رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موانع پر پیچ و خم برای پناهجویان مسلمان در مرزهای مکزیک و آمریکا

10:00 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۰۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موانع پر پیچ و خم برای پناهجویان مسلمان در مرزهای مکزیک و آمریکا
پناهجویان مسلمان حتی در صورت موفقیت در عبور از مرزهای آمریکا با مشکلات بسیاری در این کشور مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - پناهجویان مسلمان در مرز آمریکا و مکزیک با وضعیت بدی روبرو هستند؛ حتی اگر آن‌ها از مرز عبور کنند، سفر طولانی مهاجران از آفریقا و آسیای مرکزی به پایان نرسیده است.

روایت‌های پناهجویان از مرزهای آمریکا

به گزارش «newlinesmag»، روایت‌هایی که پناهجویان مسلمان از وضعیت خود در مرز‌های آمریکا مطرح می‌کنند نشان می‌دهد که آن‌ها با وضعیت ناگواری مواجه هستند؛ «در تیجوانا اواخر بعد از ظهر و هوا گرم است، حمزه، یک جوان ۲۰ ساله اهل غنا- در پشت یک خودروی وانت که بیرون از پناهگاه مهاجران پارک شده، استراحت می‌کند؛ شش مرد دیگر با او هستند. آن‌ها به حصار فولادی زنگ زده در فاصله ۷۰۰ فوتی که مرز آمریکا و مکزیک را نشان می‌دهد خیره می‌شوند. همه امیدوارند که از آن مرز عبور کنند و در آمریکا درخواست پناهندگی کنند. اگرچه از نظر فیزیکی آن‌ها نزدیک به مرز، اما هنوز برای عبور از آن خیلی دور هستند.

برای حمزه این سفر سخت و طولانی بوده است؛ چهار ماه قبل، او غنا را به این امید که راه خود را به آمریکا باز کند، ترک کرده بود. اما او در مرز آمریکا و مکزیک با قاچاقچیان انسان مواجه شد.

در طول مسیر از ماموران و راهزنان مهاجرت دوری می‌کرد، اجساد پناهجویانی را دید که در بوته‌زار‌ها افتاده بودند و شاهد ضرب و شتم مردان و تجاوز جنسی به زنان بود. او به ندرت می‌خورد یا می‌نوشید و آنقدر احساس ضعف می‌کرد که به سختی می‌توانست به مسیر ادامه دهد. 

مانند سایر مهاجران مسلمانی که در تیجوانا با آن‌ها روبرو شد، احساس می‌کرد گم شده است، اما چاره‌ای جز ادامه دادن نداشت.

تیجوانا از دیرباز مرکز مهاجران بوده است؛ سالانه صد‌ها هزار نفر قبل از عبور از مرز آمریکا به آنجا می‌رسند، اما هیچ آماری در دسترس عموم از تعداد مسلمانان در میان آن‌ها وجود ندارد.

موانع پیش روی پناهجویان مسلمان

هر پناهجویی در تلاش برای ورود به آمریکا با موانع بزرگی روبرو است، از تهدید آدم‌ربایی، اخاذی و دستگیری در طول مسیر گرفته تا سیستم‌های پیچیده مهاجرت و پناهندگی این کشور. اما مهاجران مسلمان به ویژه با مشکلات دیگری نیز روبرو هستند؛ موانع زبانی و فرهنگی، تبعیض مذهبی و اسلام هراسی.

در عین حال، مسیر‌های قانونی برای مهاجران به طور مداوم از یک دولت آمریکا به دولت بعدی تغییر کرده است؛ باراک اوباما اخراج مهاجران دارای سوابق کیفری را در اولویت قرار داد و در عین حال راهی را برای برخی از مهاجران غیرقانونی، یعنی کسانی که در کودکی به آمریکا آمده بودند، ارائه داد تا شهروند این کشور شوند.

سیاست دولت دونالد ترامپ بسیاری از برنامه‌های اوباما را خاتمه داد و موضع سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ کرد؛ به طرز فاجعه‌باری هزاران کودک را از والدینشان در مرز جدا کرد، که منجر به اعتراضات گسترده و یک سری درگیری‌های حقوقی شد که در نهایت این سیاست را لغو کرد. همچنین برخی از پناهجویان را ملزم می‌کرد که در مکزیک منتظر بمانند تا به پرونده‌هایشان رسیدگی شود و این امر عملاً درخواست ده‌ها هزار نفر را ممنوع کرد.

دولت جو بایدن به سیاست موسوم به «در مکزیک بمانید» پایان داد، اما هنوز هم میلیون‌ها مهاجر را به مکزیک یا کشور‌های متبوعشان اخراج کرده است. در حالی که دولت فعلی آمریکا به دنبال پایان دادن به این محدودیت‌ها بود، دادگاه‌های آمریکا از انجام آن جلوگیری کردند. در حالی که کاخ سفید مدعی است فرصت‌ها را برای مهاجران از برخی کشور‌ها گسترش می‌دهد، قوانین جدیدی را نیز برای جلوگیری از افزایش عمومی‌تر پناهجویان در مرز‌های جنوبی پیشنهاد می‌کند؛ برای مثال، پناهجویان و سایر مهاجران بدون مدارک معتبر، باید از یک اپلیکیشن تلفن همراه جدید برای تعیین قرار ملاقات برای مقامات مرزی آمریکا استفاده کنند تا اجازه عبور از مرز را در نظر بگیرند. مقررات پیشنهادی به این معنی است که مهاجرانی مانند حمزه در صورت تلاش برای عبور بدون مجوز قبلی، می‌توانند به سرعت بازداشت یا اخراج شوند.

«سونیا تینوکو گارسیا»، بنیانگذار و رئیس بنیاد مسلمانان در پناهگاه تیجوانا که به مهاجران مسلمان پاسخ می‌دهد، می‌گوید که نتیجه نهایی این سیاست‌ها سردرگمی، سرخوردگی و عدم اطمینان بیشتر است. این امر به ویژه در مورد کسانی مانند حمزه که اسپانیایی صحبت نمی‌کنند و تلاش می‌کنند تا قوانین همیشه در حال تغییر در آمریکا را رعایت کنند، صادق است؛ او می‌گوید: «وضعیت همیشه تغییر می‌کند.»

در آغاز سال ۲۰۱۴، گارسیا با گروهی از همتایان مسلمان لاتینی که از منطقه سن دیگو می‌شناخت، در تیجوانا دیدار کرد؛ هدف آن‌ها کمک به مهاجران به ویژه کودکان و زنان بود. هر چه او زمان بیشتری را در تیجوانا می‌گذراند، مسلمانان بیشتری را می‌دید که برای عبور از مرز وارد این شهر می‌شدند. در همین حال، او شاهد بود که کارکنان پناهگاه نیاز‌های منحصر به فرد مهاجران مسلمان را برآورده نمی‌کنند.

اتهام زنی نهاد‌های آمریکایی

بر اساس روایت افرادی مانند «گارسیا» و همچنین پناهجویان، برخی نهاد‌های ضد مهاجرتی در آمریکا وجود دارند که علیه پناهجویان و به خصوص پناهجویان مسلمانان اقدام می‌‎کنند؛ یکی از این نهاد‌ها در بازدیدی که از مرکز پناهجویان تیجوانا داشته، این مرکز را «تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا» خوانده و مدعی شده که افزاد حاضر در آن «تروریست‌های بالقوه» هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *