رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امیرعبداللهیان: برنامه ریزی برای سفر رئیس جمهور به ترکیه بررسی شد/مذاکرات دوجانبه سیاسی و بین المللی در آنکارا

21:13 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۹۳۴۹
وزیران امور خارجه ایران و ترکیه پس از برگزاری دو دور گفت‌وگو، در نشستی مطبوعاتی در آنکارا شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که بنا به دعوت رسمی مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در راس هیئتی سیاسی به ترکیه سفر کرد، در دیدار با همتای ترکیه ای خود مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه ‌‌‌، مسائل منطقه و تحولات مهم بین المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

در این دیدار امیرعبداللهیان، روابط دو کشور همسایه در ابعاد مختلف را با اهمیت خواند و با توجه به تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه بین دو کشور، بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های روابط در حوزه‌های مختلف خصوصا در چارچوب کمیسیون‌های مشترک همکاری و شورای عالی روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی‌ و حقابه ایران از ارس و همچنین استمرار تبادل نظر در بخش‌های ذیربط در زمینه موضوعات زیست محیطی و همکاری‌های استانی و فعال سازی هرچه بیشتر بازارچه‌های مرزی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

همکاری‌های فی‌مابین در موضوعات مهم منطقه از جمله قفقاز و خصوصا تحولات سوریه از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر و رایزنی بین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بود که در این زمینه امیرعبداللهیان با تاکید بر دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برقراری آرامش و ثبات در منطقه و در بین کشورهای همسایه، بر راه حل سیاسی جهت حل و فصل مشکلات بین سوریه و ترکیه، همانگونه که تاکنون مورد خواست و تاکید کشورمان بوده تصریح کرده و هرگونه اقدام از سوی دوطرف برای نیل به این وضعیت را مورد استقبال قرار داد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با ارائه ارزیابی مثبت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، بر ارتقای همکاری‌ها خصوصا با توجه به عزم مقامات عالیه دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

وی تبادل هیئت‌ها در سطوح عالی بین دو کشور را زمینه ساز ارتقای هرچه بیشتر همکاری‌ها دانست و در خصوص تحولات منطقه در حوزه‌های قفقاز و سوریه و همچنین همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این زمینه‌ها به تشریح دیدگاه ترکیه پرداخت.

وزرای امور خارجه ایران و ترکیه پس از برگزاری دو دور گفت‌وگو در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در این نشست مطبوعاتی گفت: ما امروز علاوه بر این، در دو مرحله به صورت خصوصی گفت‌وگوهای مهم و متنوعی را داشتیم؛ در این دور از مذاکرات موضوعات دوجانبه سیاسی و بین المللی گفت‌‎وگو و رایزنی کردیم.

وی افزود: همچنین درخصوص برنامه ریزی برای سفر آتی آیت الله رئیسی به ترکیه گفت‌وگو کردیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *