بحران مواد مخدر در آمریکا با تلفاتی بیش از تلفات جنگ ویتنام

10:53 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۸۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مواد مخدر در آمریکا با تلفاتی بیش از تلفات جنگ ویتنام
بحران مواد مخدر در آمریکا که اکنون سالانه ۱۰۰ هزار قربانی می‌گیرد، تلفاتی بیش از تلفات جنگ ویتنام برجای گذاشته است.

خبرگزاری میزان – بحران سوءمصرف مواد مخدر به یک نگرانی جدی بهداشت عمومی در آمریکا تبدیل شده است؛ این بحران در حال گسترش، همچنان جان افراد زیادی را در این کشور می‌گیرد و امید به زندگی جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اپیدمی مواد مخدر در سطح ملی آمریکا از کنترل خارج شده است؛ براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست دادند.

در پشت این موج مرگبار، فنتانیل، یک ماده مخدر مصنوعی ارزان و قدرتمند قرار دارد که اغلب با مواد مخدر خیابانی مخلوط می‌شود و همین امر افزایش بیش مصرفی در سراسر کشور را به دنبال دارد.

به عنوان مثال، در حال حاضر مصرف بیش از حد این ماده مخدر در ویرجینیا، علت اصلی مرگ غیرطبیعی است و در لس آنجلس در سال گذشته، اعتقاد بر این بود که فنتانیل پشت موجی از مرگ و میر نوجوانان بوده است.

فنتانیل که در آمریکا به آسانی در دسترس است، همچنان علت اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های ۱۸ تا ۵۰ ساله است و ۸۰ درصد از کل مرگ و میر‌های ناشی از مصرف بیش از حد در سال گذشته به دلیل مصرف فنتانیل رقم خوردند.

در حالی که آمریکا در صدد تکرار جنگ علیه مواد مخدر دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است، کارشناسان تاکید دارند که این رویکرد مانند گذشته فقط به پر شدن زندان‌ها با سهم نامتناسب رنگین پوستان منجر می‌شود.

این کارشناسان تاکید دارند که جرم انگاری فزاینده مصرف مواد مخدر این بحران را حل نمی‌کند و فقط بر چالش‌ها می‌افزاید. 

بحران مواد مخدر آمریکا؛ اکوسیستمی برای بحران‌های درهم تنیده

به گزارش «رند»، بحران مواد مخدر در آمریکا را می‌توان اکوسیستمی در نظر گرفت که در آن مشکلات آزار دهنده‌ای به هم متصل هستند.

از سال ۱۹۷۹ تعداد افرادی که در آمریکا بر اثر مصرف یا بیش مصرفی مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، به سرعت افزایش یافته و اکنون به سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میر‌ها مربوط به مصرف به فنتانیل و تولید غیرقانونی دیگر مواد مخدر مصنوعی است.

اما مشکلات گسترده‌تر و عمیق‌تر از مرگ و میر ناشی از مواد مخدر است؛ اگرچه اکثر افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، جان خود را از دست نمی‌دهند، اما مصرف این مواد می‌تواند پیامد‌های بی‌شمار جسمی، روانی و اجتماعی در ارتباط با اعتیاد به مواد برای آنان در پی داشته باشد.

محققان می‌گویند تنها کسانی که اعتیاد دارند، رنج نمی‌برند؛ مصرف مواد و رفتار‌های مرتبط با آن‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی بر خانواده، دوستان، کارفرمایان و جوامع گسترده‌تر تاثیر بگذارد وهزینه‌های سلامتی و مالی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

از جمله اجزای اکوسیستم بحران مواد مخدر در آمریکا می‌توان به بحران در مراقبت‌های بهداشتی، رفاه کودکان، اشتغال، درمان اختلال مصرف مواد، سیستم حقوقی کیفری، عرضه غیرقانونی و بی خانمانی اشاره کرد.

مواد افیونی مصنوعی جدید؛ عامل تشدید بحران

به گزارش «cantonrep»، مواد مخدر مصنوعی جدید که هر روز با شکل و ویژگی جدیدی وارد بازار مواد مخدر آمریکا می‌شوند و با نام «زامبی» شناخته می‌شوند، از مهم‌ترین عوامل تشدید بحران مواد مخدر در این کشور هستند.

بحران سوءمصرف و بیش مصرفی مواد مخدر در میان رنگین پوستان

در حالی که چهره بحران مواد مخدر عمدتا سفیدپوست و حاشیه شهری در نظر گرفته می‌شود، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد این مواد در سال‌های اخیر در آمریکا در میان رنگین پوست‌ها افزایش یافته است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که همه‌گیری مواد مخدر در آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است؛ بحران مواد مخدر در آمریکا در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا، زمانی که مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد افزایش یافت، چرخش مرگبارتری پیدا کرد.

در سال‌های اخیر، جمعیت سیاهپوست آمریکا شاهد افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف و بیش مصرفی مواد مخدر در قیاس با جمعیت سیاهپوست این کشور بوده است.

این امر از در دسترس بودن مواد مخدر در بازار غیرقانونی مواد مخدر و تکثیر مواد مخدر مصنوعی ناشی می‌شود.

به گزارش «ان بی سی»، لاتین تبار‌ها که تا چندی پیش از بدترین بحران مواد افیونی در امان مانده بودند، اکنون شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر هستند.

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان لاتین تبار‌ها از سال ۲۰۱۱ تقریبا سه برابر شده است، زیرا فنتانیل بیشتری به شهر‌های سراسر کشور راه یافته و معمولا با دارو‌های دیگر مخلوط می‌شود.

بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۹، مصرف بیش از حد مرگ‌آور مواد افیونی مخلوط با کوکائین در میان لاتین‌تبار‌ها ۷۲۹ درصد و در صورت مخلوط شدن با مت آمفتامین‌ها، ۴ هزار و ۶۰۰ درصد افزایش یافت.

پس لرزه‌های خانوادگی بحران مواد مخدر در آمریکا

در حالی که بحران مواد مخدر پیامد‌های گسترده‌ای در حوزه‌های متعدد داشته، اما موضوع فروپاشی خانواده‌ها را می‌توان مهم‌ترین پیامد این بحران نامید.

به گزارش «دیلی میل»، اپیدمی مواد مخدر در آمریکا سبب فروپاشی خانواده‌ها در این کشور و ناتوانی میلیون‌ها نفر از والدین از مراقبت از فرزندانشان شده است.

براساس اعلام اداره سرشماری آمریکا، در حال حاضر بیش از ۲.۴ میلیون پدربزرگ و مادربزرگ در حال بزرگ کردن دستکم یک نوه زیر ۱۸ سال خود هستند؛ شیوع کرونا و مواد مخدر اوضاع را بدتر کرده است.

این در حالیست که حدود یک پنجم این افراد زیر خط فقر زندگی می‌کنند، یک چهارم آن‌ها معلولیت دارند و رنگین پوستان سهم نامتناسبی از این بحران دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *