اهداف برخی از کشورهای عربی درباره طرح ادعا پیرامون نام خلیج فارس/لزوم همکاری دستگاه دیپلماسی و دیگر دستگاه‌ها در دفاع از هویت تغییرناپذیر خلیج فارس

9:08 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۶۵۹
اگرچه پابرجا ماندن نام اصیل خلیج فارس با ادعاهای گاه و بیگاه چند کشور عربی خدشه‎ای بر نمی‌دارد، اما اقدامات تحریک آمیز شماری از کشورهای عربی در این باره باید به بهترین وجه پاسخ خود را دریافت کند.

خبرگزاری میزان – خلیج فارس در زبان‌های گوناگون به پهنه آبی گسترده در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان گفته می‎شود و ریشه این نامگذاری به سده‌های پیش از میلاد باز می‌گردد؛ در سازمان‌های بین المللی نیز نام رسمی این پهنه آبی خلیج فارس است.

با وجود اسناد متقن درباره نام خلیج فارس اما تلاش‎ها جهت استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده و این بار عراق به عنوان پایگاه چنین تلاش مذبوحانه ای مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن که مسابقات جام ملت‌های خلیج فارس در عراق با نام مجعول آغاز شد، السودانی، نخست وزیر عراق و مقتدی صدر نیز با انتشار پیام‌های دربردارنده نام مجعول برای خلیج فارس وارد این بازی شدند.

پرسش مهم ورای این سوال که چرا مقام‌های عراقی به عنوان کشوری که در چارچوب امنیت حاصل شده از همکاری ایران در مبارزه بغداد با تروریسم برای پررنگ کردن نقش منطقه ای خود تلاش می‌کند، در حرکتی دور از انتظار با چنین اقدامی همراه شدند.

برای محو و حذف سودایی که برخی از کشورهای عربی از چنین تلاشی در سر می‌پرورانند، نیاز به واکنش و اقدامات دیپلماتیک بسیار موثری احساس می‎شود.

انتظار آن است که در برابر اقدامات نامطلوبی مانند فرصت طلبی برخی از کشورهای عربی در مسیر تلاش برای عادی کردن نام مجعول برای خلیج فارس، یک بار برای همیشه از طریق دیپلماسی منطقه ای پرونده چنین اقدام مذبوحانه ای بسته شود.

در این رابطه، حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با میزان درباره وجوه اهمیت خلیج فارس، می‎گوید: خلیج فارس به عنوان یک آبراهه و منطقه بین‌المللی که محل رفت و آمد کشتی‌های مختلف و همچنین محل تمرکز کشورهای متعدد است؛ از منظر تاریخی، این خلیج و آبراهه مهم در طول تاریخ ذیل کشور ایران یعنی ایران باستان، امپراتوری‎های ایران و کشور ایران تعریف شده است.

وی در مورد اقدامات برخی از کشورهای عربی مبنی بر استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس، اظهار کرد: کشورها علاقه مند به گسترش سرزمین خود، تاریخ سازی، طرح ریشه تمدنی هستند تا از این طریق بر اعتبار خود بیفزایند؛ علت اقدام کشورهای عربی مذکور هم در این راستاست تا به زعم خود بتوانند بر پرستیژ و اعتبار خود بیفزایند و تلاش برای ثبت نام پهنه آبی به نام خودشان با هدف کسب اعتبار و سابقه تاریخی است.

لاسجردی همچنین اظهار کرد: طرح نام مجعول برای خلیج فارس در مسابقاتی که اخیرا در بصره عراق برگزار شد، نیز تحت تاثیر فضای ناشی از حضور شخصیت‌های کشورهای مختلف عربی و همان پدیده باصطلاح ملی گرایی عربی است؛ کشورهای عربی، به ویژه در مقابل ایران به عنوان یک کشور دارای تاریخ برجسته، به دنبال کسب اعتبار برای خود هستند و کاملا مشخص است که ایران به عنوان کشوری با سابقه تاریخی و تمدنی به هیچ عنوان دنبال استفاده از فرصت‌های سرزمین دیگر کشورهای دیگر نیست.

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید از طریق اسناد و منابع روال‌های موجود دیپلماسی را طی کرده و به این موضوع اعتراض کند؛ همچنین منابع و سندهای موجود باید منتشر شوند به دید مدعیان برسند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: گذشته از این که دستگاه دیپلماسی باید در این زمینه اقدام‌های خاصی انجام دهد همه مسئولان کشور به ویژه اهالی فرهنگ و مسئولان فرهنگی باید در این زمینه وارد عمل شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *