رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسوایی جهانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک؛ از انتقاد به واکنش ناکارآمد تا دومینوی فعال افشاگری مداوم

12:39 - 05 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۱۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسوایی جهانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک؛ از انتقاد به واکنش ناکارآمد تا دومینوی فعال افشاگری مداوم
افشاگری درباره سوءاستفاده‌های جنسی در کلیسا‌های کاتولیک در سراسر جهان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – اگرچه موضوع آزار و تجاوز جنسی در کلیسا‌های کاتولیک در سراسر جهان موضوع جدیدی نیست، اما در دهه‌های اخیر به محل بحث و بررسی و مناقشه جدی تبدیل شده است.

این موضوع که از دهه ۱۹۸۰ مورد توجه عموم قرار گرفت، تاکنون به افشای پرونده‌های متعدد و اتهام‌های گسترده پنهانکاری نهادینه در کلیسای کاتولیک منجر شده است.

اندازه گیری و تعیین مقیاسی برای میزان سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک دشوار است، اما آن چه بدون تردید می‌توان گفت این که این مشکل گسترده در جهان ده‌ها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک به اشکال مختلفی مانند تجاوز جنسی، آزار و اذیت و دیگر اشکال بهره کشی جنسی رخ داده و می‌دهد و عاملان آن کشیش‌ها، اسقف‌ها و کارکنان این نهاد‌ها هستند.

سوءاستفاده جنسی در کلیسا‌های کاتولیک سراسر جهان در میانه همه اخبار و رویداد‌های مربوط ادامه دارد و در سال‌های اخیر موارد جدیدی از سوءاستفاده در چندین کشور از جمله آمریکا، ایرلند و استرالیا آشکار شده است؛ افشای این موارد منجر به درخواست مجدد از کلیسا برای انجام اقدامات جدی تری جهت رسیدگی به موضوع شده است.

پرونده سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در چه کشور‌هایی گسترده بوده است؟

ایرلند: رسوایی سوءاستفاده جنسی در کلیسا‌های کاتولیک ایرلند یکی از شناخته شده‌ترین نمونه‌های سوءاستفاده در این نهاد است؛ گزارش کمیسیون تحقیق در مورد کودک آزاری نشان داد که کلیسای کاتولیک در ایرلند برای چندین دهه در آزار و اذیت سیستماتیک کودکان دست داشته است.

آمریکا: آمریکا محل بسیاری از موارد سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک بوده است؛ در سال ۲۰۰۲، مقاله‌ای در بوستون گلوب درباره آزار گسترده جنسی در اسقف نشین بوستون منتشر شد که در نهایت به دومینیوی افشاگری درباره سوءاستفاده جنسی در کلیسا‌های کاتولیک این کشور منجر شد.

استرالیا: بر اساس بررسی انجام شده درباره سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک در استرالیا مشخص شد که این نهاد در محافظت از کودکان در برابر آزار و اذیت جنسی شکست خورده است.

کانادا: در کانادا، سیستم مدارس شبانه روزی کودکان بومی که توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شد، مسئول آزار و اذیت بسیاری از کودکان بومی بود؛ گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا نشان داد که این سیستم منجر به مرگ هزاران کودک و آسیب بین نسلی شده است.

فرانسه: گزارش مارس ۲۰۲۱ کمیسیون مستقل تحقیق در پی تحقیقی سه ساله درباره میزان سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه منتشر شد؛ این گزارش نشان داد که حدود ۲۱۶ هزار کودک از سال ۱۹۵۰ از سوی حدود ۲ هزار و ۹۰۰ مقام و کارمند کلیسای کاتولیک در فرانسه مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

شیلی: در سال‌های اخیر، تعدادی از موارد سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در شیلی منتشر شد؛ در سال ۲۰۱۸، پس از افشای مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌های جنسی در کلیسای کاتولیک شیلی، همه اسقف‌های این کشور استعفای خود را به پاپ فرانسیس ارائه کردند.

آلمان: در سال ۲۰۱۸ گزارشی به سفارش کلیسای کاتولیک آلمان در مورد سوءاستفاده جنسی در این نهاد تهیه شد؛ بر اساس گزارش مذکور، بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ کودک در آلمان بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ از سوی کشیش‌ها مورد آزار جنسی قرار گرفتند؛ این گزارش منجر به محکومیت گسترده کلیسای کاتولیک و درخواست شفافیت و پاسخگویی بیشتر شد.

آرژانتین، مکزیک و برزیل: در آرژانتین، مکزیک و برزیل، موارد زیادی از سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک وجود داشته که در سال‌های اخیر به استعفای شماری از مقام‌های این نهاد در سه کشور نامبرده منجر شده است.

بلژیک: در گزارشی که درباره سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک بلژیک منتشر شد، تاکید شد که صد‌ها نفر قربانی این جنایت شده اند؛ گزارش مذکور نشان داد که بسیاری از قربانیان توسط کلیسا ساکت شده‌اند و برخی از سوءاستفاده‌کنندگان برای اجتناب از پیگرد قانونی به حوزه‌های اسقف‌های مختلف یا حتی کشور‌های مختلف منتقل شده‌اند.

انتقاد از واکنش کلیسای کاتولیک به بحران سوءاستفاده جنسی

واکنش کلیسای کاتولیک به این بحران نیز مورد انتقاد بوده است؛ منتقدان ضمن اشاره به پاسخگویی کُند کلیسای کاتولیک به رسوایی سوءاستفاده جنسی، تاکید دارند که اقدام‌های انجام شده در این رابطه نیز ناکافی بوده است؛ در عین حال، برخی کلیسای کاتولیک را به پنهانکاری در پرونده سوءاستفاده جنسی جهت حفظ اعتبار این نهاد متهم می‌کنند.

اگرچه پاپ فرانسیس علنا موضوع سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را پذیرفته و اقداماتی را برای رسیدگی به این مشکل انجام داده است، اما گستردگی این رسوایی از یک سو و نیمه کاره ماندن برخی از اقدام‌ها از سوی دیگر سبب می‌شود تا اقدام‌های صورت گرفته ناکافی باشند.

وی در سال ۲۰۱۴ دادگاهی را در واتیکان تاسیس کرد تا به پرونده‌های اسقف‌هایی که متهم به پنهان کردن آزار جنسی توسط کشیش‌ها بودند، رسیدگی کند؛ انحلال این دادگاه سبب شد تا آتش انتقاد‌ها از پاپ فرانسیس به دلیل اهمال در رسیدگی به پرونده مذکور تند‌تر شده و اعلام شود که پاپ با جریان پنهانکاری همکاری می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، پاپ فرانسیس نامه‌ای به کاتولیک‌های سراسر جهان صادر کرد که در آن به شکست کلیسا در پاسخگویی مناسب به اتهامات سوءاستفاده جنسی اذعان کرد.

جدیدترین پرونده‌های سوءاستفاده جنسی در کلیسا‌های کاتولیک

به گزارش «آناتولی»، بر اساس یک بررسی جدید درباره سوءاستفاده جنسی در اسقف نشین فرایبورگ آلمان، بیش از ۲۵۰ کشیش کاتولیک آلمانی مظنون به سوءاستفاده جنسی هستند؛ شمار قربانیان نیز بیش از ۵۴۰ نفر اعلام شد.

با وجود این، تهیه کنندگان این گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای اعلام کردند که این اعداد باید با احتیاط مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.

آن‌ها همچنین اعلام کردند که بر اساس تحقیقات، نشانه‌های متعددی از پنهانکاری در موارد مذکور وجود داشته است؛ به عنوان مثال، بدون ارائه هر گونه توضیحی به کشیش‌ها فورا مرخصی داده شد یا به طور ناگهانی استعفا کردند.

در عین حال به گزارش «bishop-accountability»، تحقیقات قضایی علیه یک کشیش مظنون به تجاوز جنسی در فرانسه آغاز شد.

«لوموند» نیز اعلام کرد که یک کشیش فرانسوی به دلیل شکایت چهار زن مبنی بر تجاوز وی به آن‌ها از کار تعلیق شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *