رشد بحران قتل زنان در بلژیک

15:48 - 21 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۶۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد بحران قتل زنان در بلژیک
بحران قتل زنان در بلژیک در سال جاری شاهد جهشی قابل توجه بوده است.

خبرگزاری میزان – پدیده رو به رشد قتل زنان در اروپا به جنگی نامرئی تبدیل شده که هر روز بر شمار قربانیان آن افزوده می‌شود.

بحران فزاینده قتل زنان در اروپا

شیوع کرونا که اوج گیری خشونت خانگی علیه زنان به ویژه در اروپا را به دنبال داشت، سبب شد تا پدیده قتل زنان به عنوان اصلی‌ترین پیامد خشونت خانگی بیش از هر زمانی مورد توجه قرار بگیرد.

با وجود این‌که کارشناسان از پدیده انفجاری قتل زنان در اروپا به عنوان جنگ رسما اعلام نشده علیه زنان در این قاره یاد می‌کنند، هنوز درباره این جنگ غیرعلنی علیه زنان در اروپا داده‌های دقیق و درستی وجود ندارد.

در واقع، کشور‌های مختلف اروپایی در سطوح و رده‌های مختلف با مشکل رو به رشد قتل زنان مواجه هستند و این تراژدی در سراسر اروپا در سیر صعودی قربانی می‌گیرد؛ این در حالی است که فقط دو کشور در سراسر قاره اروپا تصمیم گرفتند پدیده قتل زنان را به عنوان جرمی مجزا معرفی و با آن برخورد کنند.

بقیه کشور‌های اروپایی اساسا قانون خاصی برای تعقیب کیفری قتل زنان ندارند؛ این امر به نوبه خود سبب می‌شود تا آمار مجزایی از موضوع قتل به معنای عام آن وجود نداشته باشد.

اگرچه هیچ داده رسمی جدیدی در سطح اتحادیه اروپا درباره معضل قتل زنان وجود ندارد، اما یونان، فرانسه و اسپانیا را باید اصلی‌ترین کشور‌های درگیر اپیدمی قتل زنان دانست.

براساس بررسی‌های غیردولتی انجام شده، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در ۲۰ کشور ارائه دهنده داده ها، ۳ هزار و ۲۳۲ زن به قتل رسیدند.

قتل زنان در بلژیک

به گزارش «بروکسل تایمز»، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز هشتم آگوست، دو زن در بلژیک به قتل رسیدند.

بر اساس گزارش «Stop Féminicide»، از آغاز سال جاری تاکنون ۲۱ زن در بلژیک قربانی پدیده قتل زنان شدند.

کارشناسان می‌گویند که شمار واقعی زنان قربانی پدیده رو به رشد قتل زنان در بلژیک احتمالا بیشتر از آمار مذکور است.

آن‌ها تاکید دارند که سال ۲۰۲۳ برای زنان مرگبارتر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود که طی آن ۲۴ زن بلژیکی قربانی پدیده قتل زنان شدند.

از آغاز تابستان سال جاری تاکنون دستکم چهار مورد قتل زنان در بلژیک ثبت شده است.

رشد پدیده قتل زنان در بلژیک انتقاد‌های زیادی را متوجه دولت این کشور کرده است؛ منتقدان علت رشد این بحران را بی توجهی دولت به مقابله با آن می‌دانند.

پارلمان بلژیک در پایان ماه ژوئن قانونی را تصویب کرده و مدعی شد که این قانون با هدف پیشگیری از قتل زنان نقطه عطف تاریخی در مبارزه با خشونت جنسی در بلژیک خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *