رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی اسناد محرمانه افشا شده آمریکا درباره چین و جنگ اوکراین

11:02 - 29 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۱۶۵
بررسی اسناد محرمانه افشا شده آمریکا درباره چین و جنگ اوکراین
تصاویر اسنادی که برای سران نظامی و سیاستگذاران سطح بالا آمریکا در نظر گرفته شده بود، برای نخستین بار بیش از یک ماه پیش در «دیسکورد» منتشر شد.

خبرگزاری میزان - افشای صد‌ها سند محرمانه ارتش آمریکا، از جمله ارزیابی‌های اخیر از وضعیت اوکراین و افشاگری در مورد جاسوسی آمریکا از متحدانش، سازمان‌های دفاعی و اطلاعاتی این کشور را به تلاش برای ترمیم خسارات وادار کرده است.

تصاویر اسنادی که برای سران نظامی و سیاستگذاران سطح بالا آمریکا در نظر گرفته شده بود، برای نخستین بار بیش از یک ماه پیش در «دیسکورد»، یک پلتفرم آنلاین بین گیمرها، منتشر شد. 

«واشنگتن پست» توانست پراکندگی گسترده این اسناد را به یک گروه کوچک و خصوصی که عمدتاً از نوجوانان تشکیل شده بود و از سوی مردی که در ابتدا با نام OG معرفی شده بود، ردیابی کند.

نیروهای امنیتی آمریکا اخیرا یک مرد ۲۱ ساله به نام «جک تشیرا» را که برای گارد ملی هوایی ماساچوست کار می‌کرد، بازداشت کردند.

سایر اعضای این گروه در «دیسکورد» گفته‎اند که این اسناد ابتدا، قبل از اینکه ناخواسته به طور گسترده منتشر شود، به صورت خصوصی به اشتراک گذاشته شده بود.

«واشنگتن پست» از طریق تماس با کاربران «دیسکورد» توانسته است حدود ۳۰۰ صفحه از اسناد محرمانه را بررسی کند که بسیاری از آن‌ها قبلا گزارش نشده بودند. 

اگرچه برخی از نسخه‌های اسنادی که به صورت آنلاین منتشر می‌شدند به‌طور خام ویرایش شده بودند، به نظر نمی‌رسد نسخه‌های قبلی دستکاری شده باشند. منابع این اسناد را به شرط ناشناس ماندن در اختیار «واشنگتن پست» قرار دادند.

فرد افشاگر

به گفته یکی از اعضای این گروه، اعضای گروه «دیسکورد» که اسناد برای نخستین بار در آنجا پخش شد، کاربریکه آن‌ها را به اشتراک گذاشته بود به عنوان OG توصیف کردند، مردی کمی با سن بیشتر در مقایسه با دیگر اعضا که می‌خواست گروه را در جریان موضوعات نگه دارد.

بسیاری از اسناد دارای برچسب NOFORN بودند، به این معنی که فقط مقام‎های آمریکا می‌توانستند آن‌ها را ببینند، و «فوق محرمانه»، بالاترین سطح طبقه بندی اطلاعاتی آمریکا بود.

این عضو گروه مذکور، می‎گوید که  OG در یک پایگاه نظامی کار می‌کرد و اسناد را به دلایل سیاسی به اشتراک نمی‌گذاشت. 

یک روز پس از انتشار جزئیات افشاگری از سوی روزنامه «واشنگتن پست» در ۱۲ آوریل، مقامات تایید کردند که بازرسان بر روی «تشیرا»، یکی از اعضای جوان گارد ملی هوایی ماساچوست متمرکز شده‌اند. او بعد از ظهر پنجشنبه از سوی ماموران اف‌بی‌آی بازداشت شد.

«تشیرا» در ۱۴ آوریل به دریافت و انتقال غیرقانونی اطلاعات حساس پنتاگون متهم شد؛ جرمی که حداکثر مجازات آن ۱۵ سال زندان است. 

جنگ اوکراین

اسنادی که برای نخستین بار در «دیسکورد» منتشر شد، دیدگاهی از درگیری در اوکراین ارائه می‌دهد که برای کمک به سران نظامی در تصمیم گیری دقیق طراحی شده است.

برخی از اطلاعات ارائه شده دیدگاهی بدبینانه از حمله متقابل برنامه ریزی شده اوکراین علیه روسیه ارائه می‌دهد، در حالی که اسناد دیگر به مشکلات در دفاع هوایی اوکراین اشاره می‌کنند. 

ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که در میان اسناد گنجانده شده است، نشان می‌دهد که واشنگتن انتظار ندارد جنگ به این زودی به پایان برسد.

یکی از این اسناد می‎گوید: مذاکرات برای پایان دادن به درگیری در تمام سناریو‌های در نظر گرفته شده در طول سال ۲۰۲۳ بعید است.

چین

یکی از جزئیات اطلاعاتی است که ظاهراً از طریق استراق سمع سرویس اطلاعات خارجی روسیه از سوی آمریکا به دست آمده است ادعا می‌کنند که چین ارائه کمک‌های تسلیحاتی به روسیه را در اوایل سال جاری در جنگ اوکراین تایید کرده و قصد دارد تجهیزات نظامی را به عنوان اقلام غیرنظامی پنهان کند.

یک سند دیگر شامل جزئیات آزمایشی است که پکن در مورد یکی از موشک‌های مافوق صوت آزمایشی پیشرفته خود موسوم به DF-۲۷ در ۲۵ فوریه انجام داد.

این سند می‎گوید که این موشک به مدت ۱۲ دقیقه هزار و ۳۰۰ مایل پرواز کرد و احتمال زیادی برای نفوذ این نوع موشک به سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک آمریکا وجود دارد.

در این اسناد همچنین به موضوع بالون‌های نظارتی چین هم اشاره شده است.

این اسناد گفته‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از ۴ بالون نظارتی چینی دیگر مطلع بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *