زنگ هشدار بحران قتل زنان در اسپانیا

13:12 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنگ هشدار بحران قتل زنان در اسپانیا
یک گزارش نشان می‎‏دهد از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۰ زن اسپانیایی قربانی خشونت علیه زنان شدند.

خبرگزاری میزان – بحران‌های درهم تنیده خشونت خانگی و قتل زنان در اسپانیا در حالی ادامه دارد و همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش «نیویورک تایمز و ام‎اس‎ان»، از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون دستکم ۱۰ زن اسپانیایی جان خود را بر اثر خشونت خانگی از دست دادند.

نکته مهم در بحران قتل زنان در اسپانیا قربانی شدن کودکان این زنان است؛ در برخی از موارد کودکان زنان قربانی نیز بر اثر خشونت جان خود را از دست دادند.

در حالی شمار قربانیان بحران قتل زنان در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۳ در اسپانیا به رقم ۱۰ رسیده است که این کشور در کل سال ۲۰۲۲ حدود ۴۹ مورد قتل زنان را ثبت کرده بود.

از ۴۹ قربانی خشونت خانگی در سال گذشته، ۲۱ نفر شکایت‌هایی از خشونت خانگی را به مقام‌های پلیس و قضایی اسپانیا اعلام کرده بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که زنان اسپانیایی اغلب به سیستم قضایی جهت حمایت از خود اعتماد ندارند.

دولت اسپانیا که به زعم منتقدان تاکنون اقدام موثر و بازدارنده‌ای در این زمینه انجام نداده است، در پی تشدید فشار‌ها و تنش‌های سیاسی اعلام کرد که اقدام‌هایی مانند ایجاد پست‌های بازرسی در مراکز بهداشتی جهت گزارش خشونت را در دستور کار خود قرار داده است.

نرخ قتل زنان در اسپانیا با نرخ قتل زنان در آلمان و ایتالیا مشابه است؛ بر اساس آمار‌های رسمی سالانه به طور میانگین ۵۰ زن قربانی خشونت خانگی شده و به دست اعضای خانواده به قتل می‌رسند.

شمار زنان قربانی خشونت خانگی در اسپانیا از سال ۲۰۰۳، سال ثبت جداگانه این نوع قتل ها، تا سال ۲۰۲۲ به هزار و ۱۸۸ نفر رسید؛ در این مدت ۴۹ کودک نیز بر اثر خشونت خانگی جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر نرخ خشونت خانگی علیه زنان دراسپانیا قابل توجه است؛ بین ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۹۴ هزار گزارش خشونت خانگی در اسپانیا ثبت شد که در قیاس با سال گذشته رشدی ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *