رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برجسته شدن اختلافات در اراضی اشغالی/ ریشه تاریخی در بی‌اعتمادی میان صهیونیست‌ها

10:44 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۹۴۸
برجسته شدن اختلافات در اراضی اشغالی/ ریشه تاریخی در بی‌اعتمادی میان صهیونیست‌ها
به گفته کارشناسان، بذر‌های بی‌اعتمادی در رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی ده‌ها سال پیش کاشته شده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی اکنون با جدی‌ترین تهدید وجودی خود مواجه است؛ نه از جانب طرف‎های خارجی، بلکه از اختلافات درونی. 

به گزارش جروزالم پست، بیش از ۳ ماه است که ده‌ها هزار نفر در خیابان‌ها علیه آنچه که به عنوان حمله توسط یک کابینه افراطی می‌خوانند، تظاهرات کرده‌اند. 

خلبانان جنگنده تهدید کرده‌اند که فعالیت خود را در ارتش رژیم صهیونیستی متوقف خواهند کرد. سران این رژیم آشکارا درباره جنگ داخلی هشدار داده‌اند و خانواده‎های نظامیان کشته شده از سیاستمداران خواسته‌اند از برگزاری این مراسم خودداری کنند.

بسیاری از شهرک‌نشینان به این فکر می‌کنند که آیا این شکاف عمیق می‌تواند بهبود یابد یا خیر.

«یائیر لاپید»، رئیس مخالفان کابینه فعلی رژیم صهیونیستی، گفت: شما جامعه اسرائیل را متلاشی کردید و هیچ اجرای آتش بازی ساختگی نمی‌تواند این اختلافات را بپوشاند.

این شکاف به قدری گسترده است که به طولانی‌ترین و شاید مبرم‌ترین مشکل رژیم صهیونیستی، یعنی درگیری با فلسطینی‌ها، با وجود افزایش اخیر خشونت‌ها، به سختی اشاره می‌شود.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیری که باعث ایجاد وضعیت دوقطبی در اراضی اشغالی شده و نقش کلیدی در این بحران ایفا کرده، مورد اعتماد حامیان و مورد تحقیر مخالفان قرار می‌گیرد. 

نقش نتانیاهو در شکاف موجود

در سال ۲۰۱۹ با متهم شدن نتانیاهو به اتهام فساد مالی، اختلافات قوت گرفت. رژیم صهیونیستی ۵ دوره انتخابات را در کمتر از ۴ سال پشت سر گذاشت.

در اواخر سال گذشته، نتانیاهو سرانجام به پیروزی رسید و افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی را گرد هم آورد. 

ظرف چند روز، این کابینه تصمیم گرفت تا سیستم قضایی را بازنگری و به متحدان نتانیاهو این قدرت را بدهد که تصمیمات دادگاه را لغو کنند و قضات را منصوب کنند. 

این طرح، که منتقدان آن را یک تصرف شفاف قدرت می‌دانند، اعتراضات بی‌سابقه‌ای را برانگیخت که در نهایت نتانیاهو را مجبور به توقف موقتی آن کرد. 

در انعکاس بی‌اعتمادی عمیق، اعتراضات تنها بزرگتر شده و خطوط گسل عمیق‌تری را در اراضی اشغالی آشکار کرده است که به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. 

معترضان شهرک‌نشین شامل کارگران، معلمان، وکلا و فرماندهان فعلی و سابق نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هستند.

این اختلافات به داخل محل کار، روابط و خانواده شهرک‌نشینان کشیده شده است.

به گفته برخی کارشناسان، بذر‌های بی‌اعتمادی در رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی ده‌ها سال پیش کاشته شده است. 

ریشه تاریخی اختلافات در رژیم صهیونیستی

از همان روز‌های اولیه تاسیس رژیم صهیونیستی، اکثریت صهیونیست‌ها بر سر مسائلی مانند اعتراضات خشونت آمیز یهودیان فقیر خاورمیانه در اوایل دهه ۱۹۷۰، و اختلافات داخلی بر سر شکست‌های نظامی در خاورمیانه در سال ۱۹۷۳ و در طول جنگ لبنان و قبل و پس از آن دچار اختلاف نظر بودند.

«اسحاق رابین»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ به دلیل وجود اختلافات عمیق در این رژیم از سوی یک صهیونیست افراطی ترور شد. 

همچنین پس از خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، تظاهرات گسترده‌ای آغاز شد.

«تام سگف»، نویسنده، مورخ و روزنامه نگار صهیونیست در این رابطه گفت: اسرائیل همیشه جامعه‌ای عمیقاً دوپاره بوده است. تفاوت در زمان حال این است که ما واقعاً در مورد اسرائیل بحث می‌کنیم.

به گفته او، اعتراضات در این روز‌ها باعث ایجاد نگرانی درباره آینده اسرائیل شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *