لینکر گیت؛ نقطه اوج ورشکستگی ادعای بی طرفی بی‌بی‌سی

8:45 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لینکر گیت؛ نقطه اوج ورشکستگی ادعای بی طرفی بی‌بی‌سی
بی‌بی‌سی در حالی مدعی رعایت اصل بی طرفی است که در سال‌های اخیر رسوایی‌های زیادی در این زمینه داشته است.

خبرگزاری میزان – سوگیری سیاسی و عدم رعایت اصل بی طرفی شبکه بی‌بی‌سی در پی «لینکر گیت» با سندی غیرقابل چشم‎پوشی بیش از هر زمان دیگری غیرقابل کتمان شد.

به گزارش «گاردین»، فعالیت تلویزیونی «گری لینکر»، مجری کهنه کار و فوتبالیست سابق پس از جدال توییتری با دولت انگلیس بر سر سیاست پناهجویی این کشور از کار تعلیق شد؛ این رسوایی هیچ گونه مناسبتی با ادعا‌های متعدد تبلیغ شده درباره اصول بی طرفی بی‌بی‌سی که رسوایی‌های مشابه‌ای طی دهه‌های گذشته در کارنامه دارد، پیدا نمی‌کند.

گذشته از سیاست ضد مهاجرتی دولت انگلیس و موضع گیری آن در برابر اظهارات «لینکر»، واکنش مدیران بی‌بی‌سی یک واقعیت را آشکار می‌کند؛ استخدام کارکنان این شبکه تلویزیونی نه براساس اصل ادعایی بی طرفی بلکه براساس همسویی سیاسی انجام می‌شود.

انتقاد «لینکر» به سیاست پناهجویی دولت سوناک سبب شد تا صفی از سیاستمداران محافظه کار برای توبیخ وی صف بکشند و همزمان بی‌بی‌سی را به دلیل موضع گیری مجری اش آن هم در حالی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند، مورد انتقاد قرار دهند.

همه این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که بی‌بی‌سی مدت‌هاست مدعی است اصل بی طرفی، دلیل اعتماد مخاطبانش به آن است، اما در پشت این بی طرفی ادعایی دستورالعمل‌های صادر شده برای کارکنان بی‌بی‌سی حتی به حوزه اظهارنظر آنان در شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده می‌شود.

بی‌بی‌سی در این چارچوب از سال ۲۰۲۰ به طور خاص و دستوری از کارکنان خود خواسته است که از بیان ترجیحات یا دیدگاه‌های سیاسی در مورد مسائل سیاسی خودداری کنند؛ دستوری که واکنش‌های شدیدی را به از بین بردن آزادی بیان برانگیخت.

اما موضوع درباره «لینکر» پیچیده‌تر است؛ او یک کارمند دائمی بی‌بی‌سی نیست و در پروفایل حساب کاربری وی در توییتر که اظهارنظرش در آنجا جنجال برانگیز شد، هیچ نماد و نشانه‌ای از استخدامش در این شبکه ندارد.

«لینکر گیت» در واقع فرصتی جدید برای انگلیسی هاست که شاهد گسست بین بی طرفی، انصاف، عینیت و عدم تعصب سیاسی ادعایی بی‌بی‌سی با سابقه گسترده تعظیم این شبکه در مقابل منافع حزبی، دولتی، شرکتی و حتی سلطنتی باشند.

فهرست شواهد سوگیری‌های بی‌بی‌سی به اندازه‌ای گسترده است که می‌تواند یک کتابخانه را پر کند؛ نقطه اوج چنین سوگیری را می‌توان در اظهارات فوریه ۲۰۲۲ یک مجری بی‌بی‌سی هنگام پوشش تحولات اوکراین دید.

وی به شدت از کشته شدن اوکراینی‌ها به عنوان مردم اروپایی با چشمان آبی و مو‌های بلوند ابراز تاسف کرده بود.

در عین حال مجموعه‌ای از شواهد مبنی بر سوگیری‌های سیستمی بی‌بی‌سی، از تلاش‌های سیستماتیک برای مسدود کردن اخبار با هدف سرپوش گذاشتن بر ماجرا‌های شرم آور خانواده سلطنتی تا حمایت از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ در قالب فراهم کردن خوراک تبلیغاتی مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور وجود دارد.

در واقع، بی‌بی‌سی در تمام مداخلات مبتنی بر «دموکراسی در لوله تفنگ» غرب، از لیبی گرفته تا جنگ در سوریه، به شیوه‌ای مشابه برخورد کرده است؛ به گونه‌ای که این شبکه نه تنها به پلتفرم بازنشر ادعا‌های دولتمردان انگلیسی تبدیل شده بلکه در برخی موارد حتی اقدام به سرپوش گذاشتن بر مدارک گزارشگران در مورد حوادث پرچم دروغین نیز می‌کند.

نکته قابل توجه این که سال‌هاست که مردم انگلیس دیگر ادعای بی طرفی بی‌بی‎سی را قبول نمی‌کنند؛ براساس نظرسنجی سال ۲۰۱۸ توسط BMG Research فقط ۳۷ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کردند، بی‌بی‌سی بی‌طرف بوده است؛ در سال ۲۰۲۱، بی‌بی‌سی با بیش از ۴۶۲ هزار شکایت مبنی بر سوگیری ادراک شده مواجه شد که از حدود ۲۱۸ هزار مورد در دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *