رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
مروری بر فعالیت‌های نظامی کشور در سالی که گذشت

رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش؛ پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست

14:00 - 03 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۱۸۱۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش؛ پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست
رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با اجرای پرافتخار بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی مختلف در جنوب شرق، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست و هم‌سو در سال گذشته برگزار شد.

خبرگزاری میزان - رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش در دی ماه سال گذشته با رمز یا زهرا (س) در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

به گفته امیردریادار سیاری این رزمایش که در تقویم سالیانه ارتقای توان رزمی، به عنوان بخشی از آموزش‍های عملی دیده شده با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناور‌های زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‍های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا شد.

امیر دریادار سیاری برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا را با تکیه بر توان و اتحاد کشور‌های منطقه عملی دانست و گفت: پیام رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های منطقه، یادآوری ظرفیت‌های موجود درون منطقه‌ای برگرفته از اصل همه با هم در برقراری صلح بدون نیاز به بیگانگان است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشور‌های فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ طلب و ناامن کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.

حضور جوانان نخبه ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ نیز قابل توجه بود، به گفته فرمانده رزمایش یکی از نکات قابل توجه در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و تسلیحات بومی و داخلی است که توسط سازمان‌های جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان علمی کشور طراحی و تولید شده و همراه با تجهیزات بازآماد شده و بهینه شده در ارتش، به‌کار گرفته می‌شود.

پیام رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ با بیان اینکه رزمایش‌ها معمولاً حاوی پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست و هم‌سو است، گفت: پیام دیگر رزمایش‌ها برای دشمنان و بدخواهان است. بدخواهان جمهوری اسلامی ایران بدانند نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌ها و حدود و ثغور و کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی این کشور عزیز در ماموریت خود جدی هستند و پاسخ هرگونه تهدید را با قاطعیت خواهند داد.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش/ پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست

 

سرلشکر موسوی بیان کرد: رزمایش‌ها معمولا برای بازدارندگی و ایجاد امنیت هستند و برای این اجرا می‍شوند که کشور‌های متجاوز و کسانی که خوی تجاوزگری و تمامیت‌طلبی دارند اگر احساس کنند که می‍توانند به کشور دیگری دست تجاوز دراز کنند، ممکن است در محاسبات خود اشتباه کنند.

فرمانده کل ارتش گفت: باید تاکید کنم دوران اینکه دشمنی با هر قدرتی با هر تفکری بخواهد به آب و خاک ایران عزیز کوچک‌ترین نظر متجاوزانه داشته باشد گذشته است، ایران سربلند مانده است و سربلند خواهد ماند.

انهدام اهداف توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش/ شلیک موشک نصر و پرتاب بمب‌های ۵۰۰ پوندی

در ادامه فاز عملیاتی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، جنگنده بمب افکن‌های F-۴E و سوخو ۲۴ نیروی هوایی ارتش که از پایگاه‌های نیروی هوایی به پرواز درآمده بودند پس از انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، توانستند اهداف از پیش تعیین شده در زمین و دریا را با موفقیت منهدم کنند.

این جنگنده‌ها با پرتاب بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی و شلیک موشک‌های ماوریک اهداف مورد نظر را منهدم کردند. همچنین، دراین مرحله از رزمایش جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش با تیراندازی علیه اهداف، عملیات پشتیبانی هوایی از نیروی زمینی ارتش را با موفقیت اجرا کردند.

امیر سرتیپ شیخ با اشاره به سایر بخش‌های این عملیات بیان کرد: خلبانان نیروی هوایی ارتش توانستند با شلیک موشک‌های هوا به سطح نصر اهداف مورد نظر را منهدم کنند.

سخنگوی رزمایش در ادامه با اشاره به عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: در این رزمایش، نیروی هوایی با جنگنده‌های بمب افکن سنگین و هواپیما‌های رهگیری که از پایگاه‌های مختلف به پرواز درآمده بودند باعث برتری هوایی بر نیرو‌های عمل کننده در منطقه شد.

پایان افتخارآمیز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با اجرای بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با برگزاری رژه شناور‌های سطحی و زیر سطحی و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، بالگرد‌های هوانیروز، پرنده‌های بال‌ثابت و بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش از مقابل ناوشکن تمام ایرانی سهند به‌عنوان ناو سرفرماندهی ۱۲ دیماه به کار خود پایان داد.

 

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش/ پیام صلح و دوستی برای ملت‌های منطقه و کشور‌های دوست


در مراسم رژه اقتدار که با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، امیر دریادار سیاری و فرماندهان نیرو‌های پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش، نایب رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، امام جمعه اهل تسنن و دیگر فرماندهان و مسئولان برگزار شد، انواع یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل انواع ناوشکن‌ها، ناو‌های موشک‌انداز، ناو‌های نیروبر و زیردریایی‌های کلاس طارق، فاتح و غدیر، از مقابل ناوشکن سرفرماندهی سهند رژه رفتند.

جنگنده‌های اف۴، میراژ و هواپیمای شناسایی P۳F نیروی هوایی ارتش و انواع بالگرد‌های هوادریا و هوانیروز ارتش، یگان‌های سطحی و زیر سطحی را در این رژه همراهی کردند که بالگرد‌های کبری برای اولین بار در رژه دریایی حضور یافتند.

 

تجهیزات حاضر در مراسم سان و رژه پایانی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، تنها بخشی از امکانات بکار گرفته شده با تکیه بر ظرفیت یگان‌های منطقه بود که در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش با اجرای بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی مختلف در جنوب شرق، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *