخصصان را در تصمیمات دخالت نمی‌دهید.

درخصوص عملکرد وزارت صمت، پاسخی برای مردم نداریم
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۳

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح گفت: ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و ما نمی توانیم امروز مشکلات ایجاد شده را توجیه کنیم. بخواهیم یا نخواهیم یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت وزارت صمت است که باید بر 65 درصد سهم اقتصادی کشور در حوزه عملکردی این وزارتخانه قرار دارد.

وی افزود: امروز بپذیریم یا نه، به قیمت خودرو به عنوان شاخص نگاه می شود و بسیاری از موضوعات با این شاخص دیده می شود. 18 ماه از دوران مسئولیت آقای فاطمی امین گذشته و ما همه تلاش کردیم اثرات کار ما در سفره مردم باشد و هدفی جز این نداشتیم و ما آمده ایم برای آنکه بگوییم جمهوری اسلامی علاوه بر معنویت، بر رفاه مردم نیز تاثیر مثبت می گذارد، اما آیا عملکرد فاطمی امین این را نشان می دهد. 290 تذکر شفاهی، 250 مورد سوال، 5 مورد اعمال ماده 234 گواهی بر عملکردهاست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد؟ و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و بخاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر 3 استیضاح بودم. به وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد، اما وزیر صمت نیز اینجا به استیضاح رسیده است و مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند. امروز چه قضاوتی درخصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید 100 میلیون تومان بود و حالا به 300 میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

وزیر صمت: به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم/ بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۰

وزیر صمت در نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از عملکرد وزارت مطبوع خود گفت: به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم. بنده هم به قیمت خودرو منتقد هستم.

وی بیان کرد: رهبری گلایه هایی از ما دارند و به حق است، اما یکی از افتخارات بنده است که در دیدار اخیر رهبری گفتند درمورد بحث معادن مژده داده اید.

فاطمی امین گفت: گزارش مرکز پژوهش های مجلس میگوید صنایع بورسی۱۲.۸ درصد رشد داشته است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی ، تورم از آن خارج می شود، بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم

 

 

آزادیخواه: صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که تهمت بزنید
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۳:۵۲

احد آزادیخواه نماینده مجلس گفت: آقای فاطمی امین نشر اکاذیب نکنید، کدام قاضی ضرب و شتم معاون شما را تائید کرده است؟ میز و صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که بخاطرش تهمت بزنید.

وی بیان داشت: آن کسی که وزیر صمت می‌گوید به شعبه ۲۸ جنایی رفته، من نبودم. آن شرکتی که وزیر گفت پرونده در تعزیرات دارد، هیچ پرونده‌ای ندارد. من از کارگران آن شرکت دفاع کرده‌ام. تهمت نزنید.

آغاز جلسه نوبت عصر ۱۰ اردیبهشت ماه مجلس/ادامه بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن قرار دارد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۹

 جلسه نوبت عصر ۱۰ اردیبهشت ماه مجلس با دستور جلسه ادامه بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت آغاز شد.

 

مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۳

سیدجلیل میرمحمدی میبدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به ۲۸ وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکر‌های متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی ۳ سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

 صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژد‌های هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

رئیس جمهور: روحیه ضد فساد و مقابله با رانت خواری فاطمی‌امین نقطه مشترک دولت و مجلس است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۱۵

رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح یک وزیر در مجلس به معنای اختلاف نیست.

در زمینه مافیای خودرو از هیچ موردی چشم پوشی نشده است.

پرونده یک و سال و چند ماهه دولت نشان داده که دولت مخالف هرگونه کم کاری، رانت و مافیا است.

روحیه ضد فساد و مقابله با رانت خواری نقطه مشترک ما و مجلس درمورد وزیر صمت است.

نقطه اتفاق ما و مجلس این است که مدیریت آقای فاطمی امین ضدفساد است. هم سلوک شخصی وزیر صمت و هم مدل مدیریت ایشان پیوسته ضدیت با رانت، فساد، مافیا و روابط ناسالم بوده است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نشان ‌می‌دهد همه شاخص‌ها در وزارت صمت هم در حوزه‌های تولید، معدن، تجارت و هم در سرمایه‌گذاری در حال رشد است، کاری که در حوزه معدن در دولت سیزدهم انجام شده‌ بی‌نظیر است.

تعیین تکلیف دو خودرو‌ساز بزرگ و خودروهای مانده در پارکینگ‌ها از جمله کارهای مهمی است که انجام شده‌است، کار در حوزه خودرو هنوز به شرایط مطلوب نرسیده و در میانه راه است.

در هر نقطه از مدیریت کشور فساد، ناتوانی و ناکارآمدی وجود داشته باشد دولت زودتر از بقیه با آن برخورد خواهد کرد.

پیش از این ماجرای واگذاری خودرو در روال غیرمعمول در دولت مطرح شد. آنجا اعلام کردم  هرکس در این رابطه مسئولیت دارد باید برکنار شود و در مقابل قانون، پاسخگو باشد.

در سفر خوزستان، بعد از بررسی‌ها معلوم شد که بیش از ۱۲  مدیر باید تغییر کنند، بنای دولت بر آن است که هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست. به ویژه اگر موضوع فساد و مافیا مطرح باشد.

رشد تولید ناخالص داخلی صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۹

سید محمدرضا میرتاج الدینی، به عنوان مخالف استیضاح وزیر گفت: استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقه‌ای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

 وقتی وزیری استیضاح می‌شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص‌های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می‌کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل ۲۰ روز بستری بود.

استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق می‌کنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق می‌کند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.

براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودرو‌های کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.

رشد تولید ناخالص داخلی صنعت هشت درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه مند هستند، اما باید به دنبال ریشه ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم ها و خودتحریمی ها توجه کرد؟

دفاعیات فاطمی امین از اقدامات وزارت صمت/ باید گرفتاری‌های معیشت مردم‌ جبران شود
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۰۹

وزیر صمت در جلسه استیضاح گفت: از وحدت، همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی سخنم را شروع می‌کنم؛ فرصت نداریم گرفتار حاشیه‌ها شده و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. معیشت مردم باید اصلاح شود و این نیاز به همکاری دارد.

روز‌های اخیر خبر کذبی منتشر شد و همه متضرر شدند و اتهامی که نه در شأن دولت و مجلس مطرح شد؛ چرا با آبروی مردم بازی می‌شود؟ در این ماجرا به حیثیت مجلس و دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد. فاطمی‌امین خادم مردم و نمایندگان مجلس آلوده به فساد نشده‌اند؛ آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید!

چرا برای کشور هزینه درست می‌کنید؟ ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود. آیا این جنگ روانی نیست؟ من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم؛ در سال۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ رابطه‌ای بین یکی از واحد‌های مجلس و یک خودروساز خصوصی که متخلف است و ۱۴۰۰۰ میلیارد پرونده در تعزیزات دارد و در کانال‌های تلگرامی هزینه می‌کند تا وزیر را بزند و این مافیای خودروست. آقای پژمانفر گفت اتفاقی افتاد و رئیس مجلس جلوی آن را گرفتند و دو روز در تابلو‌های مجلس درج شد که خودرو بگیرید، ولی هیات‌رئیسه آن را متوقف کرد و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح پیوند زده می‌شود؟

استیضاح حق مجلس است و من اینجا هستم تا به شما پاسخ دهم. امروز تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکای فاطمی‌امین! چه کسانی این تیتر‌ها را می‌زنند؟ امروز چه کسانی از این وضعیت خوشحال هستند؟ می‌گویند تیغ استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌ها پرسیده شده و من پاسخ می‌دهم و شما صاحب اختیارید و می‌توانید رأی دهید، ولی چرا دوقطبی‌سازی می‌شود؟

دولت و مجلس باید با هم مسائل را حل کنند و هرکس دنبال دوقطبی‌سازی است در حال خیانت است؛ این تعبیر‌ها زیبنده نظام اسلامی نیست.

نشانه‌های بهبودی حاصل شده است. صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد، اما این روز‌ها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال‌های گذشته تولید خودرو درمان می‌شد ما امروز دچار این مشکلات نمی‌شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی‌شد ما با این مسائل روبه رو نمی‌شدیم و اگر در نیمه دوم سال گذشته جنگ ارزی آغاز نمی‌شد ما با این موضوعات روبه رو نمی‌شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم ها، تولید کم و زیاد می‌شود.

در برنامه ۴ ساله اول خود بحث افزایش تولید را مطرح و به این هدف رسیدیم و امروز شاهد ثبات تولید و افزایش تیراز کارخانجات خودروسازی هستیم و فروردین امسال به نسبت سال گذشته، ۵۷ درصد رشد تولید داریم و همین رویه باعث کاهش قیمت خودرو در این روز‌ها شده است.

چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد؟
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۰۴

 سیدغنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالا‌های خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودرو‌های روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

فاطمی امین وزیر خودروسازان است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۰۱

روح الله حضرت پورطلاتپه، به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت گفت: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید ۷۰ میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودرو‌ها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیک‌های پاره و خودرو‌های فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه ۸۷ میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است.  

قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۸

هاجر چنارانی به عنوان موافق استیضاح گفت: دولت آقای رئیسی، دولتی انقلابی بود که ما مدافع عملکرد انقلابی اش هستیم، اما قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است، لذا نمایندگان محترم؛ خودتان ارزیابی کنید که قیمت خودرو در ۲۰ ماه گذشته از کجا به کجا رسیده است.

مجموع تولید خودرو تنها ۱۷ درصد رشد داشته است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۴

 سیداحمد رسولی نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با اتیضاح وزیر صمت گفت: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که آمار خودرو‌های فروخته شده حدود یک میلیون یعنی ۹۹۴ هزار دستگاه اعلام شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ تنها ۱۷ درصد افزایش داشته است، نه ۳۹ درصدی که آقایان اعلام کردند حال چگونه آقایان وعده می‌دهند که در سال ۱۴۰۲ قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است.

آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودرو‌ها حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 تعداد قابل توجهی از کشور‌های دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد، اما در عمل عکس آن عمل می‌کند، وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار می‌دانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت خودرو شاهین در ۱۰ روز قبل حدود ۷۲۰ میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ بود. در واقع دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما بهای خودرو در همین مدت کوتاه ۱۱۲ درصد رشد داشت.

وزیر در خدمت ۲ خودروساز بزرگ کشور است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۵

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس به عنوان موافق استیضاح گفت: وزیر در برنامه‌های خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید می‌کند، اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می‌کنند، اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی‌آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۳

صدیف بدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران در موافقت با استیضاح گفت: آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور ۳ ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند، اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

در ماه‌های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی‌کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می‌شوید؟

قالیباف: عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح بی‌توجهی به مجلس نیست
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۱
گرانی مصالح ساختمانی، خرید خانه را برای مردم به آرزو تبدیل کرده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۳۳

سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با استیضاح گفت: از ملت عزیز ایران عذرخواهم که به دلیل ندانم کاری‌های وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده اند، ایشان در آمار‌های تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم.

در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده، چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همانگونه که می‌دانید قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه‌ها ۱۰ درصد تاثیر دارد.

میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال ۱۴۰۱ به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی‌توانست به نحو احسن انجام شود.  

 در شهریور سال ۱۴۰۰ برای اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه ۳۸ صفحه‌ای ارائه کردید. در صفحه ۱۷ این برنامه و در بند ۵ به اصلاح سازوکار‌های تنظیم قیمت تاکید کردید. بفرمایید آیا جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب می‌شود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟

رسولی نژاد نماینده موافق استیضاح وزیر صمت: آمار خودرو‌های تولیدشده غلط است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۲۰

 

 


برچسب ها: مجلس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *