جنگ اعلام نشده علیه زنان در اروپا/پدیده انفجاری قتل زنان چیست؟

10:04 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۸۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ اعلام نشده علیه زنان در اروپا/پدیده انفجاری قتل زنان چیست؟
پدیده رو به رشد قتل زنان در اروپا را باید نوعی جنگ علنی و اعلام نشده علیه زنان در قاره سبز دانست.

خبرگزاری میزان – شیوع کرونا که اوج گیری خشونت خانگی علیه زنان به ویژه در اروپا را به دنبال داشت، سبب شد تا پدیده قتل زنان به عنوان اصلی‌ترین پیامد خشونت خانگی بیش از هر زمانی مورد توجه قرار بگیرد.

با وجود اینکه کارشناسان از پدیده انفجاری قتل زنان در اروپا به عنوان جنگ رسما اعلام نشده علیه زنان در این قاره یاد می‌کنند، هنوز درباره این جنگ غیرعلنی علیه زنان در اروپا داده‌های دقیق و درستی وجود ندارد.

به گزارش «europeandatajournalism»، کشور‌های مختلف اروپایی در سطوح و رده‌های مختلف با مشکل رو به رشد قتل زنان مواجه هستند و این تراژدی در سراسر اروپا در سیر صعودی قربانی می‌گیرد.

این در حالی است که فقط دو کشور در سراسر قاره اروپا تصمیم گرفتند پدیده قتل زنان را به عنوان جرمی مجزا معرفی و با آن برخورد کنند.

بقیه کشور‌های اروپایی اساسا قانون خاصی برای تعقیب کیفری قتل زنان ندارند؛ این امر به نوبه خود سبب می‌شود تا آمار مجزایی از موضوع قتل به معنای عام آن وجود نداشته باشد.

اگرچه هیچ داده رسمی جدیدی در سطح اتحادیه اروپا درباره معضل قتل زنان وجود ندارد، اما یونان، فرانسه و اسپانیا را باید اصلی‌ترین کشور‌های درگیر اپیدمی قتل زنان دانست.

آخرین آمار مربوط به قتل زنان در اروپا در سال ۲۰۱۸ ارائه شد؛ این آمار به دلایل مختلفی از سوی کارشناسان ناقص اعلام شد.

براساس بررسی‌های غیردولتی انجام شده، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در ۲۰ کشور ارائه دهنده داده ها، ۳ هزار و ۲۳۲ زن به قتل رسیدند.

جالب آن که هیچ داده‌ای از هشت کشور عضو اتحادیه اروپا یعنی لهستان، بلغارستان، دانمارک، لوکزامبورگ، بلژیک، پرتغال، ایرلند، رومانی وجود ندارد.

با همه این تفاصیل، رقم مذکور نشانه‌ای از واقعیت عدم گزارش دهی مقام‌های پلیس است؛ چرا که براساس داده‌های یورواستات، در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ حدود ۶ هزار و ۵۹۳ زن در اروپا به قتل رسیدند.

این فقدان داده‌های دقیق و شکاف در داده‌های ارائه شده خود به مانعی جدی در مقابله با بحران مذکور تبدیل شده است.

یونان در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۱۸۷.۵ درصدی قتل زنان مواجه شد و تعداد این پدیده از ۸ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ مورد در سال ۲۰۲۱ رسید.

سوئد نیز در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۱۲۰ درصدی قتل زنان بود.

استونی و اسلوونی نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رشد ۱۰۰ درصدی قتل زنان را ثبت کردند.

یونان، آلمان و ایتالیا نیز در دوره ۲ ساله پس از شیوع کرونا افزایش قابل توجهی را در قتل زنان شاهد بودند.

آنچه مشخص است و باید مورد تاکید قرار بگیرد، رشد خشونت علیه زنان و پدیده قتل آنان در اروپا در طول همه گیری یک اتفاق موقت نیست و در مسیر تبدیل شدن به رویه قرار گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *