رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است

11:09 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۹۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است
نماینده مرم تبریز در مجلس گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این استیضاح گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه می‌دانند که من تلاش می‌کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقه‌ای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی ۱۸۲ نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش اینچنینی قرار می‌دهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره‌ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی‌توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می‌کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که ۲۲۰ نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می‌رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه استیضاح باید برای حل مشکل و مسئله باشد، افزود: وقتی وزیری استیضاح می‌شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص‌های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می‌کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل ۲۰ روز بستری بود.

میرتاج الدینی با اشاره به انتشار شایعه‌ای در روز‌های اخیر مبنی بر خودرو و استیضاح گفت: استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق می‌کنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده‌اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق می‌کند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید به رسانه ملی گوشزد کنم که تو بازجو نیستی! خبرنگار هستی، اینکه به همه نمایندگان پیام دهی که آیا خودرو دریافت کرده‌اید یا نه، کار شما نیست. مگر شما بازجو هستید؟ من کار شما را آسان می‌کنم. نه هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح نه خودرویی گرفتند و نه وزیر خودرویی داده است. هم ساحت دولت از این موضوع مبراست و هم مجلس.

وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودرو‌های کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت ۸ درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مند هستند، اما باید به دنبال ریشه‌ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها توجه کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال ۹۷ ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمی‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟

وی با بیان اینکه از استیضاح کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟ 

میرتاج الدینی تصریح کرد: چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی می‌دهیم، نباید یکدیگر را به مسئله‌ای محکوم کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *