افشاگری نیویورک تایمز درباره ابعاد گسترده اسناد فاش شده آمریکا

11:00 - 02 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۷۶۴
افشاگری نیویورک تایمز درباره ابعاد گسترده اسناد فاش شده آمریکا
براساس گزارش نیویورک تایمز گستره زمانی و حجمی اطلاعات فاش شده اخیر در آمریکا بیشتر از آن چیزیست که تاکنون تصور می‌شد.

خبرگزاری میزان – رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که جک تشیرا، عضو نیروی هوایی آمریکا که به افشای اسناد محرمانه پنتاگون متهم است، ماه‌ها پیشتر از آن چه تاکنون تصور می‌شد، اطلاعات حساس را در یک گروه آنلاین بسیار بزرگ‌تر از آن چه تاکنون گمان می‌رفت، منتشر کرده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، بر اساس پست‌های آنلاین بررسی شده، جک تشیرا، عضو گارد ملی نیروی هوایی آمریکا که متهم به افشای اسناد طبقه بندی شده به گروه کوچکی از گیمر‌ها است، ماه‌ها زودتر از آن چه تاکنون تصور می‌شد، اطلاعات حساس را برای یک گروه بزرگ‌تر چت ارسال می‌کرد.

براساس بررسی مذکور، در فوریه ۲۰۲۲ و بلافاصله پس از آغاز بحران اوکراین، نمایه کاربری منطبق با جک تشیرا به ارسال اطلاعات محرمانه در این باره در یک گروه چت با حدود ۶۰۰ عضو در دیسکورد، یک شبکه اجتماعی محبوب در بین گیمر‌ها اقدام کرد.

نخستین نشت اطلاعات ۴۸ ساعت پس از آغاز جنگ اوکراین رخ داد؛ اعضای گروه مذکور گفتند که تشیرا در اکتبر ۲۰۲۲ شروع به ارسال اطلاعات حساس کرد.

به نظر می‌رسد پست‌های بررسی شده از سوی نیویورک تایمز، گزارش‌های مکتوب مفصلی از خود اسناد طبقه بندی شده هستند و مشخص می‌کند که آن‌ها از کدام سازمان اطلاعاتی هستند؛ در عین حال، به نظر می‌رسد تشیرا احتمالا تصاویری از برخی اسناد ارسال کرده، اما از آن زمان از گروه چت حذف شده اند.

تشیرا به اعضای گروه اعلام کرده بود که اطلاعات ارسالی مربوط به آژانس امنیت ملی، سازمان اطلاعات مرکزی و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هستند.

این در حالیست که پرونده علیه تشیرا ۲۱ ساله که در ۱۳ آوریل دستگیر شد، مربوط به افشای اسناد طبقه بندی شده در یک گروه دیگر ۵۰ عضوی در دیسکورد با نام Thug Shaker Central است.

هنوز مشخص نیست که آیا مقام‌های آمریکایی از مطالب طبقه بندی شده ارسال شده در گروه ۶۰۰ عضوی در دیسکورد مطلع هستند یا خیر؛ نکته مهم این که چرا مقام‌های آمریکایی نشت اطلاعات در گروه دوم را به ویژه که صد‌ها نفر به آن دسترسی داشته و به صورت عمومی در یک کانال یوتیوب لیست شده بود، کشف نکردند.

افشای برخی از محرمانه‌ترین اسناد، انتقاد‌هایی را در مورد نحوه محافظت پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی از داده‌های طبقه‌بندی شده ایجاد کرده است.

اگرچه شغل تشیرا به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در یک پایگاه نیروی هوایی در ماساچوست به او مجوز فوق محرمانه داد، اما پرسش کلیدی اینست که چگونه تشیرا اسنادی را که متهم به ارسال آن‌ها به صورت آنلاین است، به دست آورد.

بازرسان گمان می‌کنند که او از امتیازات مدیر مرتبط با شغل فناوری اطلاعات خود برای دسترسی به اسناد استفاده کرده است.

تشیرا در چت‌های خود اعلام کرده بود که می‌تواند اطلاعات خود را به صورت خصوصی با اعضای گروه ساکن خارج از آمریکا به اشتراک بگذارد؛ ضمن این که وی گفته بود توانسته است به سایتی که توسط آژانس امنیت ملی اداره می‌شود، دسترسی پیدا کند تا به‌روزرسانی‌های مربوط به جنگ را جست‌وجو کند.

او همچنین اعلام کرده بود که به اطلاعات شرکای آمریکا مانند ستاد ارتباطات دولت، آژانس اطلاعاتی، امنیت و امور سایبری انگلیس دسترسی دارد.

یکی از وکلای تشیرا، سخنگوی آژانس امنیت ملی، سخنگوی سفارت انگلیس، مقام‌های اداره تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری از اظهار نظر در مورد یافته‌های جدید نیویورک تایمز درخصوص نشت اطلاعات خودداری کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *