رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایستگاه مترو علامه جعفری در آستانه بهره‌برداری

13:55 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۰۱۲
ایستگاه مترو علامه جعفری در آستانه بهره‌برداری
ایستگاه علامه جعفری نام جدیدترین ایستگاهی است که قرار است به تازگی در خط ۴ متروی تهران و در انتهای خیابان پروانه شمالی افتتاح شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، ایستگاه علامه جعفری نام جدیدترین ایستگاهی است که قرار است به تازگی در خط ۴ متروی تهران به بهره‌برداری برسد. موقعیت جفرافیایی این ایستگاه در بلوار فردوس غرب (بلوار ناصر حجازی)، انتهای خیابان پروانه شمالی واقع شده است. 

این ایستگاه که به نام پروانه نیز شناخته می‌شود، یکصد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت است که قرار است هفته آینده و در پنجاه و سومین رویداد امید و افتخار افتتاح شود. البته این ایستگاه در خط ۴ نیز عنوان بیستمین ایستگاه را یدک می‌کشد که در توسعه غربی این مسیر به زودی زیر بار مسافرگیری می‌رود.

ایستگاه علامه جعفری با دیگر خط‌های متروی تهران تقاطعی ندارد، اما ایستگاه ارم سبز (ایستگاه قبل از آن) با خط ۵ و ایستگاه آیت‌الله کاشانی با خط ۶ تقاطع دارند.

بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل باید در اطراف تمامی ایستگاه‌های مترو پایانه‌های تاکسیرانی و ایستگاه اتوبوس جانمایی بشود و باتوجه به اینکه این ایستگاه در نزدیکی اتوبان شهید ستاری، حکیم قرار دارد، قاعدتا دسترسی با حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌هایی که از مسیر‌های حکیم، ستاری یا بلوار فردوس می‌گذرند، به راحتی میسر است.

عملیات عمرانی حجیم و دشوار

برای ساخت ایستگاه علامه جعفری موسوم به پروانه، عملیات عمرانی حجیمی از قبیل خاکبرداری، آرماتوربندی، بتن ریزی و نازک کاری صورت گرفته تا قفل توسعه غربی خط ۴ در کمترین زمان ممکن شکسته شود.

این ایستگاه، از لحاظ زیربنا ایستگاهی نسبتاً وسیع بوده و یکی از ایستگاه‌های عمیق خط ۴ محسوب می‌شود. فعلا ایستگاه علامه جعفری با بهره‌برداری از ورودی غربی آن، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مشخصات ایستگاه

طول سکوی این ایستگاه ۱۵۸ متر و عمق آن ۳۴ متر از سطح زمین است. تعداد پله برقی‌های نصب شده در زمان افتتاح ۷ دستگاه و تعداد آسانسور‌های نصب شده در زمان افتتاح ۴ دستگاه است. 

ایستگاه‌های تبادلی با سایر خطوط مترو

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط ۴ مترو، حداقل ۳۰ درصد به جمعیت مسافران کنونی این خط پرمخاطب افزوده شود. مسیر توسعه غربی خط ۴ در آینده در دو ایستگاه با خطوط ۵ و ۶ مترو ایستگاه تبادلی داشته و همین امر باعث ارائه انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تر به مسافران ۳ خط مذکور می‌شود. ایستگاه پروانه مانند سایر ایستگاه‌هایی که اخیرا بهره برداری شده، دارای مسیر‌های ویژه معلولان و تجهیزات مناسب برای تردد افراد کم‌توان جسمی و حرکتی نیز است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *