طرح اتهامات علیه افشاگر اسناد محرمانه پنتاگون/ حبس طولانی مدت در انتظار جک تشیرا

12:16 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۷۸
طرح اتهامات علیه افشاگر اسناد محرمانه پنتاگون/ حبس طولانی مدت در انتظار جک تشیرا
مظنون افشای اطلاعات فوق سری نظامی به صورت آنلاین به رونوشت غیرقانونی و انتقال مطالب محرمانه متهم شد.

خبرگزاری میزان - عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی آمریکا که متهم به افشای اطلاعات فوق سری نظامی به صورت آنلاین بود، به «رونوشت غیرقانونی» و «انتقال مطالب محرمانه» متهم شد.

«جک داگلاس تشیرا»، ساکن «نورث دایتون» در ایالت ماساچوست، که روز پنج‎شنبه از سوی ماموران اف‌بی‌آی در خانه‌اش بازداشت شد، نخستین حضور خود را در یک دادگاه فدرال تجربه کرد.

در این جلسه، «نادین پلگرینی»، دادستان ارشد امنیت ملی فدرال بوستون، درخواست کرد که «تشیرا» در انتظار محاکمه در بازداشت باشد.

در جریان رسیدگی کوتاه به این اتهامات، «تشیرا» زیاد صحبت نکرد و در پاسخ به این سوال که آیا حق خود را برای سکوت می‌داند، پاسخ «بله» داد.

قاضی، گفت که شرایط مالی «تشیرا» نشان می‌دهد که او واجد شرایط است که از سوی یک وکیل مدافع عمومی فدرال نمایندگی شود و یک وکیل هم در این زمینه منصوب شد. 

از زمان انتشار بیش از ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و اسناد دیپلماتیک در وب‌سایت «ویکی لیکس» در سال ۲۰۱۰، گمان می‌رود که اسناد فاش شده جدی‌ترین نقض امنیتی آمریکا باشد.

پنتاگون این افشای اطلاعات را «عمدی و جنایتکارانه» خوانده است. 

این افشای اطلاعاتی هفته گذشته از سوی نیویورک تایمز گزارش شد و این در حالی است که گمان می‌رود این اسناد هفته‌ها قبل در یک وب‌سایت رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که به بازرسان دستور داده است تا مشخص کنند چرا افشاکننده ادعایی به اطلاعات حساس دسترسی داشته است، اطلاعاتی که شامل سوابقی است که جزئیات احتمالی آسیب‌پذیری‌های نظامی اوکراین را نشان می‌دهد و واشنگتن را با افشای جاسوسی خود با چالش مواجه کرده است. 

پیامد‌های این پرونده واشنگتن را به هم ریخته است. «چاک شومر»، رئیس دموکرات‌های سنا، خواستار تشکیل جلسه توجیهی در هفته آینده برای همه ۱۰۰ سناتور شده و در همین حال «کوین مک‌کارتی»، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفته است در این رابطه تحقیق کند.

«مک کارتی»، گفت: دولت بایدن در حفظ اطلاعات محرمانه شکست خورده است. از طریق کمیته‌های ما، کنگره پاسخ‌هایی را دریافت خواهد کرد که چرا آن‌ها (دولت) در هنگام انجام شدن این افشا و مقدمات آن خواب بوده است.

طرح اتهامات بیشتر مورد انتظار است

یک شکایت جنایی مطرح شده از سوی مدعی العموم، «تشیرا» را به یک مورد نقض قانون جاسوسی مربوط به رونوشت و انتقال غیرقانونی مطالب دفاعی حساس و اتهام دوم مربوط به انتقال غیرقانونی اسناد دفاعی به مکان غیرمجاز متهم کرد. 

محکومیت به اتهام جاسوسی تا ۱۰ سال زندان دارد. 

این اتهامات تنها به یک سند فاش شده تاکنون مرتبط است، یک سند محرمانه که وضعیت درگیری روسیه و اوکراین را توصیف می‌کند و شامل جزئیات مربوط به تحرکات نیرو‌ها در یک تاریخ خاص است. 

کارشناسان انتظار دارند که با بررسی هر سند فاش شده، اتهامات بیشتری به تشیرا اضافه شود.

«تشیرا» همچنین بسته به تعداد دفعاتی که به طور جداگانه هر سند را آپلود و ارسال کرده است، ممکن است با تعداد بیشتری از اتهامات مواجه شود. 

«تفانی زیگمن»، رئیس سابق امنیت ملی دفتر دادستانی آمریکا در بوستون و شریک شرکت حقوقی «هینکلی آلن»، گفت: آن‌ها می‌خواهند اسنادی را که دولت‌های خارجی قبلاً دیده‌اند، انتخاب کنند. 

به گفته وی، یک سوال باقی مانده این است که چرا یک عضو ۲۱ ساله گارد ملی چنین مجوز امنیتی در سطح بالایی داشته باشد.

یکی از ماموران اف‌بی‌آی، می‎گوید که «تشیرا» از سال ۲۰۲۱ یک مجوز امنیتی فوق سری داشته و همچنین به برنامه‌های بسیار محرمانه دیگر دسترسی داشته است.

تعداد اسناد فاش شده احتمالاً بیش از ۱۰۰ مورد است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *