روند افزایشی شمار قربانیان تجاوز جنسی در ارتش آمریکا

8:31 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۶۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند افزایشی شمار قربانیان تجاوز جنسی در ارتش آمریکا
جنگ نامرئی عنوانی است که به موضوع تجاوز جنسی در ارتش آمریکا داده شده است، زیرا سالانه ده‌ها هزار مورد تجاوز جنسی در این نهاد آمریکایی رخ می‌دهد و چشم اندازی برای پایان یا کاهش این معضل وجود ندارد.

خبرگزاری میزان – سالانه ده‌ها هزار مورد تجاوز جنسی در ارتش آمریکا ثبت می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که در سال گذشته ۹ هزار مورد تجاوز جنسی در ارتش این کشور ثبت شده است؛ در گزارش سالانه این وزارت خانه برای کنگره آمده است که تجاوزهای جنسی در ارتش آمریکا به امری دائمی و ضایعه بار تبدیل شده است.

جنگ نامرئی در ارتش آمریکا

به گزارش «thewrap»، کارشناسان و تحلیلگران به موضوع تجاوز جنسی در ارتش آمریکا نام جنگ نامرئی را داده اند؛ این موضوع اکنون در کانون توجهات رسانه‌ها و کنگره آمریکا قرار گرفته است، اما سیستم شدیدا مبتلا به فساد ارتش آمریکا در برابر هر راه حل و تغییری مقاومت می‌کند.

بیشتر قربانیان جنگ نامرئی در ارتش آمریکا زنان هستند که حتی در هنگام انجام وظیفه از سوی نظامیان آمریکایی مورد تجاوز قرار گرفتند؛ روایت‌های آنان از این موضوع نشان دهنده بوروکراسی نظامی است که از مجرمان محافظت کرده و قربانیان را غالبا طرد کرده یا نادیده می‌گیرد.

از بیش از ۱۹ هزار تجاوز جنسی که پنتاگون از وقوع آن‌ها در سال گذشته سخن گفته، کمتر از ۱۴ درصد به مقام‌ها گزارش داده شدند؛ کمتر از نیمی از عاملان این تجاوز‌ها برای اقدام‌های انضباطی ارجاع داده شدند و فقط ۱۹۱ مورد از آن‌ها معادل کمتر از شش درصد از متهمان، مجرم شناخته شده یا در دادگاه نظامی محاکمه شدند.

به طور کلی، از سال ۲۰۱۰، تعداد گزارش‌های تجاوز جنسی در ارتش آمریکا به طور مداوم افزایش یافته است.

ناکارآمدی اقدام‌های انجام شده

ارتش آمریکا تاکنون اقدام‌هایی را برای مقابله با این موضوع انجام داده است که همان طور که پیش از گفته شد به دلیل سیستم عمیقا فاسد ارتش آمریکا بی فایده بوده اند؛ از جمله آن‌ها لایحه مبنی بر قانون نظارت و پیشگیری از تجاوز جنسی است که در حال حاضر به کنگره ارائه شده است.

کارشناسان بر این باورند که همان طور که مشکل نژادپرستی در ارتش آمریکا همچنان حل نشده باقی مانده و قربانی می‌گیرد، موضوع تجاوز جنسی در این نهاد نیز راه حلی ندارد.

افزایش موارد تجاوز جنسی در ارتش آمریکا

به گزارش «سی ان ان»، بر اساس آخرین گزارش سالانه پنتاگون، ارتش آمریکا در سال گذشته شاهد افزایش یک درصدی تجاوز جنسی بوده است.

بر اساس گزارش سالانه مذکور در سال ۲۰۲۲، ۷ هزار و ۳۷۸ مورد تجاوز جنسی علیه نیرو‌های نظامی در ارتش آمریکا ثبت شد؛ ضمن این که ۷۹۷ غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کردند که از سوی نیرو‌های نظامی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

البته ۵۸۰ سرباز نیز گزارش دادند که قبل از خدمت سربازی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند.

مقام‌های آمریکایی در یک جلسه توجیهی در مورد این گزارش تاکید کردند که همه نیرو‌ها به غیر از ارتش نسبت به سال گذشته افزایش گزارش تجاوز جنسی را شاهد بودند؛ نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نیروی هوایی شاهد به ترتیب افزایش ۹%، ۳.۶% و ۱۳% بوده‌اند.

در عین حال، ۳۵ هزار و ۸۷۵ نفر از نیرو‌های نظامی نیز اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ تماس جنسی ناخواسته را تجربه کردند.

در گزارش مذکور همچنین آمده است که تعداد موارد ارجاع یافته به دادگاه‌های نظامی کاهش یافته است و فقط ۳۷ درصد از پرونده‌ها در سال ۲۰۲۲ به دادگاه نظامی ارجاع شدند که در مسیر کاهشی یک دهه گذشته قابل بررسی است.

در حالی که مقام‌های ارتش آمریکا مدعی هستند که به دلیل افزایش حمایت از قربانیان، ارجاع به دادگاه‌های نظامی کاهش یافته، کارشناسان بر این باورند که عدم اعتماد قربانیان به سیستم قضایی نظامی جهت رسیدگی مناسب به پرونده‌های آنان، دلیل کاهش ارجاع پرونده‌ها به دادگاه‌های نظامی است.

پیامد‌های بحران برای قربانیان

به گزارش «آرمی میل»، در حالی که حرکت رو به جلو در ارتش معیاری برای آمادگی افراد محسوب می‌شود، نمی‌توان از نیروی نظامی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته انتظار رعایت استاندارد‌ها را داشت.

برخی از قربانیان تجاوز جنسی در ارتش آمریکا پس از تحمل یکی از آزاردهنده‌ترین خشونت‌های بدنی، دچار افسردگی فلج‌کننده و افکار خودکشی می‌شوند.

یک روانشناس بالینی که در این زمینه کار می‌کند، گفت: قربانیان تجاوز جنسی اغلب از آن چه اتفاق افتاده احساس شرم می‌کنند و حتی خود را مقصر می‌دانند، احساس تنهایی می‌کنند و از کمک گرفتن اجتناب می‌کنند؛ جای تعجب نیست که بیش از یک سوم زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، خودکشی می‌کنند و ۱۳ درصد از قربانیان تجاوز اقدام به خودکشی می‌کنند.

یک کارشناس دیگر در این رابطه تاکید کرد: یکی از موانع بهبودی این است که نظامیانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، گاهی اوقات خود را ضعیف می‌دانند یا می‌ترسند که دیگران آن‌ها را این گونه درک و بر همین اساس با آن‌ها رفتار کنند.

طبق گزارش شبکه ملی تجاوز، سوءاستفاده و محارم، از هر هزار مورد تجاوز جنسی در ارتش آمریکا، فقط ۱۳ پرونده به دادستان ارجاع می‌شود.

در عین حال، گزارش بازرس کل وزارت دفاع در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۱۵ هزار گزارش تجاوز جنسی در ارتش طی شش سال گذشته پرداخت؛ گزارش مذکور نشان داد که یک سوم شاکیان معمولا در عرض هفت ماه پس از ارائه گزارش، از خدمت خارج شدند.

داستان مرگ یک نظامی زن قربانی تجاوز جنسی

به گزارش «یو اس اِی تودی»، «آلیسون بیلی» یکی از نظامیان زن آمریکایی بود که در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که دو بار از سوی کارکنان رده پایین‌تر ارتش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

سلامت جسمی و روانی او به سرعت رو به وخامت گذاشت و وی شش هفته پس از اخراج از ارتش در ماه مارس ۲۰۲۳ جان خود را از دست داد.

این نظامی زن آمریکایی که مادرش کهنه سرباز نیروی هوایی بود، بار‌ها ادعای خود مبنی بر قربانی تجاوز شدن را اعلام کرد، اما کسی حاضر به شنیدن یا پذیرش حرف ادعاهایش نشد؛ تا جایی که وی دچار بحران جسمی و روحی شده و مرتبا تنزل درجه یافت.

ارتش آمریکا در همان ابتدای امر، در ژوئن ۲۰۲۱ پرونده شکایت بیلی را با ادعای نبود شواهد کافی جهت پیگرد قانونی بست، اما او در یادداشت‌های متعدد خود تاکید کرد که سلامت روانش به دلیل حوادث مذکور شدیدا تخریب شده است.

«بیلی» در ژانویه ۲۰۲۳ از ارتش اخراج شد و شش هفته پس از آن که توسط دو پسرش بیهوش در خانه پیدا شد، در بیمارستان درگذشت.

کالبدشکافی برای «بیلی» انجام نشد و دلیل قطعی مرگ وی مشخص نیست، اما براساس گزارش پزشکان دلیل مرگ سیروز هپاتیت به دلیل مصرف زیاد دارو‌های افسردگی، اضطراب و فرار از وحشت شبانه و از کار افتادن قلب و ریه به دلیل کاهش خطرناک فشار خون بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *