رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد ۲۲۳ درصدی ایجاد سازش در پرونده‌های کیفری با همت دادستانی استان قزوین و ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان ممکن شد

8:11 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۷۶۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رشد ۲۲۳ درصدی ایجاد سازش در پرونده‌های کیفری با همت دادستانی استان قزوین و ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان ممکن شد
دادستانی استانی قزوین در سال ۱۴۰۱ با همکاری و تلاش شبانه روزی کارکنان و مدیریت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، و «ایجاد واحد مشاوره در کلاتنری‌های استان، تشکیل واحد اعتذار در دادسرا و...» تاثیر قابل توجهی در افزایش ایجاد سازش در پرونده‌ها در مراحل ابتدایی و حتی پیش از ورود به محاکم استان داشته است.

خبرگزاری میزان – در سال‌های اخیر و بخصوص در دوره تعالی دستگاه قضایی با توجه به اهمیت ایجاد صلح و سازش بین مردم و همچنین بدلیل ارتباط مستقیمی که این موضوع با قضا زدایی و کاهش اطاله دادرسی دارد این موضوع مورد توجه ویژه دستگاه قضایی کشور قرار گرفته و علاوه بر شورا‌های حل اختلاف که در این مقوله وظیفه ذاتی دارند تمامی مراجع حقوقی و قضایی برای مصالحه بین طرفین دعوی و جلوگیری از تشکیل و یا مختومه شدن پرونده‌ها با سازش در تمامی فرآیند دادرسی اهتمام ویژه‌ای داشته اند.

رشد ۲۲۳ درصدی ایجاد سازش در پرونده‌های کیفری با همت دادستانی استان قزوین و ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان ممکن شد

همچنین رئیس قوه قضاییه در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضائیه که  19 آبان‌ماه 1400 برگزار شد، گفت: خداوند اهل کرامت و بخشش است و دوست دارد انسان‌ها با مودت، محبت و صفا و آرامش در جهت رسیدن به کمال انسانی حرکت کنند.

وی صلح و سازش را بسیار ارزشمند دانست و گفت: صلح و سازش آنقدر والاست که اگر انسان در اصلاح ذات‌البین مرتکب گناه کبیره شود خداوند از گناه بنده مصلح خود می‌گذرد.

حجت الااسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه گاهی برکت و خیری که در صلح و سازش وجود دارد در یک حکم قضایی نیست، بر لزوم تبیین برکات مادی و معنوی صلح و سازش از تریبون‌ها و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر فردی مرتکب جرمی شد یا به کسی توهین کرد و طرف مقابل به حق شکایت کند و فرضاً دادگاه برای مجرم حکم ضربه شلاق صادر کند، فردی که شلاق می‌خورد تا مدت‌ها دچار عقده و کینه می‌شود و چه بسا نفسانیت او را به سوی‌انتقام جویی ببرد.

حجت الااسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر فردی محکوم به قصاص بود و حکم شرع و قانون درباره او اجرا شد، هم برای اطرافیانش عوارض دارد و در روحیه و فکر آنها تأثیر منفی می‌گذارد و هم شاکی و اولیای دم عموماً به آرامش نمی‌رسند.

وی با اشاره به آثار روانی و تربیتی صلح و سازش ادامه داد: اگر اختلافات و تنازعات با گذشت و صلح منجر به صلح و سازش شود هم خود شاکی و اولیای دم به آرامش می‌رسند و هم کسی که محکوم بوده همیشه ممنون طرف مقابل خواهد بود و به جای انتقام‌جویی به فکر آن می‌افتد که لطف و محبت او را جبران کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم ما مردمی متدین و با عاطفه و اهل گذشت هستند و اگر ما کوتاهی نکنیم و فرهنگ صلح و سازش را در جامعه گسترش دهیم و آثار و برکات آن را تبیین کنیم اکثریت مردم پذیرای آن خواهند بود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: گاهی هیچ یک از طرفین دعوا از حکمی که صادر می‌شود راضی نیستند و هر کدام می‌گویند که این حق ما نبوده یا حق بیشتری برای خود قائل هستند اما اگر اختلافات منجر به صلح و سازش شود کسی که گذشت می‌کند حتی اگر به لحاظ مادی اندکی ضرر کند برای خدا و آسایش وجدان خود از تصمیمش احساس رضایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم کسی برای شکسته شدن یک آیینه ماشین دعوا کند و پرونده‌ای تشکیل و حکمی صادر شود ممکن است نزاع ادامه یابد و پرونده دیگری تشکیل شود که هم باعث می‌شود هزینه و زمان زیادی صرف رسیدگی به پرونده شود و هم از رفت و آمد زیاد روحش آزرده می شود که می‌توان با صلح و بخشش از این هزینه‌ها جلوگیری کرد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم استفاده عالمانه و هنرمندان از شیوه‌ها و روش‌های جدیدتر،  موثرتر و کوتاه‌تر برای تحقق صلح و سازش در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر هنرمندان و نویسندگان و مداحان و روحانیون با بیان زیبا و با زبان هنر و با ساخت یک فیلم و مستند آثار و برکات صلح و سازش را از دیدگاه عقلانی تبیین کنند و با کمک متعمدان جامعه، صلح و سازش به فرهنگ عمومی تبدیل شود از تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضائی پیشگیری می‌شود.

حجت الااسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های مردمی در حد قابل قبولی بهره ببریم از صلح یاران خواست تا بررسی و تدبیر کنند که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های معتمدان محلات و افراد صاحب نفس در اصناف و اقشار مختلف برای حل دعاوی و اختلافات بهره برد.

رئیس دستگاه قضا همچنین تأکید کرد: اگر بخواهیم یک دستگاه اداری دیگری به موازات دستگاه قضائی برای صلح و سازش در جامعه به وجود آوریم شاید آنگونه که صلح یاران در جامعه اثرگذارند، کارآمدی لازم را نداشته باشد.محسنی‌اژه‌ای با تأکید بر لزوم ارتقاء دانش حقوقی صلح یاران از مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف خواست که با انتشار جزوات و فیلم‌های آموزشی صلح یاران را با مقررات و قوانین و ارفاقات پیش‌بینی شده در قانون آشنا کنند.

بر همین اساس  با همکاری و تلاش شبانه روزی کارکنان و مدیریت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین، در سال ۱۴۰۱ اقدامات موثر و برنامه‌های در نوع خود شاید بی نظیر و مبتکرانه ایی از جمله «ایجاد واحد مشاوره در کلاتنری‌های استان، تشکیل واحد اعتذار در دادسرا و...» در دادستانی استانی قزوین نیز صورت پذیرفته که تاثیر قابل توجهی در افزایش ایجاد سازش در پرونده‌ها در مراحل ابتدایی وحتی پیش از ورود به محاکم داشته است، گزارش زیر نگاهی اجمالی به برخی از این اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.

افزایش ۲۲۳ درصدی سازش در پرونده‌های کیفری با ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌ها

۱) تشکیل و ایجاد واحد مشاوره در کلانتری‌های استان قزوین به منظور اصلاح ذات البین: در این طرح در ابتدا نسبت به آموزش مدیران مشاوره کلانتری ها، اقدام، سپس پرونده‌ها پس از انجام تحقیقات به واحد مذکور ارجاع، تا همکاران شاغل در این واحد با تلاش شبانه روزی و با دعوت از طرفین نسبت به اصلاح ذات البین اقدام کنند.
در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در ۲۲۳ درصد پرونده کیفری سازش صورت گرفته است.

رشد ۵۱ درصدی سازش در پرونده‌های تصادفات حوادث ناشی از کار و پزشکان

۲) تشکیل شورای حل اختلاف تصادفات حوادث ناشی از کار و پزشکان و همچنین شورای حل اختلاف اجرای احکام کیفری در استان قزوین: در این بخش نیز پرونده‌های، با ایجاد ساز و کاری مناسب به شورا‌های مذکور ارجاع می شوند که در نتیجه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزارو ۷۲۶ پرونده در این شورا‌ها منتهی به سازش شده که به نسبت سال قبل با ۵۱ درصد افزایش رشد چشم گیری در این خصوص داشته است.

سازش در ۴ هزار و ۴۶۹ فقره پرونده با تشکیل کارگروه سازش و اصلاح ذات البین در شعب تحقیق دادسرا

۳) تشکیل کارگروه سازش و اصلاح ذات البین در شعب تحقیق دادسرای استان قزوین: در این بخش نیز اعضا و کارکنان دادسرا‌های استان قزوین با تلاش شبانه روزی، نسبت به ۴ هزار و ۴۶۹ فقره پرونده اصلاح ذات البین اقدام کرده اند.

ایجاد واحد اعتذار جهت سازش در پرونده‌ها

۴) ایجاد واحد اعتذار در دادسرای استان: این واحد در اواخر سال ۱۴۰۱ در دادسرای استان قزوین راه اندازی شده است، که کارکنان آن با دعوت از طرفین، مشتکی عنه را مجاب به عذرخواهی از شاکی و در نتیجه اعلام گذشت شاکی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: دادستانی اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *