گزارش جروزالم پست از وضعیت شکننده رژیم صهیونیستی/ ۱۰ روزی درگیری که اراضی اشغالی را دگرگون کرد

15:00 - 23 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۲۵۷
گزارش جروزالم پست از وضعیت شکننده رژیم صهیونیستی/ ۱۰ روزی درگیری که اراضی اشغالی را دگرگون کرد
به گفته جروزالم پست، حملات تیراندازی در کرانه باختری در طول سال گذشته افزایش یافته است، که به این معناست که فشار بر گروه‌های فلسطینی آن‌ها را کاملاً تحت سلطه قرار نداده است.

خبرگزاری میزان - «جروزالم پست» در گزارشی به بررسی ابعاد درگیری‌های چند روز اخیر میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین، پرداخته است.

«جروزالم پست» در این گزارش ادعایی می‌نویسد: اسرائیل و ایران در ۱۰ روز درگیری طی این ماه با یکدیگر رو در رو شدند؛ این یک درگیری است که از سوی گروه‌هایی مانند حماس، حزب الله، جهاد اسلامی فلسطین و دیگران در غزه، لبنان و کرانه باختری هدایت می‌شود.

نگارنده می‌افزاید: ارزش این را دارد که به این ۱۰ روز برگردیم تا ببینیم چه درس‌هایی می‌توان آموخت؛ ممکن است این ۱۰ روز تنها مقدمه‌ای برای دور دیگری از درگیری باشد؛ زمان نشان خواهد داد که تنش‌های آوریل ۲۰۲۳ چقدر مهم بوده است.

به نوشته او، شباهت‌ها به مارس ۲۰۲۱، یکی از نکات کلیدی این درگیری بوده و شباهت قابل توجه آن با روشی است که مقاومت در ایجاد درگیری‌های مشابه در ماه می ۲۰۲۱، اتخاذ کرد؛ یک درس این است که ایران تلاش می‌کند گروه‌هایی را که از آن‌ها حمایت می‌کند تقویت کند و حوزه عملیاتی خود را گسترش دهد.

جروزالم، می‌افزاید: حملات تیراندازی در کرانه باختری در طول سال گذشته افزایش یافته است، که به این معناست که فشار بر گروه‌های فلسطینی آن‌ها را کاملاً تحت سلطه قرار نداده است.

این گزارشی در بخشی دیگر می‌گوید: ایران می‌خواهد اسرائیل را با درگیری چند جبهه‌ای تهدید کند و نشان دهد که می‌تواند از طریق متحدانش از لبنان، سوریه و غزه موشک شلیک کند.

در حالی که بسیاری از کشور‌ها درگیر دیپلماسی سطح بالا هستند، مانند مصالحه ایران و عربستان، یکی از حوزه‌هایی که به نظر نمی‌رسد ثبات بیشتری داشته باشد، مرز‌های اراضی اشغالی است.

نگارنده، می‌نویسد: در ۱۰ روز درگیری به نظر نمی‌رسد از سنگربندی مقاومت کاسته شده باشد در واقع به نظر می‌رسد که با وجود سال‌ها تلاش برای جلوگیری از استقرار، بازدارندگی حزب الله، توقف تهدیدات حماس و همچنین توقف تهدید‌ها در کرانه باختری، اسرائیل در تمام این جبهه‌ها با چالش‌هایی مواجه است. این در تضاد با تلاش اسرائیل برای جلوگیری از تهدید «دایره سوم» است که توسط ایران تجسم یافته است؛ دایره سوم اکنون پس از سال‌ها که در آن تهدید‌ها کاهش یافته بود، درگیری‌ها را به مرز‌های اسرائیل کشانده است.

این پایگاه صهیونیستی، می‌نویسد: مشکل دیگری که این ۱۰ روز درگیری نشان می‌دهد این است که امید به ثبات در منطقه ممکن است نابجا باشد. مشخص نیست که آیا می‌توان فشار‌هایی از سوی آمریکا یا دیگران برای جلوگیری از ورود افرادی مانند اسماعیل هنیه به لبنان و اقدام علیه اسرائیل وارد کرد؛ همانطور که مشخص نیست چه نوع فشاری می‌تواند مانع از ادامه میزبانی سوریه از گروه‌هایی شود که اسرائیل را تهدید می‌کنند.

به نوشته نگارنده گزارش، نشانه‌ها می‌تواند به فرسایش در بازدارندگی و فرسایش وضعیت موجود اشاره کند؛ در کرانه باختری تسلیحات موجود به حملات تیراندازی و کاهش امنیت شهروندان اسرائیلی دامن می‌زند.

او در بخشی دیگری می‌گوید: در لبنان، حزب الله احساس می‌کند می‌تواند میزبان حماس باشد و به گروه‌های دیگر اجازه دهد موشک شلیک کنند؛ در سوریه، دولت این کشور هیچ مشکلی نمی‌بیند که به گروه‌ها اجازه دهد به مناطق نزدیک جولان بیایند تا اسرائیل را تهدید کنند؛ حماس در غزه بر این باور است که می‌تواند موشک‌هایی را با مصونیت نزدیک شلیک کند.

جروزالم پست در پایان نوشت: این‌ها مشکلات کلیدی است که به نظر می‌رسد درگیری ۱۰ روز اول آوریل با خود به همراه داشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *