دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با نخست وزیر لبنان

15:37 - 23 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۳۹۸۵
وزیر امور خارجه که به بیروت سفر کرده، با نخست وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان که به بیروت سفر کرده، با «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علاوه بر بررسی آخرین وضعیت لبنان، موضوعات مورد اهتمام دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این ملاقات، ضمن تاکید بر استمرار حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و استقرار لبنان، اظهار امیدواری کرد که روند سیاسی این کشور و انتخاب رئیس جمهور، در چارچوب گفت‌وگو و توافق داخلی طرف‌های مختلف لبنانی و به دور از مداخلات خارجی، هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه افزود: ما پیشرفت لبنان را پیشرفت ایران و ثبات و امنیت لبنان را ثبات و امنیت ایران تلقی می‌کنیم؛ ما قصد دخالت در امور داخلی لبنان‌ را نداریم، اما هر کمکی نیاز باشد، آمادگی حمایت از لبنان را داریم.

گفت‌وگو در خصوص وضعیت یمن، فلسطین، اوکراین و نیز روند گفت‌وگوهای ايران و عربستان و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر طرفین در این ملاقات بود.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به گفت‌وگوهای قبلی ایران و عربستان در بغداد گفت؛ پیشرفت‌هایی داشتیم و عراق همچنان علاقمند به ایفای نقش مثبت در این زمینه است و با ریاض اتفاق نظر داریم که این گفت‌وگو تا زمان دستیابی به نتیجه ادامه یابد.

وزیر امور خارجه ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران یمن، تاکید کرد: ما با استفاده از نفوذ معنوی خود در یمن، تلاش می‌کنیم وضعیت آرامش در این کشور، ادامه یابد.

وی در عین حال بر ضرورت خروج هر چه سریع تر یمن از وضعیت نه جنگ و نه صلح و آغاز گفت‌گوهای یمنی - یمنی و ایجاد ثبات پایدار در این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین نخست وزیر لبنان را در جریان آخرین تحولات در ارتباط با روند مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم‌های ایران قرار داد.

نخست وزیر دولت اداره امور لبنان نیز در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان آخرین تحولات روند سیاسی لبنان و مسئله انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید قرار داد.

میقاتی همچنین از موضع جمهوری اسلامی ايران در حمایت از تکمیل روند سیاسی در این کشور تشکر کرد.

وی با استقبال از گفت‌وگوهای ايران و عربستان، خواستار تکمیل این روند و از سرگیری مناسبات میان دو کشور شد و آن را در راستای منافع دو کشور و لبنان و منطقه دانست.

نخست وزیر لبنان در این ملاقات همچنین دیدگاه‌های خود را در خصوص تحولات یمن، بحران اوکراین و مذاکرات هسته ای ایران بیان کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *