پشت پرده قانونی کردن و جرم زدایی از ماری جوانا در کشور‌های غربی

9:14 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۰۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پشت پرده قانونی کردن و جرم زدایی از ماری جوانا در کشور‌های غربی
کشور‌های غربی در سودای منافع اقتصادی بیشتر با سرعت در مسیر قانونی کردن و جرم زدایی از ماده مخدر ماری جوانا حرکت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – در حالی که مستندات و شواهد متعدد نشان دهنده عوارض جانبی گسترده، درازمدت و بعضا ناشناخته ماده مخدر ماری جوانا است، در سال‌های اخیر بحث قانونی اعلام کردن و جرم زدایی از آن در برخی از کشور‌ها به بحث روز تبدیل شده و به ویژه کشور‌های غربی با سرعت در مسیر قانونی اعلام کردن این ماده مخدر و جرم زدایی از آن گام بر می‌دارند.

دلایل متعددی پشت تصمیم کشور‌ها برای قانونی اعلام کردن و جرم زدایی از ماری جوانا به عنوان دو اقدام متفاوت وجود دارد و سبب می‌شود این کشور‌ها بی توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های علمی و پزشکی درصدد اجرای اقدام در این چارچوب باشند.

اگرچه کشور‌هایی که ماده مخدر ماری جوانا را قانونی اعلام کرده یا در مسیر قانونی اعلام کردن آن قرار دارند، ادعا می‌کنند که این امر اقدامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر، ایجاد شغل، ... است، باید توجه داشت که دلایل اصلی آن‌ها از چنین اقدامی متعدد و متفاوت از دلایل ادعایی است؛ این دلایل عبارتند از:

-کسب منافع اقتصادی

-جلب نظر و آرا در رقابت‌های سیاس

-رونق بخشیدن به مناطق گردشگری متروکه

-دستیابی به تجارتی پر سود

-افزایش درآمد‌های مالیاتی

-ناتوانی در مقابله با خشونت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر

مضرات مصرف ماری جوانا

در حالی که عمدتا از استدلال مصرف تاریخی ماری جوانا برای قانونی کردن و جرم زدایی از آن استفاده می‌شود، باید توجه داشت که گونه‌های مدرن این گیاه بسیار قوی‌تر از گونه‌هایی هستند که دهه‌ها پیش در طبیعت رشد می‌کردند.

در واقع، غلظت THC ماری جوانای امروزی سه برابر بیشتر از همین ماده در ۲۵ سال پیش است؛ هر چه مقدار THC بیشتر باشد، تاثیرات آن بر مغز قوی‌تر بوده و نرخ اعتیاد بالاتر می‌رود.

هنوز زمان زیادی برای انجام تحقیقات جهت شناخت درست مضرات ماده مخدر ماری جوانا بر سلامتی افراد وجود دارد، اما تاکنون مشخص شده که این ماده مخدر بر رشد مغز در مصرف کنندگان جوان تاثیر سوء داشته، احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد، سبب تشدید مسائل اضطراب اجتماعی می‌شود، خطر ابتلا به اختلال‌های روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی یا پارانویا را افزایش می‌دهد، به مشکلات حافظه و عملکرد شناختی منجر می‌شود، راه‌های هوایی در ریه‌ها را تخریب می‌کند، مصرف کننده را به سندرم کانابینوئید هایپر دچار می‌کند، به آسیب‌های قلبی و عروقی منجر می‌شود، کاهش تولید تستوسترون را در پی دارد، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، و در نهایت برخلاف ادعا‌های مبنی بر اعتیادآور نبودن ماری جوانا، این ماده مخدر سبب اعتیاد مصرف کننده می‌شود.

البته قانونی شدن و جرم زدایی از ماری جوانا مضرات و پیامد‌های مهمی در حوزه‌های دیگری غیر از سلامتی نیز دارد.

افزایش تصادفات و مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه موتوری و اقدام برای خودکشی نیز از دیگر مضرات مصرف ماده مخدر ماری جوانا است.

احتمالا یکی از مهم‌ترین مضرات مصرف ماری جوانا، مصرف این ماده مخدر توسط زنان در دوران بارداری و شیردهی است که به محدودیت رشد جنین، تولد زودرس، مرده زایی، بیش فعالی، اختلال در روند رشد، ... منجر می‌شود.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهند که مصرف این ماده مخدر بر عملکرد افراد در زندگی تاثیر سوء داشته و مصرف کنندگان این ماده مخدر بیشتر در معرض مشکلات مربوط به روابط، تحصیل، پیشرفت شغلی و رضایت زندگی هستند.

حرکت کشور‌های غربی در مسیر قانونی کردن ماری جوانا

کانادا از جمله کشورهایی است که داشتن و مصرف ماری جوانا را در سراسر این کشور قانونی اعلام کرد؛ شمار زیادی از ایالت‌های آمریکا نیز ماری جوانا را جرم زدایی کرده اند؛ در اسپانیا استفاده خصوصی از ماری جوانا قانونی است؛ داشتن مقادیر کم ماری جوانا در پرتغال جرم محسوب نمی‌شود؛ در هلند ماری جوانا آشکار در کافی شاپ‌ها به فروش می‌رسد؛ در اتریش و ایتالیا نگهداری مقادیر اندک ماری جوانا جرم محسوب نمی‌شود؛ در انگلیس، پزشکان مجاز به تجویز محصولات شاهدانه هستند.

همزمان، در حالی که سوئیس گام‌های تحقیقات ادعایی در مسیر قانونی کردن ماری جوانا را بر می‌دارد، آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا برای ارائه لایحه قانونی کردن ماده مخدر مذکور در هفته‌های آتی تلاش می‌کند.

نکته مهم درباره قانونی اعلام شدن ماری جوانا در آلمان، تاثیر دومینو وار احتمالی آن بر دیگر کشور‌های اروپایی است؛ زیرا اجتناب از پر سودترین بازار این ماده مخدر برای دیگر کشور‌های اروپایی دشوار خواهد بود و همین امر سبب سرعت یافتن روند قانونی شدن ماده مخدر ماری جوانا در اروپا می‌شود.

فرانسه نیز طی اقدامی قابل تامل در حال اجرای طرحی آزمایشی برای تصمیم گیری درخصوص قانونی اعلام کردن ماری جواناست؛ این طرح تا مارس ۲۰۲۴ تکمیل می‌شود؛ البته فرانسه در سال ۲۰۱۸ نخستین گام در این رابطه را از طریق کاهش جریمه نگهداری ماری جوانا برداشت.

قانونی شدن یا نشدن ماری جوانا؛ اهرمی سیاسی در آمریکا 

ماری جوانا رایج‌ترین ماده مخدر مورد استفاده در آمریکاست و مصرف آن پی در پی در میان هر دو جنس زنان و مردان آمریکایی در حال افزایش است.

از مجموع ۵۱ ایالت و منطقه آمریکا ۲۱ ایالت به علاوه واشنگتن ماری جوانا را جرم زدایی کرده اند و ۱۹ ایالت دیگر این کشور نیز برای قانونی کردن ماری جوانا در یک دهه آینده برنامه ریزی کرده اند.

نکته جالب این که آمریکا در این مورد نیز مانند دیگر موارد نقض حقوق انسانی در سطح فدرال رویکردی متفاوت از ایالت‌های اتخاذ کرده و ماری جوانا در سطح فدرال آمریکا قانونی نیست.

موضوع قانونی شدن و جرم زدایی از ماری جوانا در حال حاضر مانند موضوع حمل اسلحه به جدالی سیاسی میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه این کشور تبدیل شده و در زمان انتخابات اهرمی سیاسی جهت جلب نظر رای دهندگان است.

پیامد‌های قانونی اعلام کردن ماری جوانا

گام برداشتن کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های غربی به عنوان مدعیان تاسیس و هدایت سازمان ملل در مسیر قانونی کردن ماری جوانا در حالی صورت می‌گیرد که این اقدام نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل در مورد مواد مخدر است.

مهم‌ترین پیامد جرم زدایی و قانونی اعلام کردن ماری جوانا، دشوار شدن مبارزه با این ماده مخدر است؛ دلیل این امر سخت بودن هدایت مسیر میان قانونی سازی کنترل نشده و ممنوعیت برای کشورهاییست که این ماده مخدر را قانونی اعلام کرده یا در مسیر قانونی شدن آن حرکت می‌کنند.

در عین حال، قانونی اعلام کردن ماده مخدر ماری جوانا، تاثیر سوئی بر کودکان و نوجوانان خواهد داشت و آنان را به سرعت به ورطه مصرف این ماده مخدر قانونی شده خواهد انداخت.

یکی دیگر از جنبه‌های نگران کننده قانونی اعلام کردن ماری جوانا، پیشرفت روزافزون باند‌های قاچاق مواد مخدر است که به سرعت مواد مخدر قانونی شده را با مواد شیمیایی جایگزین می‌کنند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که افزایش مصرف ماری جوانا در کشور‌هایی که در آن‌ها این ماده مخدر قانونی اعلام شده، افزایش یافته است.

انتقاد از قانونی کردن و جرم انگاری از ماری جوانا

منتقدان تاکید دارند که قانونی کردن استفاده غیر پزشکی از ماری جوانا به افزایش مصرف بدون توضیح خطرات بالقوه جدی این ماده برای سلامتی مصرف کنندگان آن منجر شده است.

هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر (INCB) با استناد به داده‌هایی در مورد اثرات منفی سلامت و اختلال‌های روان پریشی در میان برخی از مصرف کنندگان ماری جوانا هشدار داده و آن را ناقض کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل در مورد مواد مخدر دانست.

هیئت بین المللی مذکور در مورد قانونی اعلام کردن ماری جوانا نیز ابراز نگرانی و تاکید کرد که صنعت در حال رشد ماری جوانا با تبلیغات گسترده این محصول به ویژه برای جوانان، روش‌های درک خطر را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *