رئیس کل دادگستری بوشهر: کارشناسان رسمی دادگستری باید با بی‌طرفی از اظهارنظر‌های خلاف واقع خودداری کنند

14:29 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۸۴۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری بوشهر: کارشناسان رسمی دادگستری باید با بی‌طرفی از اظهارنظر‌های خلاف واقع خودداری کنند
رئیس کل دادگستری استان بوشهر، گفت: کارشناسان رسمی دادگستری باید با رعایت عدالت محوری، تقوا، تخصص و اصل بی طرفی از اظهارنظر‌های خلاف واقع خودداری کنند.

خبرگزاری میزان - مهدی مهرانگیز در نشست با اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان بوشهر به نقش مهم کارشناس رسمی دادگستری در رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: در موارد تخصصی که قاضی نیاز به نظریه کارشناسی داشته باشد، نقش مهم و پر مسئولیت کارشناس بیشتر مشخص می‌گردد، زیرا در بیشتر موارد نظریه کارشناس در رای قاضی تاثیر گذار است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به مشکلاتی که قضات در بحث اطاله دادرسی دارند اشاره داشت و گفت: یکی از علل اطاله دادرسی، تاخیر در مهلت مقرر یا عدم دقت کافی در ارایه نظریه کارشناسی است که حتما کارشناسان این موضوع را مد نظر قرار دهند و اگر در مواردی که نیاز به مهلت بیشتر باشد که با تقاضای خود از دادگاه مهلت دیگری تعیین شود.

وی با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه در خصوص عدم اطاله دادرسی، گفت: در حال حاضر پرونده‌های بالای ۶ ماه به عنوان پرونده‌های معوق در نظر گرفته شده است که حتما باید رسیدگی‌ها در مهلت مشخص صورت پذیرد و در صورت لزوم اعلام نظریه کارشناسی با دقت کافی و سرعت نظریه خود را مطابق با مواردی که قاضی به طور دقیق از کارشناس خواسته ارائه دهند.

وی در ادامه گفت: پایه و اساس پیشرفت درهر حوزه اخلاق، رفتار و منش است و کارشناسان رسمی دادگستری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مهر انگیز بر سلامت کارشناس نیز تاکید داشت و گفت: کارشناسان رسمی دادگستری باید عدالت محوری، تقوا، تخصص و اصل بی طرفی را را رعایت و از اظهارنظر‌های خلاف واقع که موجب سلب اعتماد عمومی مردم در جامعه می‌شود خودداری کنند.

وی ضمن اشاره به عدالت در انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری به استفاده از ظرفیت استانی نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود کارشناسان رسمی دادگستری در تمامی رشته‌ها در استان اولویت با این کارشناسان است و در صورت کمبود، می‌توان از کارشناس خارج از استان استفاده کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری‌ نشست

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *