رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایجاد اشتغال برای ۴ هزار و ۷۴۵ مددجوی استان قزوین در سال ۱۴۰۱/ کاهش ۲۶ درصدی آمار ورودی به زندان‌های استان

7:00 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۷۶۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
ایجاد اشتغال برای ۴ هزار و ۷۴۵ مددجوی استان قزوین در سال ۱۴۰۱/ کاهش ۲۶ درصدی آمار ورودی به زندان‌های استان
اقدامات و برنامه ریزی‌های موثر دادستانی استان قزوین از جمله «تدوین و ابلاغ اجرای طرح کاهش جرایم خشن، تلاش جهت ایجاد اشتغال و بهره‎‌مندی بیشتر زندانیان از ارفاقات قانونی و ...» موجبات کاهش «۲۶ درصدی آمار ورودی به زندان، کاهش ۱۹ درصدی ایراد جرح عمدی با سلاح سرد، افزایش ۳۳ در صدی اشتغال زندانیان و ...» را فراهم کرد.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر حجم زیاد زندانیان، قوای سه‌گانه را بر آن داشت تا در تمامی تصمیمات به نحوی عمل کنند که جمعیت کیفری کشور به حداقل ممکن رسد، همچنین در بخش قضایی برنامه ششم توسعه که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، توجه به حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندانها، به عنوان یک اولویت در قالب یک برنامه کوتاه مدت و بلندمدت، در دستور کار قوه قضاییه قرارگرفته و دستگاه قضایی، نیز سعی در تحقق این سیاست‌ها دارد.

از طرفی تصویب قانون‌های جدید که در آن‌ها راهکار‌های مختلفی مانند بایگانی کردن پرونده، تعویق صدور حکم، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، مجازات جایگزین حبس از قبیل محرومیت از حقوق اجتماعی، جزای نقدی و خدمات عام‌المنفعه پیشبینی شده که امید به کاهش جمعیت کیفری را افزایش داده است.

برهمین اساس مسئولان قضایی، روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه و در سال‌های اخیر اهتمام ویژ‌های جهت برنامه ریزی و انجام اقداماتی که منجر به کاهش جمعیت کیفری شود داشته اند.

دادستانی استان قزوین نیز از جمله مراجع قضایی کوشا در این زمینه است که درجهت کاهش جمعیت کیفری و پیشگیری از ارتکاب جرم در سال ۱۴۰۱ اقدامات و برنامه‌های قابل توجهی را به منصه ظهور گذاشته که در گزارش زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

اقدامات دادستانی قزوین در سال ۱۴۰۱ جهت کاهش ارتکاب جرایم خشن و جمعیت کیفری


تدوین و ابلاغ اجرای طرح کاهش جرایم خشن

۱- تعیین ۳ شعبه ویژه بازپرسی به عنوان شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرایم خشن: نسبت به تعیین ۳ شعبه ویژه بازپرسی به عنوان شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرایم مذکور اقدام شد و در این شعب، از تأمین مناسب برای جلوگیری از فرار متهم و ... استفاده شده است.

۲- تعیین نماینده ویژه دادستان در شهر‌های جرم خیز استان: یکی از شهر‌هایی که بیشترین میزان جرم مذکور در آن اتفاق افتاده شهر اقبالیه و محمود آباد نمونه است که بالغ بر ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل اینکه دادسرا در این شهرها، ناحی‌های ندارد، نسبت به تعیین نماینده ویژه دادستان در این شهرستان‌ها اقدام شد و دادیار شعبه سوم دادسرا بعنوان نماینده ویژه دادستان با حضور شبانه روزی در این شهرها، صدور دستور حضوری و نظارت شبانه روزی، اقدامات خوبی در زمینه کاهش این جرایم داشته اند.

۳- تدوین دستورالعمل برخورد با جرایم خشن و ابلاغ آن به کلیه مراجع انتظامی: نسبت به تدوین دستورالعمل برخورد با جرایم خشن و ابلاغ آن به کلیه مراجع انتظامی اقدام شد، صدور این دستورالعمل و اجازه به مأموران جهت برخورد با استفاده از سلاح سرد، نیز تأثیر مثبتی در کاهش این نمونه جرایم داشته است.

۴- تدابیر پیشگیرانه و تمهیدات لازم در جهت شناسایی مناطق آلوده: اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و تمهیدات انتظامی و امنیتی لازم، در جهت شناسایی مناطق آلوده و مستعد ارتکاب جرایم خشن استان 

۵- رصد فعالیت اراذل و اوباش در فضای مجازی و حقیقی: بصورت مستمر و نامحسوس و در صورت اطلاع یا مشاهده بزه مشهود از سوی (حاملان، دارندگان و بکارگیرندگان) نسبت به دستگیری مرتکبان و اقدام قاطع قانونی اقدام لازم معمول شد.

۶- استفاده از ظرفیت صدا و سیما به منظور ارتقای سطح آگاهی عمومی اشخاص و خانواده ها: در خصوص عواقب و پیامد‌های سوء فردی و اجتماعی نگهداری و حسب مورد استفاده از سلاح سرد و همچنین استفاده نوجوانان و جوانان از بازی‌های خشن (ایجاد جذابیت کاذب در استفاده از سلاح گرم و سرد در این بازی ها) توصیه‌های پیشگیرانه ارائه شد.

۷- نسبت به تقلیل ارفاقات قانونی ازجمله مرخصی، اشتغال و... به مرتکبان این نوع جرایم اقدام شد.

۸- یکی از معاونان دادستان بعنوان دبیر کارگروه ویژه برخورد با جرایم خشن معرفی شد.

۹- نسبت به اجرای طرح جمع آوری سلاح‌های سرد در سطح شهرستان با حضور عوامل پاوا اقدام و در اجرای این طرح تعداد ۳۶۱ فقره سلاح سرد کشف شد.



کاهش ۱۵ درصدی ورودی محکومیت‌های کیفری

با اقدامات صورت گرفته مذکور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۱۵ درصدی ورودی محکومیت‌های کیفری در استان قزوین بودیم.



کاهش ۲۶ درصدی آمار ورودی زندان
آمار ورودی زندان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ (به غیر از ورودی‌های زندانیان اغتشاشات) یک هزار و ۴۵۶ مورد بوده که نسبت به «یک هزار و ۹۷۵ مور» در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۶ درصدی داشته است.


کاهش ۱۹ درصدی ایراد جرح عمدی با سلاح سرد

همچنین ایراد جرح عمدی با سلاح سرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است.

ایجاد اشتغال و بهره‎‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی و تسهیلات قضایی در جهت کاهش جمعیت کیفری استان قزوین در سال ۱۴۰۱ نیز بیشتر از گذشته مورد توجه دادستانی استان قزوین قرار گرفت که موارد ذیل بیانگر اقدامات موثر در این حوزه است.

اقدامات در راستای ایجاد اشتغال و بهره مندی زندانیان استان قزوین از ارفاقات قانونی

۱- برگزاری جلسه کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان با استفاده از نهاد‌های ارفاقی

۲- بازدید از شعبه ناظرزندان مستقر در زندان چوبیندر

۳- تصویب طرح معرفی محکومان مالی به واحد اشتغال زندانیان

۴- معرفی مددجویان آزادشده به مرکز مراقبت پس از خروج جهت اخذ تسهیلات به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان جهت اشتغال زایی

۵- برگزاری میز خدمت برای زندانیان در زندان

۶- معرفی ۴۲۲ نفر مددجویان به واحد اشتغال زایی زندان

۷- اجرای طرح آزاد سازی زندانیان اصلاح پذیر

۸- افتتاح ساختمان جدید انجمن حمایت از زندانیان استان قزوین

۹- درخصوص تشکیل پرونده شخصیت زندانیان، پزشک زندان بعنوان پزشک معتمد پزشکی قانونی معرفی شد تا از اعزام زندانی جلوگیری شده و در خصوص سایر متهمان، مدیر کل پزشکی قانونی یکی از پزشکان معتمد را جهت حضور در دادسرای مرکز استان برای تشکیل پرونده شخصیت معرفی کند

۱۰- کلیه زندانیان مالی و دارای صرفا رد مال و دیه، رای باز و نیمه باز شوند تا بتوانند از محل درامد خود محکوم به را پرداخت کنند

۱۱- رئیس زندان بصورت مستمر و ماهانه اسامی افراد دارای صلاحیت استقاده از عفو را به دبیرخانه کمیسیون ارسال کند

۱۲- واحد معاضدت زندان گزارش عملکرد ماهانه خود را در خصوص تقدیم دادخواست اعسار بصورت ماهانه ارائه کند

۱۳- انطباق آمار زندانیان تحت قرار بصورت هر ۳ ماه یکبار انجام می‌شود
.
۱۴- صدور کیفر خواست متهمین تحت قرار بصورت ماهانه به زندان اعلام شود

۱۵- پرونده‌های دارای رد مال جهت ایجاد صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود

۱۶- درخواست توبه محکومان پس از طی شدن مدت یک سوم از حبس با تایید دادیار محترم ناظر زندان و با توجه به حسن رفتار و حسن نیت محکوم علیهم بعنوان احراز شرایط توبه به شعب اجرای احکام و متعاقبا محاکم ارسال خواهد شد

۱۷- گزارش غیبت از زندان، کمتر از ۱۰ روز زندانیان در شورای انضباطی زندان مطرح و تا نسبت به تنبیه آنان در اجرای آئین نامه سازمان زندان‌ها اقدام شود و از ارسال گزارش به دادسرا خودداری شود.


افزایش ۱۱۲ درصدی بهرمندی زندانیان از ارفاقات قانونی

اقدامات فوق موحب بهره مندی ۸ هزار و ۸۱۸ نفر از زندانیان استان قزوین از ارفاقات قانونی در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۱۲ در صدی را رقم زده است که به تفکیک «۲۰۶ آزادی مشروط، ۶۶۸ مرخصی منجر به آزادی، ۱۵۵ تعلیق، ۶۸۵ تخفیف در مجازات، ۶ هزار و ۸۳۰ آزادی، ۲۶۹ پابند و ۵ رضایت از قصاص نفس» صورت گرفته است.

افزایش ۳۳ در صدی اشتغال زندانیان

همچنین این اقدامات موجب ایجاد اشتعال برای ۴ هزار و ۷۴۵ مددجوی استان قزوین بصورت «۲ هزار و ۹۱ اشتغال کارگاهی، ۵۳۰ اعزام به کار، ۲ هزار و ۱۲۴ اشتغال نشسته مولد» در سال 1401 شده است که افزایش ۳۳ در صدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/


برچسب ها: دادستانی اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *