رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجری بی‎بی‎سی به دلیل انتقاد از دولت انگلیس تعلیق شد

8:26 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۷۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مجری بی‎بی‎سی به دلیل انتقاد از دولت انگلیس تعلیق شد
بی‎بی‎سی یکی از مجریان برنامه‌های فوتبال خود را به دلیل انتقاد از سیاست مهاجرتی دولت انگلیس از کار منع کرد.

خبرگزاری میزان – «گری لینکر»، مجری برنامه‌ فوتبال بی‌بی‌سی در پی انتقاد از سیاست‌های دولت انگلیس علیه پناهجویان از اجرای برنامه خود منع شد؛ شرط ادامه همکاری، توافق او با بی‌بی‌سی در مورد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تعیین شده است.

به گزارش «گاردین»، برنامه فوتبالی بی‎بی‎سی برای نخستین بار در ۵۹ سال گذشته بدون مجری پخش می‌شود، چرا که «گری لینکر»، مجری برنامه با شبکه بی‎بی‎سی بر سر آزادی بیان به اختلاف نظر خورده اند.

برنامه فوتبالی بی‎بی‎سی که پخش آن از سال ۱۹۶۴ آغاز شد و از سال ۱۹۷۰ تاکنون با تیمی ثابت و با میانگین ۲ میلیون بیننده یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های فوتبالی در جهان است، برنامه بعدی خود را بدون مجری برگزار می‌کند و کارشناسان و مفسران همیشگی مانند «آلن شیررم، «میکا ریچاردز»، «جرمین جناس»، «الکس اسکات»، «مارک چپمن» و «ایان رایت» نیز در همبستگی با «لینکر» حضور در این برنامه را تحریم کردند.

بی‌بی‌سی که در پی اعتصاب موثر کارکنان روی پرده خود قادر به یافتن جایگزین‌های آن‌ها نبود، تصمیم بی‌سابقه‌ای گرفت و اعلام کرد که برنامه برجسته لیگ برتر فوتبال را بدون هیچ مجری یا ارائه استودیو برگزار می‌کند و فقط مسابقه را پخش خواهد کرد.

ماجرا از آنجا شروع شد که «گری لینکر»، مهاجم سابق تیم‌های فوتبال لستر، بارسلونا، تاتنهام انگلیس، مجری همیشگی برنامه Match Of The Day از سال ۱۹۹۹، در پی انتشار پیام ویدئویی اخیر «سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس در مورد سیاست‌های ضد مهاجرتی جدید انگلیس، انتقاد‌هایی را علیه این سیاست‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

وی می‎گوید: این ایده که انگلیس در حال غرق شدن است، حرف بیهوده‌ای است، زیرا این کشور در قیاس با دیگر کشور‌های اروپایی پناهجویان کمتری را می‌پذیرد؛ سیاست مهاجرتی جدید بی‌اندازه بی‌رحمانه است و آسیب پذیرترین افراد را هدف قرار می‌دهد.

این اظهارنظر «لینکر» منجر به شکایت دولت و مطبوعات جناح راست از وی شد؛ در نهایت تصمیم بی‌بی‌سی برای حذف «لینکر» تا زمانی که توافق با این مجری تلویزیونی در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی حاصل شود، اعلام شد.

بی بی سی در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده، می‎گوید که فعالیت اخیر «لینکر» در رسانه‌های اجتماعی را نقض دستورالعمل‌های خود در رابطه با بی طرفی می‌داند.

بیانیه مذکور می‎گوید: ما هرگز نگفته‌ایم که «گری» نمی‌تواند درباره مسائلی که برای وی اهمیت دارند، اظهارنظر کند یا نظری داشته باشد، اما گفتیم که باید از جانبداری در مورد مسائل سیاسی حزبی یا مباحث سیاسی جنجالی خودداری کند.

این تصمیم طوفانی از انتقاد‌ها و شکایت‌ها در مورد استاندارد‌های دوگانه در بی‎بی‎سی و ادعا‌های این شبکه تلویزیونی مبنی بر پایبندی به دستورالعمل بی طرفی را برانگیخت.

«ریچارد شارپ»، رئیس کنونی بی‌بی‌سی و یکی از حامیان محافظه‌کاران است که به «بوریس جانسون» در زمان نخست‌وزیری او کمک می‌کرد ودر هفته‌های اخیر با فشار‌های مضاعفی برای کناره گیری به دلیل نقض دستورالعمل بی طرفی و حمایت مالی از «جانسون» مواجه شده است.

منتقدان تاکید دارند که «لینکر» به عنوان یک مفسر فوتبال حق دارد نظرات خصوصی خود را در مورد سیاست بیان می‌کند و باید اجازه داشته باشد تفکرات خود را بر زبان بیاورد.

در عین حال، خبر تعلیق «لینکر» همان روزی اعلام شد که این شبکه تلویزیونی تصمیم گرفت که قسمتی از یک برنامه در مورد حیات وحش را به دلیل نگرانی از واکنش شدید محافظه کاران و مطبوعات راستگرا پخش نکند.

منابع ارشد بی‎بی‎سی گفتند که تصمیم مذکور برای اجتناب از انتقاد احتمالی جناح راست اتخاذ شده است.

البته بی‎بی‎سی در روز جمعه، مجبور شد به دلیل عدم بررسی دقیق ادعا‌های «نادین دوریس»، نماینده محافظه کار در یک برنامه رادیویی، عذرخواهی کند و با اتهام‌هایی مبنی بر اینکه «فیونا بروس»، مجری این شبکه، آزار خانگی را بی اهمیت جلوه داده است، مواجه شد.

رئیس اتحادیه صنفی سرگرمی Bectu که نماینده هزاران پرسنل بی‌بی‌سی است، گفت: تصمیم بی بی سی عمیقا نگران کننده است؛ تصمیم مذکور نشان می‌دهد که آن‌ها در برابر فشار‌های سیاسی وزرا برای حذف کسی به دلیل مخالفت با سیاست‌های دولت فعلی، سر تعظیم فرود آورده‌اند، آن هم در شرایطی که جنجال‌هایی بر سر ادامه کار «شارپ» که نقش بسیار مهم تری در حفظ اعتبار بی‎بی‎سی دارد، آن‌ها را سخت مشغول کرده است.

کارشناسان ضمن حمایت از اظهار نظر «گری لینکر» در مورد سیاست‌های مهاجرتی انگلیس به واکنش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به سیاست ضد مهاجرتی جدید انگلیس اشاره کردند که از این سیاست به عنوان نقض آشکار کنوانسیون پناهجویان یاد کرد.

آن‌ها تاکید کردند که ادعای انگلیس مبنی بر تهاجم فرضی مهاجران و پناهجویان که با زبانی غیرانسانی مطرح می‌شود، کاملا نادرست است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *