حمله به مسیحیان جدیدترین جلوه آپارتاید رژیم صهیونیستی

9:52 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۷۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله به مسیحیان جدیدترین جلوه آپارتاید رژیم صهیونیستی
کابینه راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی برای اجرای برنامه پاکسازی قدس اشغالی، خشونت‌ها علیه مسیحیان در این شهر را تشدید کرده است.

خبرگزاری میزان – نظامیان صهیونیست روز شنبه به مسیحیانی که قصد شرکت در مراسم شنبه مقدس در کلیسای القیامه (مقبره مقدس) در شرق قدس اشغالی را داشتند، حمله کردند.

پلیس رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به هرگونه خشونت علیه عبادت کنندگان مسیحی مدعی شد که به دلیل حضور هزاران نفر در مراسم شنبه مقدس، پلیس تلاش می‌کند تا محیط امنی برای مسیحیان فراهم کند.

کمیته وضعیت موجود کلیسا‌ها در قدس اشغالی پیشتر در ۱۲ آوریل درباره محدودیت‌های پلیس رژیم صهیونیستی برای شرکت کنندگان در مراسم شنبه مقدس هشدار داده و تاکید کرده بود که از همکاری با پلیس که بخشی از تلاش‌های طولانی مدت برای بیرون راندن جامعه مسیحی محلی است، خودداری خواهد کرد.

این کمیته همچنین خواستار مشارکت گسترده مسیحیان در مراسم شنبه مقدس شده بود.

رژیم صهیونیستی مانند همیشه ادعا کرد که این هشدار‌ها ادامه تلاش کلیسا‌های قدس اشغالی برای اعمال هزینه بر این رژیم در جهت همراهی با فلسطینیان است.

کلیسای القیامه یکی از مکان‌های مقدس مسیحیان است و در شرق قدس اشغالی قرار دارد؛ این کلیسا که کلیدش به دلایل تاریخی در دست خانواده‌های مسلمان فلسطینی است، برای مسیحیان اهمیت بسیار زیادی دارد.

باید توجه داشت که اگرچه روسای بسیاری از کلیسا‌ها در اراضی اشغالی اغلب اروپایی هستند، اما مسیحیان و کشیش‌ها عمدتا فلسطینی و کلیسا‌های محلی مملو از الهیات آزادیبخش فلسطین هستند.

استفاده پلیس رژیم صهیونیستی از تاکتیک‌های خشن علیه مسیحیان

پلیس رژیم صهیونیستی در چارچوب تشدید آشکار آزار و اذیت‌های مذهبی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، در آستانه برگزاری مراسم‌های همزمان اسلامی، مسیحی و یهودی به حالت آماده باش درآمده و قدس اشغالی را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده اند.

در حالی که در سال‌های گذشته حدود ۱۰ هزار مسیحی برای برگزاری مراسم شنبه مقدس به کلیسای القیامه می‌رفتند، امسال پلیس رژیم صهیونیستی فقط به حدود ۳ هزار نفر اجازه حضور در کلیسا را داد.

پلیس رژیم صهیونیستی به شکلی خشونت بار و با استفاده از تاکتیک‌های سنگین مانع مسیحیانی شد که با شمع‌های روشن در حال زمزمه کردن سرود‌های مذهبی از خیابان‌های باریک منتهی به کلیسا عبور می‌کردند.

آن‌ها همچنین برای جلوگیری از عبور مسیحیان از جمله افراد مسن و زنان سنگر‌های آهنی و پست‌های ایست بازرسی متعددی ایجاد کرده و فقط به معدودی از مسیحیان اجازه ورود به کلیسا را دادند؛ پلیس رژیم صهیونیستی مسیحیان از جمله یک روحانی مسیحی را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ بر اثر این ضرب و شتم یک نفر بیهوش شد.

براساس ویدئو‌های منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، چندین کشیش در مقابل کلیسای القیامه هدف خشونت پلیس رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

واکنش‌ها به خشونت رژیم صهیونیستی علیه مسیحیان

حملات روز شنبه رژیم صهیونیستی به مسیحیان از منظر کارشناسان و تحلیلگران ادامه یا شکلی دیگر از حملات به نمازگزاران مسلمان به ویژه در مسجدالاقصی است و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برخلاف ادعا‌های خود به تشدید تنش و خشونت علاقه دارد.

منتقدان ضمن محکوم کردن برخورد خشونت بار پلیس رژیم صهیونیستی با مسیحیان، این اقدام را نقض آشکار ابتدایی‌ترین حقوق بشری خوانده و تاکید کردند که ماهیت نژادپرستانه مقام‌های اشغالگر صهیونیست آزار و اذیت مذهبی را به اوج رسانده اند.

آن چه مشخص است مسیحیان فلسطینی مانند مسلمانان این کشور توسط جهامعه جهانی نادیده گرفته می‌شوند؛ در حالی که آمریکا با صراحت حمایت خود از رژیم صهیونیستی را اعلام می‌کند، اروپا بدون تصریح این موضوع از اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی اجتناب می‌کند.

کلیسا‌های اروپایی نیز می‌گویند کاری جز بیان نظر و اظهار نگرانی عمیق خود نمی‌توانند انجام دهند.

وضعیت مسیحیان در اراضی اشغالی

نتانیاهو در دسامبر ۲۰۱۸ هنگام سخنرانی برای مسیحیان صهیونیست در ریودوژانیرو ادعا کرد: اگر در خاورمیانه مسیحی هستید، تنها یک مکان امن و پر رونق برایتان وجود دارد؛ اسرائیل.

ادعای نتانیاهو یکی از عناصر اصلی تصویری است که مقام‌های صهیونیست از این رژیم هنگام صحبت با مخاطبان غربی مدعی می‌شوند، اما این تصویر مبنی بر همزیستی ایمن که توسط مقام‌های صهیونیست ارائه می‌شود، کاملا با آن چه مسیحی‌ها در قدس اشغالی تجربه می‌کنند، در تضاد است.

برخلاف مقام‌های صهیونیست که به راحتی ادعا می‌کنند اقدام سازمان یافته و تحت حمایت کابینه علیه مسیحیان وجود ندارد، روحانیون مسیحی در قدس اشغالی از فضای رو به وخامت آزار و ترس فزاینده در میانه عدم تمایل مقام‌های صهیونیست به حل و فصل این بحران می‌گویند.

در حالی که مدت هاست که اقدام‌های خرابکارانه و آزار و اذیت مسیحیان در قدس اشغالی به صورت دوره‌ای رخ می‌دهند، این اقدام‌ها در هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند.

مصونیت عاملان خشونت و خرابکاری علیه مسیحیان از مجازات

خشونت و خرابکاری علیه مسیحیان و اموال آن‌ها به ویژه در قدس اشغالی در حالی افزایش یافته است که عاملان چنین اقدام‌هایی از مجازات مصون می‌مانند.

در ماه نوامبر، دو سرباز صهیونیست به جرم بی احترامی و توهین به اسقف اعظم دارای معلولیت و دیگر مسیحیان حاضر در یک مراسم مذهبی بازداشت شدند، در همان زمان به روحانیون مسیحی با اسپری‌های فلفل نیز حمله شد؛ این دو سرباز به سرعت آزاد شدند.

در اوایل ژانویه دو نوجوان صهیونیست به دلیل آسیب رساندن به قبر‌ها در یک قبرستان مسیحی دستگیر شدند، اما آن‌ها نیز مجازات نشدند.

وندالیسم علیه مسیحیان توسط شهرک نشینان صهیونیست نیز تشدید شده است؛ ساختمان‌های جامعه مسیحیان نیز شاهد نقش بستن عبارت‌های تبعیض و خشونت آمیز بر روی نمای بیرونی سازه‌ها بودند.

مقام‌های کلیسایی در قدس اشغالی می‌گویند که حملات تروریستی توسط گروه‌های رادیکال صهیونیست مانند هدف قرار دادن کلیساها، گورستان‌ها و املاک مسیحی به اتفاقی روزمره تبدیل شده است و این روند با بی توجهی مقام‌های صهیونیست به ویژه در طول تعطیلات مسیحی افزایش می‌یابد.

مهاجرت مسیحیان از فلسطین اشغالی

دهه‌هاست که مسیحیان به دلایل اقتصادی و امنیتی اراضی اشغالی را ترک به دیگر نقاط جهان مهاجرت می‌کنند؛ پس از موج‌های بزرگ مهاجرت ناشی از نکبت ۱۹۴۸ و جنگ ۱۹۶۷، روند خروج مسیحیان پیوسته بوده است.

شمار مسیحیان در قدس اشغالی که عمدتا فلسطینی هستند از سال ۱۹۶۷ کاهش یافته به تقریبا ۱۵ هزار نفر معادل یک درصد جمعیت قدس اشغالی رسیده است؛ یک قرن پیش مسیحیان یک چهارم جمعیت این شهر را تشکیل می‌دادند.

رشد جنایت‌های نفرت محور علیه مسیحیان در قدس اشغالی

با تشدید تنش‌ها در قدس اشغالی در پی موج اخیر اخراج فلسطینیان از این شهر توسط رژیم صهیونیستی، توجه به این نکته ضروری است که هدف قرار دادن غیرنظامیان عرب تنها به مسلمانان محدود نشده و به مسیحیان فلسطینی نیز رسیده است.

وندالیسم و حمله به مسیحیان و موسسه‌ها و مراکز مسیحی در قدس اشغالی از ابتدای سال جاری به شدت افزایش یافته است؛ موضوعی که سران کلیسا‌های این شهر آن را به رویکرد کابینه جدید پیوند می‌دهند.

منابع کلیسا می‌گویند: پلیس به اندازه کافی با این وضعیت برخورد جدی نمی‌کند و از شناسایی فهرست رو به رشد حوادث خشونت آمیز به عنوان یک روند خودداری می‌کند.

به گفته این منابع، تنها درصد کمی از حوادث به پلیس گزارش می‌شود و میزان این پدیده مشخص نیست. در سندی از مرکز بین کلیسایی قدس اشغالی به نقل از یک کشیش ارمنی نقل شده که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، بیش از ۹۰ بار روی او آب دهان انداخته شده است.

باید توجه داشت که مشروعیت بخشیدن به تبعیض و خشونت در افکار عمومی و در فضای سیاسی کنونی رژیم صهیونیستی به اعمال گسترده نفرت و خشونت تبدیل شده است.

رئیس کلیسای کاتولیک رومی در قدس اشغالی هشدار داده است که ظهور دولت راست افراطی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو زندگی مسیحیان را در زادگاه مسیحیت بدتر کرده است.

یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه انگلیسی بیرمنگام نشان داده است که زیارت و گردشگری مسیحی ۳ میلیارد دلار به اقتصاد رژیم صهیونیستی کمک می‌کند، اما این فعالیت اخیرا کاهش یافته است و رژیم صهیونیستی ورود گردشگران و زائران مسیحی را به بهانه‌های مختلف ممنوع می‌کند.

خصومت رژیم صهیونیستی علیه مسیحیان اتفاق جدیدی نیست

خصومت رژیم صهیونیستی علیه مسیحیان به ویژه در قدس اشغالی موضوع جدیدی نیست و از سال ۱۹۶۷ تاکنون وجود داشته است، اما حضور شهرک نشینان در کابینه نتانیاهو که عمدتا به دلیل تحریک نژادپرستی محکوم شده اند، وارد مرحله جدیدی شده است.

در واقع، قدرت گرفتن شهرک نشینان صهیونیست سبب شده تا تلاش‌ها برای تثبیت کنترل صهیونیست‌ها بر کرانه باختری و قدس اشغالی تشدید شود.

براساس گزارش‌ها، سال ۲۰۲۳ را می‌توان بدترین سال برای مسیحیان در یک دهه اخیر دانست.

در حالی که مسیحیان در اراضی اشغالی تاکید دارند که مقام‌های صهیونیست آگاهانه از آن‌ها در برابر حملات هدفمند محافظت نمی‌کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهند که حملات فیزیکی و آزار و اذیت روحانیون مسیحی اغلب گزارش نمی‌شود.

با وجود این، از ژانویه تا اواسط مارس ۲۰۲۳ دستکم هفت مورد خرابکاری جدی در اموال کلیسا ثبت شده است؛ این رقم افزایش شدیدی را نسبت به ثبت شش مورد اقدام ضد مسیحیان در سال ۲۰۲۲، ۱۳ اقدام در ۲۰۲۰ و ۹ اقدام در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

بیانیه مشترک کلیسا‌ها در سال ۲۰۲۱ مبنی بر هشدار درباره تلاش گروه‌های صهیونیست تندرو برای بیرون راندن مسیحیان از قدس اشغالی با خشم ایزاک هرتزوگ، رئیس و یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی مواجه شد؛ آن‌ها، هشدار سران کلیسا را اتهام‌های بی اساسی توصیف کردند که واقعیت جامعه مسیحی در اراضی اشغالی را تحریف می‌کند.

حمله اخیر رژیم صهیونیستی به مسیحیان محصول امتناع طولانی مدت رژیم صهیونیستی از نگاه به روابط خود با جهان مسیحیت است.

اکنون جامعه مسیحی ۲ هزار ساله منطقه تحت حملات فزاینده‌ای قرار گرفته و راستگراترین کابینه تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی با سرعت در حال آزار روحانیون مسیحی، تخریب اموال کلیسا‌ها و آزار و اذیت مسیحیان هستند؛ افزایش حوادث علیه مسیحیان در حالی رخ می‌دهد که جنبش شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت کابینه فرصت را برای گسترش شهرک‌ها در مناطق مورد مناقشه مناسب دیده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *