نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: درباره تبادل زندانیان با آمریکا توافق مکتوب وجود دارد/آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در حال پیگیری است/تکذیب اتهام‌ها درباره صادرات تسلیحات به روسیه

10:49 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۳۸
کنعانی: درباره تبادل زندانیان با آمریکا توافق مکتوب وجود دارد/آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در حال پیگیری است/تکذیب اتهام‌ها درباره صادرات تسلیحات به روسیه
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، آخرین نشست خبری هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ را با حضور خبرنگاران برگزار کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

سوءسابقه دولت آمریکا در موضوع توافق‌ها، تردید در اجرای آن‌ها را ایجاد می‌کند

کنعانی در ابتدا گفت که سابقه سوء دولت آمریکا در زمینه توافق‌ها موضوعیست که همواره در هر مذاکره یا توافق با دولت این کشور سبب ایجاد تردید نسبت به اجرای آن‌ها شده است.

وی افزود: همان طور که وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی رسانه‌ای به این موضوع اشاره کرد و من هم بعد از واکنش تعجب انگیز طرف آمریکایی توضیحات تکمیلی دادم، آن چه برای ما حائز اهمیت است، لزوم منتهی شدن روند مذاکرات به نتایج عملی است؛ ایران بارها تاکید کرده که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلاف‌ها اعتقاد عملی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: هم در ارتباط با زندانیان و هم در رابطه با مسائل مرتبط با دولت آمریکا همانطور که بارها اشاره شد، گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد؛ در برخی از موضوع‌ها از جمله تبادل زندانیان به توافق رسیدیم و در ماه مارس در این ارتباط توافق مکتوبی شکل گرفت و از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا امضا شد.

وی افزود: در یک مرحله قرار شد طرف آمریکایی بدون ارتباط دادن موضوع با مذاکرات رفع تحریم‌ها آن را اجرا کند و در مقطع دیگری آن‌ها این موضوع را به مذاکرات هسته ای گره زدند؛ همانطوری که اعلام کردیم ما آمادگی انجام تبادل زندانی را داریم؛ مشکلات طرف آمریکایی به خودش ارتباط دارد و در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی موضوع مبادله به عنوان موضوعی انسانی قابل انجام است.


کنعانی تاکید کرد: در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به عدم التزام آمریکا، طبیعتا ایران معتقد به اخذ تصمیم‌های قابل راستی آزمایی برای اطمینان جهت هرگونه توافق جدید است.

در هیئت اعزامی به پکن برای امضای توافق با عربستان دو مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه حضور داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در مجموع به دلیل این که بخش مهمی از موضوع‌های جاری در گفت‌وگو‌ها میان طرف‌های ایرانی و عربستانی، موضوع‌هایی امنیتی بود، توافق شد که توافق جدید در سطح بالاتری صورت بگیرد و در همین چارچوب توافق شد که گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عربستانی انجام شود.

وی افزود: در ترکیب هیئت ایرانی، دیگر مسئولان ذیربط از جمله دو مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه حضور داشتند؛ در مذاکرات مذکور درباره موضوع‌های مختلفی گفت‌وگو شد و با حسن نیتی که در دوطرف وجود داشت، طرفین در نشست مذکور به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند و توافق این بود که بلافاصله بعد از بیانیه مشترک روابط سیاسی دو کشور از سرگرفته شود و حداکثر تا دو ماه، سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بازگشایی شوند.

کنعانی همچنین اظهار کرد: وزارت خارجه‌های دو کشور در حال فراهم کردن شرایط تماس و دیدار وزرای خارجه دو کشور هستند که امیدواریم در آینده نزدیک دیدار میان وزرای خارجه شکل بگیرد و مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم دو وزیر خارجه وجود ندارد.

نقش چین در توافق ایران و عربستان حائز اهمیت است

کنعانی درباره نقش چین در توافق اخیر میان ایران و عربستان گفت: نقشی که دولت چین ایفا کرد، نقشی حائز اهمیتی است؛ چین با میزبانی از هیئت‌های دو کشور و پیام‌هایی که مبادله کرد، زمینه را برای برگزاری این نشست موفق ایفا کرد و توافقی که حاصل شد می‌تواند اثار مثبتی هم در زمینه کمک به بازگشت روابط دو کشور به ریل طبیعی و هم به گسترش همکاری‌ها جهت تامین منافع دو ملت داشته باشد.

وی تاکید کرد: توافق اخیر میان ایران و عربستان با نقش آفرینی چین، علاوه بر کمک به روابط دو کشور ایران و عربستان، پیامد‌های مثبتی در مسائل مورد توجه بین المللی دارد.

به توافق با آمریکا خوش بین هستیم

کنعانی در خصوص موضع ایران در موضوع تبادل زندانی با آمریکا تاکید کرد: موضع ایران در این زمینه روشن است؛ در بحث مذاکرات از طریق واسطه‌ها پیام‌های متعددی رد و بدل می‌شود و در بحث زندانیان که اشاره کردم توافق مکتوب میان دو کشور از طریق واسطه انجام شده است.

وی افزود: طرفی که تکذیب می‌کند، آمریکاست؛ خود ند پرایس تاکید داشت که دولت آمریکا روی این پرونده کار، تلاش و پیگیری می‌کند؛ پرسش من این است آیا دولت آمریکا در خلاء تلاش می‌کند یا از طریق واسطه‌ها.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق مکتوب درباره تبادل زندانیان وجود دارد و همچنین در زمینه هسته ای دیپلماسی فعال است و کشورهایی در حال نقش آفرینی هستند؛ ما خوش بین هستیم که به توافق برسیم.

روابط ایران و بحرین از قاعده سیاست همسایگی کشورمان مستثنی نیست

کنعانی در مورد از سر گرفته شدن روابط ایران و عربستان گفت: ازسرگیری روابط ایران و عربستان نشان دهنده موثر بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوءتفاهم‌ها و گام گذاشتن در مسیر جدید است؛ بازخورد‌های بسیار مثبتی درباره این توافق وجود داشت و مورد استقبال‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه صورت گرفت؛ همگی برای آثار مثبت این تحول دیپلماتیک ابراز خوش بینی کردند.

وی افزود: روابط ایران و بحرین ازین قاعده مستثنا نیست و اراده سیاسی ایران با تاکید بر همسایه محوری استوار است.

موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران با اهتمام جدی در حال پیگیری است

کنعانی در مورد آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده ایران اظهار کرد: بحث آزادسازی دارایی‌های ایران از موضوع‌هاییست که با اهتمام جدی در حال پیگیری است؛ ما درباره اصل بلوکه کردن این پول‌ها معترض هستیم و آمریکا را واجد چنین حقی نمی‌دانیم که درباره مناسبات دوجانبه و رسمی ایران و دیگر کشور‌ها مداخله و از ابزار‌های غیرقانونی برای ایجاد خلل مانع ایجاد کند؛ ایران مذاکرات را با جدیت پیگیری می‌کند و امیدواریم در گفت‌وگو‌ها شاهد نتایج مثبتی باشیم و روند را مثبت می‌دانیم.

وی افزود: دولت عراق متعهد است و همواره تلاش کرده تا فشار‌های دولت آمریکا را حل و فصل کند.

به پایان دادن به جنگ یمن اعتقاد داریم

کنعانی درباره جنگ یمن گفت: ما در این زمینه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و قطعا به پایان بخشیدن به جنگ یمن اعتقاد داریم و گفت‌وگو‌های یمنی - یمنی را بهترین راه می‌دانیم.



روابط ایران و بلاروس دوستانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران و بلاروس گفت: روابط میان و بلاروس روابط بسیار دوستانه و نزدیکی است؛ رئیس جمهور بلاروس به تهران سفر کرده و دیدارهای مفیدی با مقام‌های عالی کشورمان خواهد داشت؛ مجموعه‌ای از اسناد مانند حمل و نقل و ترانزیت جاده ای هم برای همکاری آماده شده اند.

روابط سیاسی ایران و امان برقرار است

کنعانی در مورد روابط ایران و اردن گفت: روابط سیاسی تهران و امان برقرار است و در سال‌های اخیر هم گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور برقرار بوده است.

وی افزود: در نشست بغداد ۲ هم که اردن میزبان بود، ما شاهد برگزاری گفت‌وگو‌های خوبی بین وزیر امور خارجه با پادشاه اردن بودیم؛ فضای مثبتی که بعد از احیای روابط تهران و ریاض شکل گرفت، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روابط با اردن بگذارد.

از نقش دولت عراق در موضوع مذاکرات ایران و عربستان تشکر می‌کنیم

کنعانی گفت: از نقش خوب دولت عراق تشکر می‌کنیم؛ دولت عراق زمینه ساز نشست‌های دوجانبه ایران و عربستان بود؛ دولت عراق به مقصود خود در این زمینه رسیده است.

عراق به عنوان مسئول کنترل مرزهای مشترک به تعهدات خود عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و عراق در زمینه مرزها گفت: نتایج مذاکراتی که بین ایران و عراق صورت گرفت، تشکیل کمیته عالی امنیتی برای پیگیری مرز‌های دو کشور به ویژه در حوزه اقلیم کردستان عراق بود؛ ما به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم و دولت عراق باید به عنوان مسئول کنترل مرز‌های مشترک لازم است به تعهدات خود عمل کند.

وی تاکید کرد: درباره گروه‌های تجزیه طلب و مسلح که در مرز ایران فعالیت مسلحانه می‌کنند، تاکید کردیم که معتقد به خلع سلاح آن‌ها هستیم و می‌خواهیم شاهد هیچگونه فعالیت مسلحانه نباشیم و مجرمینی که تحت تعقیب هستند، تحویل داده شوند.

امیدواریم شاهد از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌های ایران و لیبی باشیم

کنعانی گفت: گفت‌وگو‌های خوبی میان ایران و دولت لیبی برقرار است و اخیرا دیدار سفیر غیر مقیم ما با وزیر خارجه لیبی انجام شد؛ طرفین درباره موضوع‌های مورد اهتمام دوجانبه از جمله ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور گفت‌وگو‌های خوبی انجام دادند و امیدواریم در این رابطه شاهد ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌ها باشیم.

تبادل نظر با عمان به دلیل نقش آفرینی اش در موضوع‌های مختلف طبیعی است

کنعانی درباره رابطه ایران و عمان گفت: سفر علی باقری به مسقط برای شرکت در نهمین دوره مشورت‌های سیاسی دو کشور انجام شد؛ با توجه به جایگاه عمان در موضوع‌های مهم مورد توجه ایران، طبیعی است درباره موضوع‌هایی که عمان نقش آفرینی کرده، تبادل نظر کنیم.

برگزاری نشست ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در چین را نمی‌توانم تایید کنم

کنعانی گفت: برگزاری نشست ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در چین را نمی‌توانم تایید کنم؛ آن چه برای ما درباره نقش آفرینی چین مطرح بود، ازسرگیری روابط برای رفع سوءتفاهم‌ها بود.

گفت‌وگوهای کنسولی و سیاسی میان ایران و کشورهای متبوع بازداشت شدگان در ایران در حال انجام است

کنعانی درباره زندانیان فرانسوی در ایران گفت: بار‌ها مواضع ایران در این باره اعلام شده است؛ روند قضایی  درباره افرادی که در داخل ایران در رابطه با اغتشاش‌ها دارای نقش آفرینی‌هایی بودند و اقداماتشان مجرمانه بود و در این ارتباط بازداشت شدند، در حال اجرا است.

وی افزود: گفت‌وگوها‌ی سیاسی و کنسولی میان ایران و کشور‌های متبوع این شهروندان در حال انجام است؛ موضع کلی ایران برخورد توام با رافت اسلامی است، اما این مرتبط به سیاست کلی ایران است؛ نگاه ایران به این موضوع‌ها توام با ابعاد انسانی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر تصریح کرد: درباره شهروندان فرانسوی گفت‌وگو‌های دیپلماتیک، قضایی و کنسولی برقرار است؛ می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخدادهای خوبی در این باره خواهیم بود؛ البته اقدامات کشور‌ها در این زمینه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده داشته باشد؛ دولت فرانسه موضع غیرسازنده و نقش مداخله آمیزی داشت و استمرار این مواضع نمی‌تواند درباره زندانیان کمک کننده باشد.

مواضع مداخله آمیز کشورهای اروپایی در مورد تحولات اخیر ایران غیرقابل قبول است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مداخله برخی کشورها در تحولات اخیر کشورمان گفت: برخی از کشورها در اروپا با محاسبه غلط و سوءنیت درباره تحولات داخلی ایران مواضع کاملا مداخله جویانه اتخاذ کردند و به تحریک اغتشاش‌ها دامن زدند؛ مقام‌های عالی رتبه این کشورها درباره تحول داخلی به طور روزمره مواضع سیاسی و مداخله آمیزی اتخاذ کردند که غیرقابل قبول است؛ آن‌ها که بر بی ثباتی شرطبندی کردند که اکنون مشخص که اشتباه بوده است.

موضوع مذاکرات ایران و عربستان دوجانبه بود

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان تاکید کرد که موصوع مذاکرات ایران و عربستان دوجانبه بود و به نیابت کشور دیگری مذاکره نمی‌شود؛ مگر از ایران خواسته شود که نقش خود را ایفا کند.

بهبود روابط سوریه و ترکیه از اولویت‌های ایران است

کنعانی درباره مناسبات سوریه و ترکیه گفت: بهبود روابط سوریه با همسایگانش از اولویت‌های مهم و مورد توجه ایران است.

وی افزود: تقویت روابط ایران و سوریه با کشور‌های منطقه به تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کند.

ایران همواره مخالف جنگ اوکراین بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع ایران در قبال جنگ اوکراین گفت: ایران در ارتباط با جنگ اوکراین همواره مخالف این جنگ بوده است؛ ما همواره بی طرف بودیم و از استمرار جنگ اوکراین حمایت نکردیم؛ در ارتباط با مناطقی که به روسیه الحاق شد ایران به رغم دوستی با روسیه درباره این مناطق از آن حمایت نکرد.

وی تاکید کرد: ما اتهام‌های وارده درباره صادرات تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کردیم.

اقدام اخیر جمهوری آذربایجان را اقدام با حسن نیت تلقی نمی‌کنیم

کنعانی در مورد ادعای اخیر جمهوری آذربایجان گفت: پرواز انجام شده یک پرواز عادی و متعارف در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران با جمهوری آذربایجان بود؛ پرواز مذکور بر اساس اطلاعات دقیق به موازات مرز مشترک و با فاصله مناسب با طرف جمهوری آذربایجان انجام شد.

وی افزود: این اقدام دولت جمهوری آذربایجان را یک اقدام توام با حسن نیت تلقی نمی‌کنیم.

درباره گمانه زنی‌های رسانه ای درخصوص اینترنشنال اظهارنظر نمی‌کنیم

کنعانی گفت: درباره تعطیلی یا واگذاری اینترنشنال در پی توافق ایران و عربستان، باید بگویم که توافق میان دو کشور در چارچوب گفت‌وگو‌های محرمانه و سطح عالی صورت گرفت؛ درباره گمانه زنی‌های رسانه‌ای اظهار نظر نمی‌کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *