الگوی نژادی در سیستم قضایی آمریکا؛ سیاه‌پوستان قربانیان اصلی هستند

9:58 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۸۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
الگوی نژادی در سیستم قضایی آمریکا؛ سیاه‌پوستان قربانیان اصلی هستند
احتمال محکوم شدن سیاه‌پوستان در سیستم قضایی آمریکا از هر گروه دیگری در این کشور بیشتر است.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش جدید اداره ثبت ملی تبرئه‌ها در سیتسم قضایی آمریکا، سیاه‌پوستان ۷.۵ برابر بیشتر از سفیدپوستان به‌طور نادرست به جرم قتل محکوم می‌شوند و حدود ۸۰ درصد بیشتر از سایرین که به قتل محکوم می‌شوند، بی‌گناه هستند.

به گزارش «deathpenaltyinfo»، اداره ثبت موارد تبرئه دریافت که خطر نامتناسب محکومیت اشتباه در صورتی که قربانی قتل در یک پرونده سفیدپوست باشد، حتی بدتر است.
گزارشی با عنوان نژاد و محکومیت‌های نادرست در آمریکا در سال ۲۰۲۲، پرونده‌های سه هزار و ۲۰۰ متهم بی گناه را که از سال ۱۹۸۹ در آمریکا تبرئه شده اند، بررسی می‌کند. 

محققان دریافتند سیاه پوستان ۷.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که به اشتباه محکوم شوند؛ هدف سوء رفتار پلیس قرار گیرند و به احتمال زیاد قبل از تبرئه شدن مدت طولانی تری زندانی می‌شوند.

افراد سیاه‌پوست در هر دسته از هزار و ۱۶۷ پرونده محکومیت به قتل غیرقانونی در پایگاه داده ثبت بیش از حد حضور داشتند. 

آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ۵۶ درصد از مجموع محکومان اعدام را تشکیل می‌دادند؛ پایگاه داده‌ها گزارش داد: سیاه‌پوستان بی‌گناه تقریبا هفت و نیم برابر بیشتر از سفیدپوستان بی‌گناه به جرم قتل محکوم می‌شوند؛ این رقم به طور یکسان در مورد کسانی که به اعدام محکوم می‌شوند و کسانی که محکوم نیستند صدق می‌کند.

مجازات شدیدتر 

بررسی داده‌های تبرئه قتل توسط اداره ثبت موارد تبرئه نشان می‌دهد که متهمان سیاه‌پوست بی‌گناه بیشتر از متهمان سفیدپوست بی‌گناه مجازات شدیدتری دارند.

در میان تبرئه شدگان قتل که به اعدام یا حبس ابد محکوم نشده بودند، متهمان سیاه‌پوست به طور متوسط به ۳۵ سال زندان محکوم شدند؛ تبرئه شدگان قتل سفید پوست که به اعدام یا حبس ابد محکوم نشده بودند به طور متوسط به ۲۸ سال زندان محکوم شدند.

یک گزارش اخیر همچنین «الگوی مجازات سخت‌گیرانه برای محکومیت‌های قتل با قربانیان سفیدپوست و مجازات سبک‌تر برای کسانی که قربانیان سیاه‌پوست دارند» را نشان می‌دهد.

این الگو محدود به احکام اعدام نیست؛ اگر آن‌ها از مجازات اعدام اجتناب کنند، متهمان بیگناه قتل در پرونده‌های قربانیان سفیدپوست نیز به احتمال زیاد به حبس ابد محکوم می‌شوند تا کسانی که متهم به قتل قربانیان سیاه‌پوست هستند.

سیاه‌پوستانی که به ناحق به جرم قتل محکوم شده بودند نیز قبل از تبرئه شدن نسبت به همتایان سفیدپوست خود مدت بیشتری را در زندان سپری کردند. از ۷۵ متهم بی‌گناه محکوم به اعدام که ۳۰ سال یا بیشتر را قبل از تبرئه شدن در زندان گذراندند، ۶۷ درصد سیاه‌پوست هستند.

الگوی نژادی برای همه تبرئه‌شدگان قتل، صرف‌نظر از مجازات، مشابه است؛ از ۱۸۱ محکومی که قبل از آزادی ۲۵ سال یا بیشتر را در زندان گذرانده‌اند، ۶۸ درصد سیاه‌پوست هستند؛ این رقم در میان ده نفری که ۴۰ سال یا بیشتر از عمر خود را به زندان از دست داده‌اند، ۸۰ درصد است.

سوء رفتار رسمی در محکومیت‌های غیرقانونی قتل بسیار زیاد است، و در اینجا نیز متهمان سیاه‌پوست به طور نامتناسبی بیشترین بار را متحمل شدند. این گزارش نشان می‌دهد که «تخطی‌های رسمی در میان تبرئه‌های قتل با متهمان سیاه‌پوست به طور قابل‌توجهی بیشتر از متهمان سفیدپوست است.

این گزارش حاوی هشداری تلخ در مورد مواردی بود که در آن‌ها بی‌گناهی کشف نشده باقی مانده است یا اگر به دادگاه توجه شود اصلاح نشده رها شده است؛ «بیشتر متهمان بی‌گناهی که به جرم محکوم شده‌اند تبرئه نمی‌شوند؛ بر اساس میزان محکومیت کاذب در بین احکام اعدام، ... چندین هزار متهم در ۴۰ سال گذشته به دروغ در آمریکا به قتل محکوم شده‌اند ...، بیش از نیمی از آن‌ها سیاه‌پوست بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *