رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کنعانی: اقدام شارلی ابدو مصداق توهین به ارزش‎هاست/واکنش به طرح اتحادیه اروپا و دولت انگلیس درباره سپاه پاسداران/اعتراض به دولت عراق در پی استفاده از واژه مجعول درباره خلیج فارس

10:46 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۷۰۴۸
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود گفت: پیشاپیش سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز زن را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وزارت امور خارجه در رابطه با اقدام شارلی ابدو هم اعلام موضع و هم اقدام عملی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام اخیر نشریه هتاک شارلی ابدو، گفت: ما در این ارتباط هم اعلام موضع کرده و هم اقدام عملی و دیپلماتیک انجام دادیم؛ وزارت امور خارجه در این رابطه بیانیه هم صادر کرد.

وی افزود: ما بلافاصله پس از اطلاع از این اقدام، سفیر فرانسه را احضار و اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کردیم.

کنعانی گفت: اقدام این نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی، توهین به ارزش‌ها و مقدسات و دیگر ملت‌ها، خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود؛ شارلی ابدو، نشریه ای است که پیشینه سوءِ، توهین به پیامبر اسلام(ص) را هم دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که اساسا اقدام این نشریه همزمان با توهین به ارزش‌های ما و توهین به مقدسات اسلامی، توهین به شخصیت زنان هم بود و متاسفیم که کشوری که مدعی حمایت از حقوق زنان است، با چنین اقدام وقیحانه‎ای به مقام و جایگاه زنان هم توهین کرده است؛ این نشریه در کشوری منتشر می‌شود که داعیه احترام به ارزش‌ها را دارد، اما به بدیهی ترین اصول و مبانی حقوق بین الملل هم پایبندی نشان نمی‌دهد.

کنعانی در ادامه تصریح کرد: همزمانی اقدام این نشریه با اقدام رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی هم نشانه ای دست داشتن صهیونیست‌ها در این ماجراست؛ دولت فرانسه نه تنها در این ماجرا اعلام برائت نکرده بلکه با توجیه آزادی بیان از این اقدام، حمایت کرده است؛ ما مجددا این اقدام را محکوم می‌کنیم و معتقدیم لازم است که دولت‌ها و ملت‌های جهان نسبت به هتک حرمت ارزش‌های دینی و اخلاقی واکنش نشان دهند و آن را یک اقدام غیر اخلاقی تلقی کنند.

واکنش به استفاده از واژه مجعول درباره خلیج فارس

کنعانی درباره برخی اظهارنظرهای ادعایی اخیر درباره نام خلیج فارس و استفاده از واژه مجعول درباره خلیج فارس، گفت: دستگاه دیپلماسی پیش از این به این موضوع واکنش نشان داده است و عدم اطلاع رسانی به معنای عدم اقدام نیست؛ خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در این رابطه در قالب فوتبال یا اظهارات دولت‌های خارجی، واقعیت مسلم و غیرقابل انکار تاریخی را تغییر نخواهد داد.

وی بیان کرد: ما رسما اعتراض خود را به دولت عراق در این رابطه ابلاغ کردیم؛ با توجه به این که موضوع در قالب یک رخداد ورزشی هم شکل گرفت، بلافاصله شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بودیم؛ ضمن این که در این زمینه اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته است.

امضای برنامه جامع ایران و چین محصول اراده سیاسی سران عالی دو کشور است

کنعانی در مورد رابطه ایران و چین گفت: امضای برنامه جامع ایران و چین محصول وجود اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور است؛ این برنامه جزو برنامه‌های اساسی دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مسیر اقدامات خوبی هم صورت گرفته است.

واکنش به برخی گزارش‎ها درباره سفر احتمالی گروسی به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی گزارش‎ها درباره سفر احتمالی رافائل گروسی به ایران، گفت: در این خصوص خبر جدیدی وجود ندارد؛ ارتباط در بحث همکاری با آژانس بین مسئولان سازمان انرژی اتمی و این نهاد برقرار است، اما اطلاعی از سفر دبیرکل آژانس به تهران در حال حاضر ندارم.

سفر رئیس جمهور به سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی است

کنعانی در مورد برنامه ریزی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه و ترکیه، اظهار کرد: در چارچوب توافق‎ها، دعوت از رئیس جمهور برای سفر به سوریه و ترکیه برنامه ریزی در حال انجام است و انشاالله انجام خواهد شد.

مناسبات ایران و ونزوئلا در عالی ترین سطح برقرار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برخی خبرها درباره روابط کاراکاس و واشنگتن و مناسبات میان ایران و ونزوئلا تاکید کرد: مناسبات میان کشورها به خودشان برمی‌گردد؛ آن چه به ما ارتباط پیدا می‌کند، این است که مناسبات ایران و ونزوئلا در عالی ترین سطح برقرار است و مناسبات نزدیکی هم وجود دارد.

وی افزود: تهران و کاراکاس کشور همکاری‌های راهبردی دارند؛ اسناد همکاری‌های دوجانبه دو کشور، نقشه راهی برای تقویت مناسبات است؛ بر همین مبنا پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده و اراده سیاسی دو کشور وجود دارد.

سفارت افغانستان مانند قبل در تهران فعال است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فعالیت سفارت افغانستان در تهران، گفت: هیج تحولی در این رابطه تاکنون رخ نداده است و سفارت افغانستان همانند قبل در تهران فعال است و در همان چارچوب رابطه بین سفارت و وزارت خارجه برقرار است.

افراد در موضع گیری‌های خود به اقتدار جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اظهارنظرهای غربی‎ها درباره مذاکرات لغو تحریم‎ها، گفت: ما به اظهارات فردی و غیر رسمی از سوی افراد مختلفی در چنین زمینه‌هایی بهایی نمی‌دهیم؛ آن‌ها باید بدانند با کشوری مقتدر صحبت می‌کنند و حتما در محاسباتشان به اقتدار جمهوری اسلامی ایران و صلح سازی اش در منطقه توجه کنند.

مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان برقرار است

کنعانی در مورد مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: مناسبات ما با جمهوری آذربایجان برقرار است و با وجود سوءتفاهم‌ها مناسبات دو کشور جاری است.

وی افزود: دو کشور به دلیل همسایگی و مرزهای مشترک ناگزیر به تعریف زمینه‌های جدید همکاری بین خود هستند.

شاهد استفاده نامناسب اروپایی‌ها از اصول مورد احترام در روابط بین الملل هستیم

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای برخی نمایندگان اروپایی درباره کفالت سیاسی، اظهار کرد: ما متاسفانه شاهد استفاده نامطلوب مقامات اروپایی از همه مبانی و اصول مورد احترام در روابط بین المللی و سوءاستفاده از واژگان حقوقی برای استفاده از آن‌ها جهت منافع خودشان هستیم؛ این اقدام ماهیت نمایشی ادعاهای آنان در راستای کارهای حزبی را آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: ما این سوال را از افکار عمومی دنیا می‌پرسیم که اگر مدعیان حقوق بشر مدعی حمایت از ارزش‌های جهان شمول هستند، چرا از توان خودشان در کفالت سیاسی در حمایت از زندانیان مظلوم فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی استفاده نمی‌کنند؛ چرا آن گونه که مدعی هستند از ظرفیت کفالت برای حمایت از زندانیان در کشورهای نزدیک به خود استفاده نمی‌کنند؛ چرا از آوارگان مظلوم کشورهای منطقه مانند یمن، لیبی، … که به دلیل جنگ‌های تحمیلی غرب آواره شدند، استفاده نمی‌کنند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این سوءاستفاده از مفاهیم حقوقی است و توصیه می‌کنیم که دست از این اقدامات بردارند؛ این‌ها اقدامات بی ارزشی است که لوث کردن مفاهیم حقوقی را به دنبال دارد.

مذاکرات خوبی با قطر انجام شد

کنعانی در مورد سفر رئیس بانک مرکزی به قطر، گفت: سفر رئیس بانک مرکزی و معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در چارچوب تالاش برای تقویت مناسبات و همکاری‌های پولی و بانکی دو کشور صورت گرفت؛ مذاکرات خوبی با مقامات قطر برقرار شد.

وی افزود: اساسا اصل سفر در چارچوب همکاری‌های دو کشور و تسهیل و تقویت مناسبات انجام شد.

ایران با عراق و سران اقلیم کردستان این کشور مناسبات نزدیکی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مناسبات ایران با بغداد و اربیل، گفت: ایران با عراق مناسبات نزدیک، خوب و مستمری دارد و مانند سابق براساس اراده رهبران دو کشور مناسبات در همه حوزه‌ها گسترش پیدا می‌کند؛ ایران رابطه نزدیک و قدیمی با سران اقلیم کردستان عراق دارد و در چارچوب نگاه مشترک این مناسبات و گفت‌وگوها تداوم دارد.

وی افزود: علاوه بر آن ایران هر زمانی که برادران عراقی نیاز داشتند، از ظرفیت و نقش مثبت خود برای کمک به تقریب دیدگاه‌های اربیل و بغداد کمک کرد و در این ارتباط از هیچ ایفای نقشی دریغ نکرده است؛ ایران به ثبات عراق اعتقاد راسخ دارد.

ارتباطات در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها برقرار است

کنعانی در مورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: ارتباطات در این زمینه برقرار است؛ درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها آقای باقری اخیرا توضیح داد.

سیاست خارجی آمریکا گروگان رژیم صهیونیستی است

کنعانی گفت: سیاست خارجی آمریکا، گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است؛ موضوع هسته ای همانطور که اعلام شده تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست، بلکه توافقی براساس یک مسیر دو جانبه است؛ کشوری هم که توافق را ترک کرده، آمریکاست.

وی افزود: ایران سیاستش در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند؛ ایران آمادگی جمع‎بندی مبتنی بر بسته ای که ارائه شده، دارد و از خطوط قرمز خود و حقوق مردم ایران عدول نخواهد کرد؛ این فضا و مسیر برای همیشه پیش روی طرف مقابل باز نیست و آن‌ها هم باید منطقی عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: تبادل پیام‌ها و انعکاس دیدگاه‌ها بین دو کشور از طرق مختلف وجود دارد.

یادداشتی از آلمان دریافت نکردیم

کنعانی در مورد خبر ادعایی اخیر مبنی بر بازداشت یک شهروند ایرانی در آلمان گفت: ما هیچ یادداشت رسمی از آلمان دریافت نکردیم و نمی‌توانم درباره این ادعا اظهار نظری کنم.

گفت‌وگوها برای برقرار شدن حج عمره برقرار است

کنعانی اظهار کرد: در حج تمتع سال گذشته شرایط خوبی را برای حجاج ایرانی شاهد بودیم؛ در ارتباط با حج سال آینده و تمایل ایران برای فضای مناسب برای اجرای حج عمره مفرده اتباع ایرانی هم گفت‌وگوها برقرار است.

حامیان تروریسم حق متهم کردن قهرمانان مبارزه با تروریسم بین المللی را ندارند

کنعانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری میزان درباره قصد اتحادیه اروپا و دولت انگلیس برای بررسی موضوع ادعایی اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست تروریسم، گفت: مایلم تاکید کنم آن‌هایی که خودشان اقدام تروریستی انجام دادند و متهم اصلی حمایت از تروریسم و تروریست‌های چند ملیتی هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین المللی را به تروریسم متهم کنند.

وی افزود: آن‌هایی که قهرمان مسلم و شناخته شده مبارزه با تروریسم بین المللی را به طور غیرقانونی، ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل متحد و نقض مقرارت بین المللی و حاکمیت یک کشور مستقل ترور کردند و کشورهایی که از این اقدام جنایتکارانه حمایت کردند، حق ندارند درخصوص قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاظی که خود و ارتش‌هایشان شایسته آن هستند، استفاده کنند؛ چنین صفتی قطعا برازنده خودشان است.

گفت‌وگوهای ایران و روسیه برای توسعه مناسبات ادامه دارد

کنعانی در رابطه با مناسبات ایران با روسیه، گفت: گفت‌وگوهای ایران و روسیه برای توسعه مناسبات مورد علاقه دو کشور در سطوح مختلف برقرار است و حوزه انرژی هم از حوزه‌های مورد علاقه دو کشور است.

ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی براساس تعهدات بین المللی و قوانین داخلی وظایف خود را انجام داده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی، گفت: ایران بر اساس تعهدات بین المللی خود و در چارچوب قوانین و مقررات داخلی هم وظایف خود را انجام داده و در حال انجام است؛ ایران بر شفافیت و اجرای عدالت منطبق بر مقررات داخلی و تعهدات بین المللی تاکید دارد.

وی افزود: بر همین اساس ستاد کل نیروهای مسلح طی بیانیه ای دیدگاه خود و موضع ایران را اعلام کرده است؛ تحقیقات قضایی در دادستانی قضایی تهران و تحقیقات فنی این سانحه دلخراش انجام شده است؛ دادگاه ذی‎صلاح جمهوری اسلامی ایران هم در حال رسیدگی عادلانه به این موضوع است؛ تاکنون چندین جلسه دادگاه هم برگزار شده است؛ ضمن این که در یادداشت‌هایی به کشورهایی که اتباع آن‌ها در این سانحه بودند، از طرق مختلف اعلام شده از حق حضور در دادگاه برخوردار هستند.

کنعانی همچنین گفت: برای دیه نیز مبلغی در حدود عرف بین المللی و بیشتر از تعهدات کشورمان تصویب شده است و این موضوع در ستاد پرداخت دیه در حال بررسی است.

پرونده نوری از مطالبات ما از سوئد است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده حمید نوری، گفت: پرونده آقای نوری جز موضوعات مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران و جز مطالبات ما از سوئد است.

وی افزود: همچنان اتفاق خوبی نیفتاده است، اما از دولت سوئد انتظار داریم به مسئولیت‌های خودش عمل و حقوق مسلم کنسولی این شهروند ایرانی را رعایت کند.

مطالبات ما از کره جنوبی جدی است

کنعانی تاکید کرد: مطالبات ما از کره جنوبی، مطالبات جدی است و مذاکرات ادامه دارد و منتظریم کره جنوبی به تعهداتش عمل کند؛ این موضوع ربطی به موضوعات دیگر ندارد؛ گفت‌وگوها و تماس‌ها به صورت دوجانبه ادامه دارد.

ایران موضوع حقابه هیرمند را به صورت جدی دنبال می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد موضوع حقابه هیرمند، گفت: موضوع حقابه‌های ایران از موضوعات جدی و مورد اهتمام است و تلاش‌های جدی برای تامین حقابه رودخانه هیرمند انجام شده است.

وی اظهار کرد: مقامات سرپرستی افغانستان اعلام کردند که مبتنی بر میزان آب‌های موجود ما بخشی از آب‌های مورد انتظار ایران را دادیم؛ این چیزی است که آن‌ها مطرح می‌کنند؛ ایران همچنان به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *